Вправа для використання на уроці української літератури у 6 класі при вивченні теми «Добро і зло, благородство і підлість в оповіданні В.Виннченка “Федько-хламидник”. Щедрий на добро внутрішній світ головного героя» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Кузнєцова Анастасія Миколаївна, старший викладач кафедри теорії й методики мовно-літературної та художньо-естетичної освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
Мета вправи/заняття: розвиток медіаосвітніх компетентностей учнів під час вивчення оповідання Володимира Винниченка “Федько-халамидник”.
Короткий опис вправи, анотація:
- проведення фронтальної мінідискусії “Чи є такі халамидники у ХХІ столітті?” за методом “ПРЕС”;
- організація ярмарку ідей “Руйнуємо стереотипи”;
- робота в медіагалереї “Українські герої”.
Час, необхідний на виконання вправи: 40-45 хвилин
Застосування вправи: вивчення оповідання Володимира Винниченка “Федько-халамидник”, розвиток навичок інфомедійної грамотності, інтеграція ІМГ і мовно-літературної освітньої галузі.
Необхідне обладнання/матеріали: текст твору, роздатковий матеріал (новини про героїв-рятівників).
Форма/метод роботи: фронтальна, індивідуальна, групова / дискусія, “ПРЕС”, бесіда.
Детальний опис вправи:
1) Фронтальна мінідискусія “Чи є такі халамидники у ХХІ столітті?” за методом “ПРЕС”:
Я вважаю, …
…тому що..
Наприклад, …
Отже, …
2) Ярмарок ідей “Руйнуємо стереотипи”
На основі тексту прочитаного оповідання вчитель(-ка) пропонує учням твердження, які потрібно підтвердити або спростувати.
- Одна дитина в сім’ї росте егоїстом.
- Хлопчик-розбишака – негативний герой твору.
- Лід небезпечний тільки ранньої весни.
3) Медіагалерея “Українські герої” (робота в малих групах, кількість яких залежить від кількості учнів у класі)
Учитель(-ка) пропонує учнями згадати, чи знають вони реальні випадки порятунку людини з-під льоду дитиною (особистий приклад, сюжет у новинах).
Після відповідей учнів учитель роздає матеріали з новин про хлопців-рятівників.
- На Миколаївщині хлопчик врятував першокласника, який провалився під лід (https://cutt.ly/5xFY7qA)
- Неймовірна історія порятунку: підліток врятував хлопчика, який мало не потонув (https://cutt.ly/PxFYCAd)
- Дев’ятирічний хлопчик врятував товариша, який провалився під лід Більше читайте тут: (https://cutt.ly/DxFUmxA )
- “Герой-рятівник року” (2011) (https://cutt.ly/bxFUMcw)
Здобувачі освіти читають отримані тексти. Обговорюють у групах, діляться враженнями на загал (аналізують зміст, емоційну складову, життєві компетентності).
Очікувані результати:
Українська література:
- уміння висловити ставлення до літературних героїв;
- уміння визначати причиново-наслідкові зв’язки між фактами і явищами, пропонувати алгоритм дій.
- розвиток зв’язного монологічного мовлення;
- уміння підтримувати дискусію;
- усвідомлення найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність.
Інфомедійна грамотність:
- розвиток навичок критичного мислення, уваги, спостережливості;
- критичне ставлення до інформації з різних джерел;
- використання різних видів сприймання медіатекстів для пошуку, обробки, аналізу та відбору інформації;
- уміння аналізувати та інтерпретувати медіатекст;
- потреба в критичному сприйнятті інформації.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Калейдоскоп думок і вражень (вільні думки) “Чого навчає оповідання і його герої?”
Використані джерела:
- Авраменко О. Українська література. 6 кл. : підруч. для закл. загальн. середн. освіти / Олександр Авраменко. – Вид. 2-е, доопрацьоване відповідно до чинної програми. – К. : Грамота, 2014. – С. 57–75.
- На Миколаївщині хлопчик врятував першокласника, який провалився під лід. – Режим доступу: https://cutt.ly/5xFY7qA
- Неймовірна історія порятунку: підліток врятував хлопчика, який мало не потонув. – Режим доступу: https://cutt.ly/PxFYCAd
- Дев’ятирічний хлопчик врятував товариша, який провалився під лід. – Режим доступу: https://cutt.ly/DxFUmxA
- Герой-рятівник року (2011). – Режим доступу: https://cutt.ly/bxFUMcw
- Рекомендації до Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5–6 класів. – Режим доступу: https://cutt.ly/QxFDPVy
- Українська література 5–9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804). [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://cutt.ly/txHnXTv