Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні теми «Добро і зло, благородство і підлість в оповіданні В. Винниченка «Федько-халамидник». Щедрий на добро внутрішній світ головного героя»

Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні теми «Добро і зло, благородство і підлість в оповіданні В.Виннченка “Федько-хламидник”. Щедрий на добро внутрішній світ головного героя» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Кузнєцова Анастасія Миколаївна, старший викладач кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.

Мета вправи/заняття: розвиток медіаосвітніх компетентностей учнів під час вивчення оповідання Володимира Винниченка “Федько-халамидник”.

Короткий опис вправи, анотація:

  • проведення фронтальної мінідискусії “Чи є такі халамидники у ХХІ столітті?” за методом “ПРЕС”;
  • організація ярмарку ідей “Руйнуємо стереотипи”;
  • робота в медіагалереї “Українські герої”.

Час, необхідний на виконання вправи: 40-45 хвилин

Застосування вправи: вивчення оповідання Володимира Винниченка “Федько-халамидник”, розвиток навичок інфомедійної грамотності, інтеграція ІМГ і мовно-літературної освітньої галузі.

Необхідне обладнання/матеріали: текст твору, роздатковий матеріал (новини про героїв-рятівників).

Форма/метод роботи: фронтальна, індивідуальна, групова / дискусія, “ПРЕС”, бесіда.

Детальний опис вправи:

1) Фронтальна мінідискусія “Чи є такі халамидники у ХХІ столітті?” за методом “ПРЕС”:

Я вважаю, …

…тому що..

Наприклад, …

Отже, …

2) Ярмарок ідей “Руйнуємо стереотипи”

На основі тексту прочитаного оповідання вчитель(-ка) пропонує учням твердження, які потрібно підтвердити або спростувати.

  • Одна дитина в сім’ї росте егоїстом.
  • Хлопчик-розбишака – негативний герой твору.
  • Лід небезпечний тільки ранньої весни.

3) Медіагалерея “Українські герої” (робота в малих групах, кількість яких залежить від кількості учнів у класі)

Учитель(-ка) пропонує учнями згадати, чи знають вони реальні випадки порятунку людини з-під льоду дитиною (особистий приклад, сюжет у новинах).

Після відповідей учнів учитель роздає матеріали з новин про хлопців-рятівників.

  • На Миколаївщині хлопчик врятував першокласника, який провалився під лід (https://cutt.ly/5xFY7qA)
  • Неймовірна історія порятунку: підліток врятував хлопчика, який мало не потонув (https://cutt.ly/PxFYCAd)
  • Дев’ятирічний хлопчик врятував товариша, який провалився під лід Більше читайте тут: (https://cutt.ly/DxFUmxA )
  • “Герой-рятівник року” (2011) (https://cutt.ly/bxFUMcw)

Здобувачі освіти читають отримані тексти. Обговорюють у групах, діляться враженнями на загал (аналізують зміст, емоційну складову, життєві компетентності).

Очікувані результати:

Українська література:

  • уміння висловити ставлення до літературних героїв;
  • уміння визначати причиново-наслідкові зв’язки між фактами і явищами, пропонувати алгоритм дій.
  • розвиток зв’язного монологічного мовлення;
  • уміння підтримувати дискусію;
  • усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.

Інфомедійна грамотність:

  • розвиток навичок критичного мислення, уваги, спостережливості;
  • критичне ставлення до інформації з різних джерел;
  • використання різних видів сприймання медіатекстів для пошуку, обробки, аналізу та відбору інформації;
  • уміння аналізувати та інтерпретувати медіатекст;
  • потреба в критичному сприйнятті інформації.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Калейдоскоп думок і вражень (вільні думки) “Чого навчає оповідання і його герої?”

Використані джерела:

  1. Авраменко О. Українська література. 6 кл. : підруч. для закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. – Вид. 2-е, доопрацьоване відповідно до чинної програми. – К. : Грамота, 2014. – С. 57–75.
  2. На Миколаївщині хлопчик врятував першокласника, який провалився під лід. – Режим доступу: https://cutt.ly/5xFY7qA
  3. Неймовірна історія порятунку: підліток врятував хлопчика, який мало не потонув. – Режим доступу: https://cutt.ly/PxFYCAd
  4. Дев’ятирічний хлопчик врятував товариша, який провалився під лід. – Режим доступу: https://cutt.ly/DxFUmxA
  5. Герой-рятівник року (2011). – Режим доступу: https://cutt.ly/bxFUMcw
  6. Рекомендації до Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5–6 класів. – Режим доступу: https://cutt.ly/QxFDPVy
  7. Українська література 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/txHnXTv 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.