info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Вправа для використання на уроці української літератури у 5 класі при вивченні теми «Створення лепбука «Садок вишневий коло хати»»

Вправа для використання на уроці української літератури у 5 класі при вивченні теми «Створення лепбука "Садок вишневий коло хати"» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Пивоварова Олена Миколаївна, вчителька української мови та літератури Святогорівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Добропільської міської ради Донецької області. 

Мета вправи/заняття: закріпити знання про творчість Т.Г. Шевченка; вчити класифікувати, узагальнювати, робити висновки; розвивати допитливість учнів, уяву, творчу ініціативу; надати учням можливість добирати матеріал; виховувати організованість у спільній діяльності.

Короткий опис вправи, анотація: при вивченні поезії Т.Г. Шевченка «Садок вишневий коло хати» учні створюють лепбук . Для цього учні 5 класу об’єднуються у групи, кожна з яких отримує попереднє завдання, а на уроці презентує  його.

Час необхідний на виконання вправи: 30 хвилин.

Застосування вправи: вправу доцільно застосувати на уроці української літератури у 5 класі під час вивчення поезії Т.Г.Шевченка «Садок вишневий коло хати».

Необхідне обладнання/матеріали: шаблон лепбука, ілюстрації до поезії, клей, матеріали для складання квітки в техніці орігамі, ноутбук.

Форма/метод роботи: інтерактивна форма навчання; робота в малих групах.

Детальний опис вправи:

Створення лепбука «Садок вишневий коло хати»

Учитель. – Для сьогоднішнього уроку ви об’єдналися у групи, кожна отримала завдання. На уроці ви презентуєте свої знахідки, і ми разом створимо лепбук «Садок вишневий коло хати». Я надаю слово першій групі.

І група добирала ілюстрації до поезії.

  • Розгляньте ілюстрації. Яку з них ви вважаєте найбільш вдалою? Чому?
  • Яку ілюстрацію ви розмістили б у лепбуці? Поясніть вибір.

  • А які ілюстрації створили ви? (Учні демонструють свої малюнки).
  • Поезія «Садок вишневий коло хати» стала піснею. Існує кілька варіантів такого музичного твору. Надаю слово другій групі, яка ознайомить нас із піснями.

   ІІ група розповідає, що цю поезію на музику поклали М.Лисенко, А.Кос-Анатольський, а на початку ХХ ст. Богдан Вахнянин написав хоровий твір на цей вірш. Учням пропонується послухати аудіозапис https://www.youtube.com/watch?v=9qEqXD9Rr3I .

Учитель. – Як ви думаєте, чому саме про вишню написав Тарас Шевченко? (Відповіді учнів).

Учитель.  - Вишня – народний символ України. Про це дерево нам розкажуть представники третьої групи.

ІІІ група розповідає, що вишня – символ рідної землі та України, матері й дівчини-нареченої. Вона символізує Світове Божественне дерево, тому і називається «вишнею» від слова «вишина», а також «Вишній», той, що найвище, тобто Всевишній Бог. Крім цього, вона символізує вічну весну-літо, красу та взаємну любов. Гілки вишні мають магічну силу.

Учитель:  – А ще вишню використовують у кулінарії. Які страви з вишень вам відомі? (Учні відповідають).

  • Зараз IV група розповість, як приготувати відому українську страву.

 IV група розповідає, як готувати  вишневий компот.

Учитель. – Звичайно, зараз ми не побачимо за вікнами вишневих гілочок у цвіту. Але ми спробуємо зробити диво – квітку вишні власноруч. Нам допоможе V група.

 V група проводить майстер-клас «Виготовлення квітки вишні в техніці орігамі».

Учитель. – Вірш «Садок вишневий коло хати» ви будете вчити напам’ять. Для цього вам необхідно пригадати правила виразного читання. Допоможуть нам представники VІ групи.

VІ група знайомить учнів із пам’яткою «Як виразно читати поезії». Декілька учнів виразно читають вірш.

Учитель. – Інформацію, зібрану вами, розміщено в лепбуці. Дякую за співпрацю. Ви чудово попрацювали.

Очікувані результати: у результаті роботи з лепбуком у дітей розвиваються такі вміння: планувати діяльність; самостійно добирати потрібну інформацію, узагальнювати та систематизувати її; висловлювати своє бачення певної теми.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: створення лепбука є прикінцевим етапом самостійної дослідницької роботи. Це домопоже учням збагатити знання, закріпити й систематизувати інформацію, а також швидко пригадати її.

Використані джерела:

  1. http://academia.gov.ua/sites/Ivakhnenko/Ivakhnenko.htm
  2. https://mon.gov.ua/storage/app/media/nova-ukrainska-shkola/NEW-SCHOOL.pdf
  3. http://museumshevchenko.org.ua/element.php?id=659
  4. https://vseosvita.ua/library/dopovid-nova-ukrainska-skola-orientacia-na-ucna-19071.html
  5. https://www.youtube.com/watch?v=Z-9OALxkgP8
  6. org.ua/wp-content/uploads/2017/11/NUSH-poradnyk-dlya-vchytelya.pdf
  7. Коваленко Л.Т. Українська література. 5 клас: підручник для закладів загальної середньої освіти/Вид.2-ге, доопр. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2018.
  8. https://etnosoft.com.ua/blank/smachnyj-kompot-z-vyshni-na-zymu-zi-sterylizatsiyeyu/
  9. http://ditina.com.ua/origami-vishnya1.htm
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram