Вправа "Як ми уявляємо інших" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".
Автор: Артем Горобець.
Тривалість виконання: 60 хв.
Аудиторія та її вік:
Аудиторія від 10 осіб. Вік: 13-18 років, 19-30, 30-50, 50 і старше.
Які навички формує, для чого вправа:
1. Проаналізувати стереотипи та мову ненависті до певних соціальних груп.
2. Розглянути різницю між спілкуванням онлайн і офлайн.
3. Розробити рекомендації для онлайн-спілкування.
4. Розвивати навички критичного мислення, спілкування, наведення аргументів і вміння робити висновки, ведення дискусії; самостійно сприймати та аналізувати інформацію; виявлення фейків, пов’язаних із різними соціальними групами.
Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:
• Клейка стрічка (скотч).
• Папір і ручки (дошка або щось інше, щоб наклеїти папір).
• Фліп-чарт і маркери.
• Місце, щоб вільно рухатися.
Послідовність виконання, опис вправи:
1.Запропонуйте учасникам/учасницям уявити, що вони на Інтернет-форумі, присвяченому кулінарній темі. Поясніть, що кожен/кожна отримає новий «профіль» і представить дану людину в Інтернеті. Однак ніхто не буде знати, що написано в його/її власному профілі!
2. Повідомте учасникам/учасницям, що під час вправи їм потрібно буде представитися самим і привітати інших. Дискусії не повинні бути довгими (1-2 хв.): учасники/учасниці повинні привітати максимальну кількість гостей форуму за обмежений період часу.
3. Поясніть мету даної вправи – аналіз поширених упереджень і забобонів у ставленні суспільства до деяких груп населення. Знайомлячись із іншими людьми, учасники/учасниці повинні уявити, що б найімовірніше сказали люди (в Інтернеті) про таку людину, приміром, як про атлета з обмеженими можливостями, африканця, пенсіонерку тощо. При цьому не обов’язково спілкуватися з іншими, керуючись лише власними переконаннями, важливо передбачити всі варіанти, які можливі в Інтернеті, і спробувати їх показати. Образливі коментарі НЕ заборонені: нікого не будуть засуджувати за коментар, зроблений під час вправи.
4. Роздайте всім аркуші паперу і ручки, щоб вони записували слова, які вживають інші при вітанні цієї людини.
5. Прикріпіть за допомогою клейкої стрічки «профіль» на спину кожному учаснику/кожній учасниці (Додаток А) таким чином, щоб самі учасники не знали, кого вони представляють.
6. Потім запропонуйте учасникам/учасницям розійтися по кімнаті. Виділіть 10 хвилин на знайомства і вітання. Попросіть учасників/учасниць записати слова і вирази, які часто використовувалися тими, хто їх вітав. Через 10 хвилин, запропонуйте учасникам зупинитися, дізнатися нарешті свого персонажа, знявши «профіль» зі спини, і перейти до обговорення.
Обговорення (15-20 хв.)
Переконайтеся, що учасники/учасниці вийшли з ролі, почніть з того, що попросіть їх назвати свої справжні імена і розповісти щось про себе. Потім використайте наступні питання:
• Чи вдалося комусь із учасників/учасниць вгадати, хоча б частково, свого персонажа? Чи допомогли в цьому слова, які використовували при вітанні інші?
• Чи сподобалася вправа? Чи викликала позитивну реакцію? Чому? Запропонуйте учасникам/учасницям розглянути власний профіль.
• Чи здивували когось слова, що використовувалися в привітанні?
• Чи були профілі і персонажі «реалістичними»? Чи розмістили б люди подібну інформацію для публічного доступу?
• Чи було легко говорити образливі слова на адресу інших людей? Чи було легше в одних випадках, ніж в інших?
• Чи було б легше, на вашу думку, писати образливі речі в Інтернеті, іншими словами, не стоячи перед «живою людиною»? Як ви вважаєте, чому?
Розробляємо рекомендації (20-25 хв.)
1. Розкажіть учасникам про кампанію Ради Європи проти мови ненависті, і подайте визначення мови ненависті:
Мова ненависті – це будь-які висловлювання, які поширюють, підбурюють, пропагують або виправдовують расову ненависть, ксенофобію, антисемітизм та інші форми ворожнечі на основі нетолерантності, що ґрунтується на агресивному націоналізмі і етноцентризмі, дискримінації та ворожості щодо меншин, мігрантів і людей з емігрантським походженням. (Комітет Міністрів, Рада Європи)
2.Коротко обговоріть наведені нижче питання і поясніть, що детальніше обговорення відбуватиметься у групах:
• Як ви вважаєте, чи варто дозволяти мову ненависті в Інтернеті?
