Вправа для використання у 5-6 класі при вивченні теми «Ні плагіату – only Copyrigth» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Пилипчук Світлана Володимирівна, вчителька хімії та основ здоров'я НВК "Сапанівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад" та Жолобівської гімназії.
Мета вправи/заняття:
Ознайомити учнів із поняттями «Авторське право», «Copyright», «плагіат», «достовірність інформації». Навчити користуватися інформацією законно, не порушуючи авторських прав. Формувати розуміння, що усе має свого автора, того, хто створив, придумав, сформулював, відкрив тощо.
Короткий опис вправи, анотація:
Вправа передбачає активну пізнавальну та пошукову діяльність дітей під керівництвом учителя/учительки. Учнівство, при потребі ділиться на невеликі групи. Кожна з груп має виконати почергово завдання, які будуть на картках, або озвученні учителем/учителькою. На картці написаний текст з фото, в якому виділена фраза або цитата відомої особистості сучасності або минулого.
Діти мають виконати ряд таких завдань:
1) перевірити даний текст на плагіат, визначити оригінальність твору та решту його показників;
2) знайти в мережі Інтернет кому належать виділені слова;
3) знайти, де (на якому сайті) вперше був оприлюднений матеріал – текст і фото;
4) визначити автора тексту і фото;
5) перевірити, де та ким працює автор, чи є його думка авторитетною чи просто роздуми на тему, які не можна сприймати за чисту монету;
6) перевірити чи текст, фото і виділена фраза належить одній особі;
7) написати на картці Використані джерела (для тексту в цілому, для фото і для цитати) для написання тексту і ресурс на якому його вперше оприлюднили.
8) написати свою рефлексію (до трьох коротких речень) кожен учасник/учасниця команди на прочитане і поставити під написаним свій підпис (ініціали, прізвище, пседо тощо) та знак копірайту.
Час необхідний на виконання вправи:
10-45 хв (в залежності від кількості завдань, які поставить перед учнівством учитель/учителька, від обсягу тексту)
Застосування вправи:
Необхідне обладнання/матеріали:
Форма/метод роботи:
Детальний опис вправи:
Вправа передбачає активну пізнавальну та пошукову діяльність дітей під керівництвом учителя/учительки. Учнівство, при потребі ділиться на невеликі групи. Кожна з груп має виконати почергово завдання, які будуть на картках (Додаток 1-3, учасникам і учасницям вправи видається лише Додаток 1), або озвученні учителем/учителькою. На картці написаний текст з фото, в якому виділена фраза або цитата відомої особистості сучасності або минулого, або текст з періодичного видання чи художньої літератури.
Діти мають виконати ряд завдань - Додаток 4 (їх кількість, почерговість та доцільність визначає учитель/учителька). Відповіді на питання учнівство занотовує у довільній формі на чистому аркуші, номеруючи завдання:
1) перевірити даний текст на плагіат, визначити оригінальність твору та решту його показників – використавши ресурс https://unicheck.com/uk-ua або інший на вибір учнівства та учителя/учительки;
2) знайти в мережі Інтернет кому належать виділені слова – з допомогою звіту із завдання 1, або запустити перевірку на плагіат на цьому ж ресурсі лише для виділеного тексту;
3) знайти, де (на якому сайті) вперше був оприлюднений матеріал – текст і фото – використавши ресурс https://tineye.com/;
4) визначити автора тексту і фото – вказати назву ресурсу, де вони опубліковані, ПІП автора;
5) перевірити, де та ким працює автор, чи є його думка авторитетною чи просто роздуми на тему, які не можна сприймати за чисту монету.
Слова автора можна вважати правдивими/професійними, а сам ресурс таким, що заслуговує довіри
- якщо вказано, що автор спеціаліст в даній темі, має відповідну освіту і це можна перевірити;
- якщо сам ресурс дотримується правил академічної доброчесності, авторського права та чинного законодавства, має певні регалії і довгий час займається діяльністю;
- якщо ресурс професійно і етично реагує та помилки, коли такі трапляються – тобто визнає їх, вносить зміни до статтей і вказує про це у їх описі.
6) перевірити чи текст, фото і виділена фраза належить одній особі;
7) написати свою рефлексію (до трьох коротких речень) кожен учасник/учасниця команди на прочитане і поставити під написаним свій підпис (ініціали, прізвище, пседо тощо) та знак копірайту.
На виконання завдань відводиться 10-30 хв в залежності від кількості завдань. Учитель/учителька виконує роль консультанта і порадника – допомагає рухатись у правильному напрямку, консультує підтримує тощо, але не може виконувати завдання на боці учнівства, або одної із команд.
Після завершення цього етапу команди мають розповісти про свої враження та рефлекцію до прочитаного тексту та фото. Ознайомити клас із своїм способом «позначення» своєї думки-враження з допомогою псевдо чи ініціалів, чи значку тощо.
Якщо учитель/учителька вважає за потрібне клас може переглянути тематичні відео-матеріали до теми
Медіаграмотність - https://www.youtube.com/watch?v=sDp7qYWoDnk
Шість типів контенту у медіа - https://www.youtube.com/watch?v=KFfFLKLgQh4
Впровадження отриманих знань у повсякденному житті учня/учениці 5-6 класу і не тільки (вправу можна адаптувати під будь-який вік)
Очікувані результати:
Учні розуміють суть авторського права, знають і вміють використовувати поняття Copyright, авторське право, плагіат, антиплагіат. Використовують в своїй діяльності лише авторські роботи або роботи інших з обов’язковим позначенням авторства. Вміють перевіряти текст на плагіат. Вміють шукати першоджерела інформації. Аналізують інформацію про автора та його право говорити авторитетно по заданій темі, роблять висновки. Позначають свої авторські роботи значком авторського права та/або своїм персональним (на вибір) підписом.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Команди, якщо такі були демонструють свої картки, повідомляють класу результати своєї діяльності – чи текст оригінальний чи ні, скільки в ньому плагіату і з яких джерел. (В ідеалі можна транслювати їх картку з їх виправленнями та враженнями на великий екран у класі). Чи авторське фото, якщо ні, то де воно вперше було опубліковане. Кому належать слова виділені в тексті. Позначають це у використаних джерелах під текстом. Під кінець рефлексії кожен учасник/учасниця команди зачитує свої враження від тексту (має відповідати темі і бути фактичним) і показує як позначив свої авторські права. Теж виконує інша команда, якщо така була.
Використані джерела: