Вправа “Вчимося думати і читати критично” для використання на уроці біології

Вправа “Вчимося думати і читати критично” для використання на уроці біології у 8 класі при виченні теми “Перша допомога при термічних пошкодженнях шкіри (обмороження)” є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Лях Наталя Миколаївна, вчителька біології і хімії КЗ “Мереф’янський ліцей №4 з дошкільним підрозділом” Мереф’янської міської ради Харківської області. 

Вправа нагороджена спеціальним дипломом за креативний підхід до інтеграції та викладання медіаосвіти.

Руслан Шаламов, член журі, креативний директор Творчого об’єднання «Соняшник», кандидат біологічних наук, заслужений вчитель України зауважив: “Вправа, яка є дуже важливою сама по собі, позаяк стосується надання першої допомоги в надзвичайних ситуаціях. Авторка застосовує доволі широкий спектр медіаосвітніх прийомів: це і підбір інтернет джерел для пошуку інформації, завдання на перевірку валідності, придатності тієї інформації, яка отримана з цих джерел, порівняння різної інформації з різних сайтів на тему першої допомоги Це дуже важливо, тому що добре відомо, що можна знайти купу протирічивої інформації як надавати першу допомогу. Ця робота яскраво виділялася серед інших робіт природничого циклу. Це робота вчительки, яка дійсно  розуміє, що таке медіаграмотність в природничих науках!”

Мета вправи/заняття:     розвивати навички роботи в групі, використовувати наукові факти для висловлення власних суджень, декодувати і критично оцінювати інформацію природничого змісту, знаходити, обробляти  інформацію природничого змісту, перетворювати її з одного виду на інший з використанням електронних ресурсів і цифрових пристроїв (використання макетів SmartArt,  інфографіки (розробка чек-листів), формувати ціннісне ставлення до здоров`я.

Короткий опис вправи, анотація: учитель заздалегідь знаходить статтю біологічного змісту на певному сайті. Клас об’єднано у дві групи. Переходячи за посиланням або QR-кодом, учасники груп уважно читають статтю. Перша  група отримує  завдання: проаналізувати статтю і заповнити таблицю використавши  макети для рисунків  SmartArt;  друга група систематизує і доповнює прочитану інформацію, складає чек-лист, використавши онлайн-констуктор Canva. Після виступу спікерів відбувається обговорення результатів.

Час необхідний на виконання вправи: 30 хвилин

Застосування вправи: вправа може бути використана  при проведенні уроків узагальнення і систематизації знань, факультативних занять з біології, інтегрованих уроків біології і основ здоров`я, розроблені учнями і роздруковані чек-листи можуть бути використані на класних годинах або розміщені на сайті закладу.

Необхідне обладнання/матеріали: мультимедійний комплекс; комп’ютер, підключений  до мережі  Інтернет.

Форма/метод роботи: робота в групах/аналіз медіа текстів, декодування.

Детальний опис вправи:

Алгоритм даної вправи може бути використаний  при проведенні уроків узагальнення і систематизації знань з біології, факультативних занять, інтегрованих уроків біології і основ здоров`я.

Клас об’єднано у дві групи: перша група «Аналітики медіатекстів», друга група «Дизайнери». Кожна  група отримує своє завдання: метою завдання для першої групи є розвиток вміння аналізувати, читати критично і вдумливо, висловлювати власні судження, працювати з макетами SmartArt; метою завдання для другої групи є розвиток вміння оцінити, систематизувати і доповнити прочитану інформацію із застосуванням методів інфографіки. Учитель виступає в ролі наставника, який забезпечує успішну групову комунікацію.

І етап. Постановка задач Кожна група обирає лідера, який організує роботу учнів і розподіляє завдання. На сайті vikna.tv опубліковано статтю «Знаєш, що робити при переохолодженні? Читай дієві поради»

Учасники груп знаходять статтю в інтернеті, переходячи за посиланням або QR-кодом:

https://vikna.tv/styl-zhyttya/zdorovia-ta-krasa/shho-robyty-pry-pereoholodzhenni-porady-moz/

Нижче наводиться оригінал статті.

Зимові прогулянки — це чудовий варіант для поліпшення настрою та зміцнення імунітету. Але потрібно знати найголовніші правила безпечного дозвілля взимку.

Міністерство охорони здоров’я України на своїй сторінці у Facebook розповіло, чому важливо знати про переохолодження та його наслідки.

Переохолодження (гіпотермія) — ураження організму, що розвивається під час тривалого перебування на холоді.

Унаслідок цього виникає порушення кровообігу та знижуються властивості імунної системи.

Варто пам’ятати, що переохолодження може виникнути при температурах як нижче, так і вище за нуль градусів.

Які ознаки гіпотермії:

  • озноб;
  • нечітка мова або бурмотіння;
  • повільне, поверхневе дихання;
  • слабкий пульс;
  • незграбність або відсутність координації;
  • сонливість;
  • сплутаність свідомості або її втрата;
  • яскраво-червона/синя, холодна шкіра;
  • тверда на дотик шкіра;
  • біль при розтиранні чи зігріванні.

Переохолодження буває двох видів — місцеве та загальне. Відрізнити їх нескладно. Місцеве характеризується ушкодженням відкритих ділянок шкіри, а загальне — переохолодженням усього організму.

Найбільш вразливими до загальної гіпотермії є малюки та літні люди, а також ті, хто мають проблеми з щитоподібною залозою та серцем.

Зазвичай першими замерзають кінцівки рук та ніг, вуха, ніс.

Що робити при переохолодженні

Якщо ви довгий час перебуваєте на холоді та помітили перші прояви обмороження, якнайшвидше зайдіть у будь-яке приміщення, магазин чи кав’ярню.

