Вправа для використання на уроці української мови у 5 класі при вивченні теми «БПовторення й узагальнення вивченого в кінці року. Лексикологія» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Лук'яненко Дарія В'ячеславівна, вчителька української мови та літератури Миколаївської ЗОШ І-ІІІ ступенів №31 Миколаївської міської ради Миколаївської області.
Мета вправи/заняття: розвиток медіаосвітніх компетентностей учнів під час повторення й узагальнення вивченого з лексикології.
Короткий опис вправи, анотація:
- Об'єднання в команди за результатами роботи мозкового штурму.
- Перегляд відео у форматі “німого кіно”.
- Пошук лексичного матеріалу своєї тематичної групи. Презентація напрацювань.
- Повторний перегляд медіатексту зі звуком – порівняння результатів, доповнення тематичних матеріалів.
- Робота зі словниками: з'ясування лексичних значень окремих слів, продовження синонімічних рядів.
Час, необхідний на виконання вправи: 25-30 хв (залежно від кількості учнів у класі і, відповідно, від кількості сформованих команд).
Застосування вправи: вивчення лексикології (фах), розвиток навичок інфомедійної грамотності, інтеграція ІМГ і мовно-літературної освітньої галузі.
Необхідне обладнання/матеріали: медіатекст “Лепетуни”, серія 2; тлумачний словник української мови; словник синонімів.
Форма/метод роботи: фронтальна, робота в командах / мозковий штурм; бесіда; пошуково-дослідницька робота зі словниками.
Детальний опис вправи:
- Учні пригадують основні поняття вивченого розділу “Лексикологія” у форматі швидкодуму (мозкового штурму) та об'єднуються в команди за розрахунком понять, наприклад: синоніми, антоніми, омоніми, пароніми, неологізми, терміни, професіоналізми тощо (кількість команд залежить від кількості здобувачів освіти в класі).
- Усі команди переглядають одне відео у форматі “німого кіно”, тобто без звуку. Перед переглядом кожна команда одержує завдання: виписати слова своєї тематичної групи, дібрати до них синоніми.
Тематичні групи слів
- назви продуктів і страв
- назви посуду
- назви членів родини
- назви кольорів
- назви предметів інтер’єру
- назви одягу та аксесуарів
Наприклад, назви кольорів: синій – блакитний – електрик…; оранжевий – помаранчевий – жовтогарячий…; назви продуктів борошно – мука; назви страв млинці – оладки – панкейки…
Учитель є модератором, який стежить за дотриманням лексичних норм (уникання кальок, росіянізмів, просторічної лексики, зловживання словами іншомовного походження).
- Команди почергово представляють свої напрацювання.
- Учні переглядають медіатекст ще раз, але вже зі звуком. Порівнюють результати першого (тільки візуального) і другого (візуально-аудіально) сприймання інформації. Доповнюють за потреби свої тематичні словники.
- Робота зі словниками: учні з'ясовують лексичне значення окремих слів, почутих у відео (незрозумілих, мало зрозумілих, колоритних, питомих українських тощо); продовжують синонімічні ряди, напрацьовані в групах.
- Разом з учителем (учителькою) доходять висновку про важливість сприймання інформації з різних джерел як запоруки інфомедійної грамотності.
Очікувані результати:
Українська мова:
- узагальнення і систематизація знань учнів з лексикології (тематичні групи слів, синоніми й синонімічний ряд, контекстуальні синоніми, лексична помилка);
- розширення словникового запасу слів;
- уміння працювати зі словниками;
- виховання шанобливого ставлення до української мови, бажання вдосконалювати культуру мовлення;
Інфомедійна грамотність:
- розвиток навичок критичного мислення, уваги, спостережливості;
- критичне ставлення до інформації з різних джерел;
- використання різних видів сприймання медіатекстів для пошуку, обробки, аналізу та відбору інформації;
- здатність перетворювати інформацію з медіатексту в різні форми повідомлень;
- уміння аналізувати та інтерпретувати медіатекст;
- потреба в критичному сприйнятті інформації.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Заповнення індивідуальної картки зворотного зв’язку
- Я не знав(-ла)..., тепер я знаю…
- Я не розумів(-ла)..., а тепер розумію...
- Мені не вдавалося..., а тепер вдається...
Використані джерела:
- Медіатекст “Лепетуни”, серія 2. – Режим доступу: https://www.youtube.com/watch?v=m6teF-_tNk4
- Рекомендації до Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів. – Режим доступу: https://cutt.ly/QxFDPVy
- Українська мова 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (за новим Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти): для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/exHRLiD