Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні теми «Ярослав Стельмах "Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера". Відокремлюй факти від фейків та маніпуляцій» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Скабьолкіна Ася Анатоліївна, вчителька української мови та літератури Комунального закладу "Маріупольської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №45 Маріупольської міської ради Донецької області.
Мета вправи/заняття:
- Навитися розрізняти правдиві та неправдиві повідомлення.
- Навчитися протидіяти фейкам та маніпуляціям.
- Створювати елементи власного медіатексту на основі прочитаного.
- Розвивати навички критичного мислення (реальне та фантастичне в повісті).
- Розвинути та застосувати навички з усних презентацій.
- Розвивати вміння аргументовано, толерантно висловлювати власну думку.
- Використати аналіз, щоб побачити, що люди можуть по-різному сприймати однакову інформацію.
Короткий опис вправи, анотація: під час виконання вправи передбачено роботу у групах із аналізу художнього твору на наявність фактів, фейків та маніпуляцій. Об’єднавшись у групи, діти на стікерах різних кольорів напишуть факти, фейки та маніпуліції, які знайдуть у творі Ярослава Стельмаха «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, або ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». Кожна група репрезентує свою роботу, обґрунтовуючи власний вибір.
Час необхідний на виконання вправи: 18 хв (опрацювання теоретичного матеріал та відповіді на запитання – 4 хв., робота по групах – 7 хв, репрезентація наробок – 4 хв, рефлексія – 3 хв).
Застосування вправи: використання вправи в рамках вивчення курсу української літератури для учнів 6 класів.
Необхідне обладнання/матеріали: маркери, клей, стікери.
Форма/метод роботи: метод застосування знань на практиці, творчої діяльності, закріплення знань, умінь і навичок. Бесіда, робота в групах.
Детальний опис вправи:
Хід вправи
- Опрацювати теоретичний матеріал про факти, фейки, маніпуляції. (підручник «Громадянська освіта» для учнів 10 класу) (4 хв).
Факт означає дійсність, подію, те, що реально відбулося.
Фейк – це підробка, фальшивка, яка розповсюджується спеціально для того, щоб дезінформувати аудиторію.
Маніпуляція – техніка свідомого викривлення інформації заради формування певного погляду, ставлення до певної особи/явища. |
2. Чи в житті ми зустрічаємося з фактами, фейками, маніпуляціями? Наведіть приклади із вашого життя.
3. Як ми вже знаємо, літературу називають «дзеркалом життя». Чи можемо ми в літературних творах знайти неправду? Як ми в літературі називаємо неправдиві факти? (художнім вимислом).
4. Ми прочитали твір Ярослав Стельмах «МИТЬКОЗАВР З ЮРКІВКИ, або ХИМЕРА ЛІСОВОГО ОЗЕРА». Чи всі події у вторі правдиві?
5. Об’єднайтеся в групи по 4 учні. Впродовж 7 хвилин запишіть до кольорових стікерів окремо факти, фейки та маніпуляції, які ми зустріли у творі.
Наприклад
Факти
1. Хлопці закінчили 5клас.
2. Діти поїхали до бабусі…
|
Фейки
1. Наявність динозавра в озері…
|
Маніпуляції
1. Умовляння хлопцями матері відпустити їх до бабусі, тому що начебто залишать на другий рік…
|
|
6. Репрезентація роботи груп біля дошки (4 хв).
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: рефлексія (3 хв):
Дати відповіді на запитання:
- Чи були ви здивовані наявністю маніпуляцій у творі?
- Як ви почуваєтеся, побачивши, що потрапити під вплив маніпуляцій може кожна людина?
- Що треба робити, щоб захиститися від фейків та маніпуляцій?
- Як ви ставитеся до статей, повідомлень, які є неправдивими або намагаються вплинути на вас?
Очікувані результати:
- Учні навчаться виокремлювати факти, фейки, маніпуляції з медіатексту (літературного твору);
- Учні опанують основи медіаграмотності;
- Учні осягнуть важливість та корись співпраці, оволодіватимуть навичками працювати в команді, брати участь у співпраці та прийнятті спільних рішень при роботі в малих групах;
- Учні розвиватимуть вміння висловлювати свою власну думку.
Використані джерела:
- «Громадянська освіта» (інтегрований курс, рівень стандарту). Підручник для учнів 10 класу/ К: Літера ДТД, 2018-225с.
- Медіаграмотність: Підручник для вчителів/ Сінді Шейбе, Фейз Рогоу/ К: Центр Вільної Преси, Академія Української Преси, 2017.-319с.