Зробіть елементарні вправи для рук, ніг, пальців.

У жодному разі не намагайтесь зігрітися за допомогою гарячої ванни, не вживайте алкогольні та тютюнові вироби, не торкайтесь металевих речей і бензину. Також поширеною помилкою є розтирання шкіри снігом.

Щоб уникнути переохолодження:

  • тепло вдягніться;
  • захистіть відкриті ділянки шкіри аксесуарами — шапкою, шарфом, рукавичками;
  • їжте калорійну та багату на білки їжу;
  • носіть зручне взуття з теплими устілками;
  • візьміть з собою термос із чаєм.

Знаючи ці поради, ви зможете запобігти проблемі. 

Теги: МЕДИЦИНАМОЗ

Джерело: МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ

ІІ етап. Робота зі статтею.

Завдання для групи групи «Аналітики медіатекстів»:

  1. Уважно прочитайте статтю, проаналізуйте її зміст.
  2. Послідовно дайте відповіді на питання, заповніть таблицю «Читаємо критично», використавши макетиSmartArt.

Дозволяється здійснювати пошук інформації на державних, наукових та медичних сайтах.

3. Зробіть висновок щодо повноти розкриття теми автором цієї статті.

4. Результати презентуйте з використанням мультимедійного комплексу.

Нижче  наведено приклад таблиці. В залежності від теми і задач уроку учитель  може змінювати питання; учні можуть самостійно обирати необхідний макет  рисунків SmartArt.

Читаємо критично

Випишіть ключові слова очікувані відповіді (гіпотермія та її ознаки, кровообіг, вразливі люди,відкриті ділянки шкіри, що робити при переохолодженні )
Які знання і вміння необхідні для визначення ключових слів? очікувані відповіді (знання будови шкіри, її ролі в терморегуляції, вміння визначати ознаки гіпотермії і надавати першу домедичну допомогу при переохолодженні)
Поясніть, чому літні люди, малюки і люди з проблемами щитоподібної залози і серця найбільш вразливі до загальної гіпотермії ? очікувані відповіді (люди похилого віку менше відчувають низьку температуру навколишнього середовища, оскільки у них здатність до терморегуляції знижується, у малюків немає достатньої м`язової маси, гормони щитоподібної залози впливають на обмін речовин, температуру тіла, при гіпотеріозі спостерігається підвищене переохолодження кінцівок)
Поясніть, чому при гіпотермії не можна вживати алкоголь, палити, розтирати шкіру снігом очікувані відповіді (через розширення кровоносних судин організм починає швидше остивати. Пори, що розкрилися, віддають тепло, через що настає стрімке переохолодження. Не можна розтирати снігом, оскільки це травмує пошкоджену морозом шкіру)
Для кого важливою є ця інформація? Чи була  у вашому житті подібна ситуація, як ви з нею впоралися? очікувані відповіді (діти, батьки). Учні наводять приклади ситуацій з власного досвіду при обговоренні   результатів виконання завдання

Завдання для групи «Дизайнери»:

  1. Уважно прочитайте статтю, проаналізуйте її зміст.
  2. Систематизуйте інформацію.
  3. Користучись онлайн-конструктором для дизайну Canva, створіть переконливу інфографіку (чек˗лист) «Що робити при переохолодженні». Для цього перейдіть за посиланням https://www.canva.com/uk_ua/stvoryty/infografika/ або QR-кодом:

  1. Презентуйте результати роботи, використавши мультимедійний комплекс або роздрукуйте чек˗лист. Очікуваний результат ( наведено приклад чек˗листа)

В залежності від теми і задач уроку учні можуть самостійно обирати на сайті макети чек-листів.

ІІІ етап. Обговорення результатів.

На цьому етапі спікери презентують результати роботи груп (до 3-х хвилин), відбувається обговорення:

  • які потреби людина може задовольнити за допомогою інтернету;
  • які проблеми виникли у вас при пошуку інформації;
  • чи повинен автор мати достатньо знань, щоб писати статті;
  • чи є в статті факти, які легко перевірити;
  • яких вмінь і навичок ви набули при виконанні цієї вправи;
  • де саме ви можете застосувати набуті вміння і навички

Учитель оцінює результати роботи учасників, підводить підсумки.

Очікувані результати: у дітей розвиваються навички колективного прочитання медіатекстів, критичного осмислення інформації, закріплюється вміння робити висновки, діти можуть перетворювати інформацію з використанням електронних ресурсів.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: інтеграція медіаграмотності і біологічної освіти робить урок продуктивним і цікавим для учнів / рефлексія: на екран виведені словосполучення. Учням пропонується вибрати 2-3 словосполучення, щоб продовжити:

«Сьогодні мені було цікаво…..»

«Сьогодні мені було легко…..»

«Сьогодні мені було непросто…..»

«Сьогодні мені вдалося…..»

Використані джерела:

  1. Біологія. 6-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
  1. Каліберда М. С. Медіаграмотність на заняттях з біології. Методичний посібник для вчителя. / М. С. Каліберда, Р. В. Шаламов. — Київ: АУП, ЦВП, 2020. — 60 с., іл.
  1. Основи критичного мислення: Навчальний посібник для учнів старших класів загальноосвітньої школи / [авт. : О.І. Пометун, Л.М. Пилипчатіна, І.М. Сущенко, І.О. Баранова]. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2010. – 216 с.
  2. Стаття «Знаєш, що робити при переохолодженні? Читай дієві поради». [Електронний ресурс]. –Режим доступу: https://vikna.tv/styl-zhyttya/zdorovia-ta-krasa/shho-robyty-pry-pereoholodzhenni-porady-moz/
  3. Онлайн конструктор Canva. [Електронний ресурс]. –Режим доступу: https://www.canva.com/?emailConfirmed=true

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.