Вправа "Ток-шоу" для використання на уроці української літератури у 8 класі є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.
Авторка: Баранова Вікторія Миколаївна, вчителька української мови та літератури КЗ "Городнянський ліцей №2" Городнянської міської ради Чернігівської області.
Мета вправи/заняття: повторити відомості про творчість Тараса Шевченка, дослідити особливості побудови різноманітних провокативних повідомлень та мету їх використання, повторити поняття анонсу, скласти провокативний анонс телепередачі «Говорить Україна» на основі поезії «Мені однаково», сформулювати способи перевірки подібних «сенсацій»; розвивати логічне та критичне мислення, увагу, спостережливість, уміння працювати з інформацією, творчість; виховувати самосвідомість, зацікавленість у прагненні дійти до істини судження
Короткий опис вправи, анотація: провокативні заголовки, дайджести, анонси дозволяють набирати якомога більше переглядів, але разом з тим подають фейкову інформацію або ж перекручені реальні факти, факти, вирвані з контексту. Такі провокації викликають пожвавлення в пересічних глядачів, оскільки людей цікавить саме «жовта преса», але не завжди глядачі перевіряють інформацію, а сприймають її як дійсність. Метою вправи є показати здобувачам освіти принципи побудови сенсацій, дозволити самим спробувати себе в якості скандальних сценаристів, а так самостійно сформулювати поради для оточення, як критично переосмислювати такі повідомлення.
Час необхідний на виконання вправи: 15 хвилин
Застосування вправи: вправу можна використати на уроці української літератури під час вивчення поезії «Мені однаково» Т. Шевченка на етапі формування компетентностей
Необхідне обладнання/матеріали: текст поезії «Мені однаково», бланки для анонсу, зразки телевізійних анонсів
Форма/метод роботи: групова робота, проблемне завдання, проблемні питання
Детальний опис вправи:
Спершу здобувачі освіти повторюють, що таке анонс та працюють зі зразками анонсів
Анонс – попереднє повідомлення про якусь подію, її стислий зміст.
Завдання: розгляньте анонси телепередачі «Говорить Україна». Які особливості їх побудови?
Очікувана відповідь:
Після цього перед здобувачами освіти ставиться таке завдання:
Прочитайте ще раз уважно поезію Тараса Григоровича Шевченка «Мені однаково» та складіть приклад інтригуючого, сенсаційного анонсу в стилі телепередачі «Говорить Україна»
Мені однаково, чи буду
Я жить в Україні, чи ні.
Чи хто згадає, чи забуде
Мене в снігу на чужині —
Однаковісінько мені.
В неволі виріс між чужими,
І, неоплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру,
І все з собою заберу —
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій — не своїй землі.
I не пом'яне батько з сином,
Не скаже синові: — Молись.
Молися, сину: за Вкраїну
Його замучили колись. —
Мені однаково, чи буде
Той син молитися, чи ні...
Та не однаково мені,
Як Україну злії люди
Присплять, лукаві, і в огні
Її, окраденую, збудять...
Ох, не однаково мені.
Анонс записати на такому бланку:
Орієнтовна відповідь:
Здобувачі зачитують свої анонси, обираються найпровокативніші, найгостріші.
Проблемні питання:
Очікувані результати: здобувачі освіти повторили основні прийоми маніпуляцій, розглянули особливості анонсів у ЗМІ, самостійно попрацювали над створенням «телесенсацій», усвідомили основне призначення таких яскравих заголовків та повідомлень, сформулювали поради, як перевірити інформацію; зрозуміли, що не кожному повідомленню ЗМІ можна довіряти, особливо якщо джерело розраховане на широкий загал глядачів/читачів; розвинули критичне активне мислення, творчість; виховали самосвідомість, неупередженість.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Сформулюймо правила правило «Трьох П»
Учитель називає слова з лівої колонки, а здобувачі освіти формулюють своє твердження, як застосувати це на практиці.
Зразок:
Використані джерела:
Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат щодо підвищення кваліфікації.
Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.