• Чому люди вживають мову ненависті щодо інших?
• Що ви можете запропонувати в плані моніторингу власних повідомлень, щоб вони не були ворожими до інших?
3.Повідомте, що учасники/учасниці будуть працювати в малих групах (4–5 осіб) над створенням рекомендацій для користувачів/користувачок Інтернету. Виділіть близько 10 хвилин на виконання завдання, потім запропонуйте всім групам розглянути запропоновані ідеї та відповісти на запитання:
• Чи є у вас якісь коментарі до пропозицій? Нічого не забули?
• Як ви вважаєте, чи можливо дотримуватися ваших рекомендацій?
Додаток А
Орієнтовний перелік персонажів. Ви його можете змінювати або доповнювати.
Алла (ж)
Вік: 19
Лесбійка
П’єр (ч)
Вік: 9
Любить онлайн-ігри
Аркадій (ч)
Вік: 33
Футбольний тренер
Хуго (ч)
Вік: 21
Біженець із Венесуели
Марина (ж)
Вік: 65
Має власний бізнес
Амлін (ч)
Вік: 27
Біженець із Сомалі
Іван (ч)
Вік: 33
Безробітний
Рада (ж)
Вік: 29
Ромка
Слава (ч)
Вік: 26
Перукар
Володимир (ч)
Вік: 63
ГейМихайло (ч)
Вік: 49
Ветеран війни з інвалідністю
Леон (ч)
Вік: 29
Імам (мусульманський священнослужитель)
Ірина (ж)
Вік: 31
Свідок Єгови
Олена (ж)
Вік: 25
Біженка з України
Марина (ж)
Вік: 17
Втратила слух через поранення
Аббас (ч)
Вік: 36
Азербайджанець
Борис (ч)
Вік: 19
Хворий на СНІД
Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):
Сила світу у його різноманітті!
Онлайн-простір є суспільним простором, а отже й всі принципи, властиві демократичному суспільству, можуть і повинні застосовуватися в Інтернеті. Коли у світі менше толерантності до відмінностей серед людей, і якщо не існує ніяких обмежень щодо нетолерантності, то спочатку нетолерантність, а потім і ненависть знайдуть своє вираження як у речах, які люди роблять, так і в тому, що вони кажуть. Інтернет відкрив нові способи розмовляти, нові можливості казати щось більшій кількості людей. Однак обмежень того, що ми можемо говорити, в Інтернеті набагато менше, ніж поза ним: ми можемо висловлювати в Інтернеті ті речі, що ми не наважилися б сказати публічно в «реальному» світі. Якщо мова ненависті офлайн – це факт, яке суспільство визнає і знаходить шляхи вирішення, то мова ненависті в онлайн-просторі часто залишається поза нашою увагою.
Джерела, які були використані:
1. Горобець Артем. Мова нетерпимості у медійному просторі: від усвідомлення до попередження та протидії. Режим доступу: https://vseosvita.ua/course/mova-neterpymosti-u-mediinomu-prostori-vid-usvidomlennia-do-poperedzhennia-ta-protydii-646.html
2. Горобець Артем. Недискримінаційний підхід в освітньому просторі Нової української школи: від теорії до практики впровадження. Режим доступу:https://vseosvita.ua/course/nedyskryminatsiinyi-pidkhid-v-osvitnomu-prostori-novoi-ukrainskoi-shkoly-vid-teorii-do-praktyky-vprovadzhennia-459.html
3. Горобець Артем. Формування громадянської та соціальної компетентності здобувачів і здобувачок освіти: фокусуємося на освіті з прав людини. Режим доступу: https://vseosvita.ua/course/formuvannia-hromadianskoi-ta-sotsialnoi-kompetentnosti-zdobuvachiv-i-zdobuvachok-osvity-fokusuiemosia-na-osviti-z-prav-liudyny-577.html
4. Закладинки - посібник із протидії мови ненависті онлайн через освіту з прав людини / Еллі Кін, Мара Георгеску. Рада Європи, 2016. 212 с.
5. Компас – посібник із освіти з прав людини за участю молоді / Патриція Брандер, Націла Гані та інші. Рада Європи, 2020. 490 с.