Вправа для використання на уроці української літератури при вивченні теми «Т.Г.Шевченко. Біографічні відомості. «Садок вишневий коло хати…», «Думка» («Тече вода в синє море…»)»

Вправа для використання на уроці української літератури при вивченні теми «Т.Г. Шевченко. Біографічні відомості. “Садок вишневий коло хати …”, “Думка”, (“Тече вода в синє море …”)» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Горденкова Анастасія Олександрівна, вчителька української мови та літератури Оленівського НВК “Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад”. 

Вправа «Я журналіст» (робота з біографічними даними поета)

Вчитель. До сьогоднішнього уроку ми готувалися заздалегідь. Ви збирали інформацію про життєвий та творчий шлях великого сина України, її пророка, генія, патріота.

Тож пропоную вам вирушити в мандрівку шляхами життєвої і творчої долі Тараса Григоровича Шевченка, попрацювати журналістами та створити нарис про поета. Але спочатку, давайте познайомимося з професією журналіста.

Бесіда

  • чи знаєте ви, хто такий журналіст?
  • які основні вимоги до професії журналіста?
  • чи хотіли б ви працювати журналістами та чому?

Щоб краще пізнати професію журналіста, пропоную вам переглянути відео «Хто такий журналіст насправді?» (https://youtu.be/bzmJgYLKtSw).

Отже, журналіст готує інформацію для теле-  чи радіопередачі, а ще він пише матеріал для газет та журналів, який може належати до різних жанрів – типів журналістських творів, об’єднаних схожими ознаками. Тому пропоную ознайомитися з таблицею «Жанри журналістики» та нарисом і його ознаками зокрема (роздрукований варіант таблиці роздається кожному учневі).

Тож, ознайомившись із жанрами журналістики та нарисом, приступаємо до створення власного, який називається «Тарас Шевченко. Сторінками життя» (учні працюють певний проміжок часу та презентують роботи).

 Вправа «Це – фейк»

Вчитель. Сучасний світ переповнений різноманітною інформацією, серед якої як правдива, так і фейкова – покликана дезінформувати суспільство задля власних цілей власників мас-медіа. Тому важливим є вміння критично ставитися до всього, що нам пропонують засоби масової інформації (газети, журнали, телебачення та різні соцмережі). Кожен повинен вміти сортувати запропонований матеріал, обираючи лише той, який правдиво доносить інформацію до реципієнта (того, хто її сприймає). Тому ми будемо виробляти навички критичного мислення і попрацюємо над відтворенням відомостей про життєвий шлях Тараса Григоровича. Для цього я роздам кожному з вас картки з біографічними даними поета. Вам потрібно уважно опрацювати матеріал та виправити фейкові дані на правдиві.

Життєвий шлях Т.Шевченка (матеріал для опрацювання)

Тарас Григорович Шевченко народився 9 квітня 1814 року в селі Кирилівка на Київщині в родині дрібного поміщика. Рано залишився сиротою. Пізніше із паном Ширяєвим переїхав до Москви. Тут же, в Москві, навчається в Московському художньому училищі на маляра. За участь в Руській трійці його було заарештовано та відправлено в заслання на 15 років. Перебуваючи під час слідства в казематі написав вірш «Заповіт». Влітку 1859 р. Шевченко відвідав Україну. Зустрівся в Кирилівці з братами й сестрою. Мав намір оселитися в Україні. Шукав ділянку, щоб збудувати школу малярства. Помер 10 березня 1865 року.

Створення фейсбук-сторінки Т.Шевченка

Вчитель. Для закріплення вивченої біографії поета пропоную вам попрацювати в парах та створити фейсбук-сторінку Тараса Григоровича, виписавши лише правдиву інформацію.

Вправа  «Ми оператори відеомонтажу»

Вчитель. Діти, уявіть себе операторами відеомонтажу. Відеомонтаж — творчий і технічний процес в кінематографі, на телебаченні або звукозаписних студіях, що дозволяє в результаті з’єднання окремих фрагментів вихідних записів отримати єдиний, композиційний цілий твір. Тож пропоную вам попрацювати в парах та змонтувати за поданими зображеннями власний фільм «Садок вишневий коло хати…», розташувати малюнки в послідовності за текстом, після чого по черзі продемонструвати малюнки і продекламувати відповідні рядки вірша.

Вправа «Ми менеджери з реклами» 

Вчитель. Засоби масової інформації (ЗМІ) — засоби передавання, зберігання та відтворення інформації, що орієнтовані на одночасну передачу інформації великим групам людей. Включають засоби передавання, зберігання та відтворення інформації, такі як преса (газети, журнали, книги), радіо, телебачення, Інтернет, кінематограф, звукозаписи та відеозаписи. Всім цим засобам притаманні спільні якості — звернення до масової аудиторії, доступність багатьом людям і розповсюдження інформації.

Друковані засоби масової інформації (преса) в Україні – це періодичні і такі, що продовжуються, видання, які виходять під постійною назвою, з періодичністю один і більше номерів (випусків) протягом року. До них належать газети та журнали.

Газети та журнали є одним із засобів поширення реклами.

Реклама – це  популяризація товарів, видовищ, послуг і т. ін. з метою привернути увагу покупців, споживачів, глядачів, замовників, поширення інформації про когось, щось для створення популярності, а також візуальна та інша медіа-продукція — плакати, оголошення, відеокліпи, що використовуються як засіб привертання уваги потенційних споживачів.

Учні, я вам пропоную попрацювати менеджерами з реклами та спробувати створити рекламу поезії «Думка» («Тече вода в синє море…»), презентувати її так, щоб зацікавити читача, спонукати його до вивчення цього твору (працюють у групах та презентують власні напрацювання)

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *