Вправа для використання у 5-6 класі при вивченні теми «Цифрові права та обов'язки» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторки: Дзюба Наталія Йосипівна, заступник генерального директора з інформаційних технологій Національної бібліотеки України для дітей; Кутішенко Людмила Володимирівна, бібліотекар Інтернет-центру Національної бібліотеки України для дітей.
Мета вправи/заняття:оволодіння знаннями про цифрові права та обов’язки. Усвідомлення значення дітьми своїх прав та обов’язків в інтернет-середовищі. Залучення до аналітичної діяльності – практичне застосування набутої інформації через популяризацію книг, бібліотечних заходів, інтернет-ресурсів бібліотеки. Формування пізнавального інтересу, розвиток умінь у процесі навчання та дозвіллєвої діяльності.
Короткий опис вправи, анотація: медіа-урок - складова онлайн-проєкту «ІТ-К@мпанія без меж» - на прикладі використання інтернет-ресурсів НБУ для дітей, знайомить дітей з їх правами у віртуальному середовищі.
Час необхідний на виконання вправи: Offline - 45 хв.: 5 хв. – перегляд медіа-уроку; 20 хв. – коментування прав та обов’язків через ознайомлення з ресурсами сайту НБУ для дітей; 10 хв. – самостійний перегляд ресурсів сайту НБУ для дітей; 10 хв. – перевірка набутих знань. Online – 25 хв.: 5 хв. – перегляд медіа-уроку; 10 хв. – самостійний перегляд ресурсів сайту НБУ для дітей; 10 хв. – перевірка набутих знань.
Застосування вправи: інформатична освітня галузь.
Необхідне обладнання/матеріали: комп’ютери/ґаджети з доступом до інтернет.
Форма/метод роботи: медіа-урок: мультимедійна презентація, контроль знань, практична робота.
Детальний опис вправи:
Медіа-урок, розроблений в рамках онлайн-проєкту «ІТ-К@мпанія без меж»(https://chl.kiev.ua/Default.aspx?id=9306, цикл «Інтернет: гра за правилами», вип. 3). Медіа-урок включає мультимедійну презентацію, створену на платформі Prezi.com. Використаний сервіс для створення хмаринок слів Wordart. Презентація висвітлює базові інформаційні права, розкриті в Конвенції ООН про права дитини: право на отримання інформації; право на залученість; право на недоторканість приватного життя та захист персональних даних; право на свободу вираження поглядів. Цифрові права наочно продемонстровані інтернет-ресурсами, створеними фахівцями Національної бібліотеки України для дітей та розміщеними на сайті бібліотеки (https://chl.kiev.ua). Також до презентації включено телефони «гарячих» ліній, куди дитина може звернутися при порушені її цифрових прав. Лейтмотив презентації – «Твоя бібліотека – територія безпеки», оскільки саме перевірену, достовірну, систематизовану інформацію дитина може отримати в бібліотеці, а також поспілкуватися з досвідченими бібліотекарями медіа-педагогами.
Після перегляду презентації відводиться час на практичну роботу: наочний показ сервісів та ресурсів, що підтверджують реалізацію цифрових прав дітей на практиці. Дітям відводиться час самостійно переглянути ресурси сайту НБУ для дітей, ознайомитись з матеріалами, що підтверджують реалізацію їх прав. Для контролю перевірки знань створено вправу «Твої цифрові права і обов’язки» (https://learningapps.org/14330199?fbclid=IwAR15qxGLoQJOKEHhm-BN3PKznWKhAfBsLNPpCocGlsgppJbZKp9iw3KpvUk) на платформі learningapps.org. Виконання вправи типу «класифікація» заключається в правильному розподілі запропонованих варіантів «Права» чи «Обов’язки», яких варто дотримуватись в цифровому середовищі. Користувач має обрати варіант відповіді – «Права» чи «Обов’язки», перевірити який можна за кольором рамки: зелений – правильно, червоний – не правильно.
Очікувані результати: розвиток цифрових навичок на цифрових компетентностей; підвищення рівня цифрової грамотності; підвищення ефективності використання цифрових технологій та електронних послуг; підвищення рівня безпеки дітей у цифровому просторі.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: медіа-урок дає можливість реалізувати особистісно-орієнтоване навчання. Розширюються пізнавальні можливості дітей: здобування, аналіз, застосування інформації з різних джерел тощо. Коли дитина чує, бачить, обговорює, самостійно працює – вона краще розуміє матеріал. При самостійному перегляді онлайн велика кількість людей може одночасно сприймати, аналізувати інформацію та перевірити здобуті знання.
Використані джерела: