Вправа для використання на уроці української літератури у 5 класі при вивченні твору Г. Малик «Надзвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Вправа для використання на уроці української літератури у 5 класі при вивченні твору Г. Малик «Надзвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Деревянко Олена Павлівна, вчителька української мови та літератури КЗ «Маріупольська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №45 Маріупольської міської ради Донецької області».

Мета – ознайомити учнів із поняттям “спам”, навчати учнів з обережністю ставитися до розсилок і рекламної інформації, що розповсюджується у мережі інтернет; розвивати навички критичного мислення, виховувати медіаграмотність у підростаючого покоління.

Вступне слово учителя:

Колись Фернану Магелану, щоб здійснити свою навколосвітню подорож, знадобилось побудувати цілий флот. Сьогодні ж достатньо зробити декілька кліків мишкою і можна пакувати валізи! Сучасна людина має змогу потрапити майже у будь-який куточок світу. Або може здійснити не менш захопливу подорож сторінками книжкової історії, співпереживаючи літературним героям і відкриваючи разом із ними нові горизонти! Саме такий різновид подорожі ми виберемо для нашого уроку!

Тож давайте не будемо гаяти ані хвилини і здійснимо умовну мандрівку у чарівний світ, створений уявою відомої української дитячої письменниці Галини Малик. Річ у тому, що сьогодні зранку я отримала по електронній пошті дуже привабливу пропозицію від агенції «Недочеревик-ТУР».  Пропоную і вам ознайомитись із нею!

Робота з наочністю (зображення з екрану комп’ютера виводиться на проєктор; діти спостерігають, як вчитель заходить у папку «Спам» і розкриває звідти електронний лист від «Недочеревик-ТУР»)

Обговорення рекламної листівки перед прочитанням твору

  • Діти, чудова пропозиція чи не так? Що означає словосполучення «безпрецедентна акція»?
  • Що саме привернуло вашу увагу на цій рекламній листівці в першу чергу?
  • Яка з запропонованих активностей вас зацікавила найбільше? Чому?
  • Розкажіть, яким ви уявляєте Недотель? А яким, на вашу думку, має бути старовинний замок?
  • Опишіть, як ви уявляєте собі Недоладію.

Слово вчителя:

Знаєте, мені здалося дуже дивним, що агенція «Недочеревик-ТУР» роздає свої путівки безкоштовно. Я трошки засумнівалася, але потім, і побачила скільки вподобайок і схвальних відгуків залишилось від задоволених клієнтів. І вирішила, що цю гарячу путівку для нас із вами треба обов’язково брати, поки її не захапав хтось інший! Ну то як, рушаємо у подорож?

Відкрию вам таємницю. Щоб потрапити у Недоладію самих лише білетів недостатньо.  Для цього треба недоробити цілих сто справ! Чи знайдеться у нас на всіх стільки! Ану добре подумайте і скажіть, яку справу ви недоробили останнім часом?

Відповіді учнів

Слово вчителя:

А знаєте, що робить наш провідник у Недоладію гном Недочеревик? Правильно! Від знімає черевика з лівої ноги і таким чином залишається «недовзутим». Можемо спробувати його метод. Мершій знімаємо ліві тапочки чи кросівки і повторюємо за мною:

Недо-роби!

Недо-пиши!

Недо-почни!

Недо-лиши!

І недо-їж!

І недо-ший!

І в Недоладію

Мерщій!

А тепер швиденько взуваємось, і починаємо читати.

Учні читають уривки з твору запропоновані в хрестоматії

Обговорення рекламної листівки після прочитання твору

  • Скажіть, чи справдилися наші очікування від країни Недоладії? Якою вона виявилася насправді? Чи були там «надзвичайні краєвиди», обіцяні у листівці?
  • А чи були «яскраві особистості» серед героїв твору?
  • А як щодо Недотелю? Чи була у Алі можливість обрати номер на свій смак?
  • Чи обманює прямо «Недочеревик-ТУР» своїх клієнтів? Але чи можна вважати інформацію, подану у рекламі подорожі правдивою?
  • Чому до будь-якої реклами треба ставитися критично і з обережністю?
  • Давайте прочитаємо уважніше коментарі, якими ми так необережно знехтували перед початком подорожі. Чи правдиві вони?

  • А як ви думаєте, якби хтось залишив би негативне враження про подорож у Недоладію, чи використав би його Недочеревик у своїй рекламі? Чому?

Слово вчителя:

Реклама існує для того, щоб впливати на споживача і спонукати його купувати продукт. Тому і Недочеревик теж був зацікавлений у тому, щоб заманити Алю, та і нас з вами, у Недоладію. Звичайно, це вигадана країна, тому уявна мандрівка не завдала нам жодної шкоди. Швидше навіть навпаки. Прочитавши твір Галини Малик, ми винесли з нього для себе певні уроки. Підкажіть, які саме? (Відповіді учнів)

Усілякі «недо» трапляються не тільки в Недоладії, а й в реальному світі. І на жаль, нам часто доводиться стикатися з ними, у деяких випадках ці «недо» можуть навіть зашкодити. Як ви думаєте, які з них спонукали піддатися оманливій рекламі із електронного листа? Перше «недо» назву я: «НЕДОперевірена інформація» Це одна із небезпек, яка може чатувати на користувача в інтернеті. Перш ніж повірити запропонованим фактам, їх треба ретельно перевіряти у достовірних джерелах. Особливо, якщо від цього залежить важливе рішення.

Можливі варіанти: НЕДОрога вартість, НЕДОстатньо уважно прочитані коментарі інших користувачів, НЕДОчитане дрібним шрифтом, НЕДОбросовісні підприємці, що пропонують свої послуги і т.д.

Словникова робота

А хто із вас був дуже уважним? Давайте перевіримо! Скажіть, а звідки я взяла електронного листа, який містив рекламне оголошення про подорож у чарівну країну Недоладію? Правильно, відкрила з папки «Спам». А що означає це слово?

Спам – небажані повідомлення у будь-якій формі, що надсилаються у великій кількості. Така форма комунікації може бути небезпечною, оскільки може вводити в оману користувачів. Для того, щоб уникнути розсилок слід з обережністю ставитися до публікації своєї електронної адреси на різноманітних сервісах і публічних веб-сайтах.

Складання хмаринки слів «Безпека в інтернеті»

У кожного із вас на парті є кольоровий стікер. Давайте використаємо його, щоб скласти хмаринку порад, які ми могли б іншим людям, щоб застерегти їх від маніпулятивного впливу реклами. Порада від мене: «З обережністю ставитися до листів із папки «Спам»»

Можливі варіанти: Не вірити яскравим заголовкам, перевіряти факти, використовувати достовірні джерела інформації, шукати можливі невідповідності, піддавати критиці прочитане і т.д.

Джерела:

  1. https://www.litmir.me/br/?b=226590&p=1 – електронний текст твору Г.Малик «Надзвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»
  2. https://www.eset.com/ua/support/information/entsiklopediya-ugroz/spam/ – опрацювання поняття «спам»

2 Replies to “Вправа для використання на уроці української літератури у 5 класі при вивченні твору Г. Малик «Надзвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

  1. Дуже гарна розробка!!! Браво автору – ілюстрована, життєва, тематична. Але це конспект цілого уроку – ці завдання мінімум на 30 хв -45 хв. Конкурс же був на кращу вправу, яку можна використати на певному етапі уроку. Автор – безсумнівно молодець, але умови конкурсу і те як оцінювали його мені, здаються, не зовсім співрозмірні.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.