Вправа для використання на уроці природознавства у 5 класі при вивченні теми «Вода в природі. Три агрегатних стани води. Властивості води» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Іващенко Наталія Василівна, вчителька Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №3 Миколаївської міської ради Слов’янського району Донецької області.
Метa:
Обладнання та матеріали: мультимедійний проектор, ноутбук, глобус, склянки, вода, лід, спиртівка, сірники, штатив, стікери, маркери, лакмусовий папір, листки формату А4, бланки формувального оцінювання.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Вид уроку: урок-дослідження
Хід уроку:
Ι. Організаційний момент
- перевірка присутніх на уроці, налаштування учнів на роботу
Вчитель пропонує обрати кольорові папірці, яким відповідає настій учнів перед початком уроку (зелений – відмінний настрій, жовтий – задовільний настрій, червоний – незадовільний настрій)
ІІ. Актуалізація опорних знань (перевірка домашнього завдання)
Інтерактивна вправа в додатку https://learningapps.org/display?v=pzvyc636j21 (виконується колективно на дошці)
Зачитується ряд тверджень, діти відповідають на них (вірно-невірно)
Аналіз відповідей учнів, бесіда за питаннями:
ΙΙ. Аналіз ілюстрації (слайд 1). Формулювання теми уроку разом з учнями
1.Що зображене на малюнку?
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь про те,
ΙΙΙ. Мотивація навчальної діяльності, постановка проблемних запитань.
Вправа Складання плакату асоціацій
Які уявлення у вас викликає слово «вода»? Учні пропонують свої варіанти, приклеюючи стікери з відповідями на дошку
Колодязь озеро море
Дощ рідина
Річка ВОДА прання
Посуд хмара
Пара лід океан
Учитель: Вода-найпоширеніша речовина на Землі. Ми настільки звикли до неї, що не звертаємо уваги на те, скільки ми витрачаємо води, наскільки вона важлива для нас і чи можемо ми обійтися без води. Вода – єдиний мінерал на Землі, який існує в трьох агрегатних станах. Якщо подивитися на нашу планету з космосу, то вона здається блакитною кулею і здається хтось припустився помилки, коли назвав цю кулю Землею. Вода є усюди: це моря й океани, річки та озера, водосховища й маленькі джерельця
Як довести, що вода є в тілі людини, в тілах інших організмів, повітрі, в ґрунті ? Навіщо вода потрібна організмам? Протягом декількох уроків ми спробуємо дати відповіді на ці питання, з’ясуємо межі поширення води на планеті, дізнаємося про її властивості, роль у природі та житті людини.
ΙΙΙ. Викладення нового матеріалу
Учитель: У тому чи іншому вигляді вона є всюди. Вода заповнює западини земної поверхні, утворюючи океани й моря (демонстрація глобусу). Величезними масами снігу і льоду вона покриває полярні країни і вершини високих гір. Її невидима пара завжди є в повітрі. Перетворюючись у найдрібніші крапельки, вона утворює хмари, з яких випадають дощ і сніг, що насичують водою грунт і живлять струмки й річки.
Вправа. Створення кругових діаграми та їх аналіз. Візьміть аркуш паперу, поділіть його на 4 рівні частини. Це буде поверхня нашої Землі. Три частини замалюйте блакитним кольором – це вода (71%) Одна частина – суша (29%).
Ви бачите, наскільки більше води на нашій планеті, але вода буває різна – питна, або прісна, або солона, непридатна для вживання людиною, її ще називають морською Візьміть аркуш паперу, поділіть його на 8 рівних частини. Це буде поверхня нашої Землі. Сім частини замалюйте блакитним кольором – це солона вода (97%), одна частина – прісна вода (3%).
Просочуючись крізь ґрунт, вода розчиняє деякі його складові частини і захоплює найдрібніші нерозчинні тверді частинки. Тому природна вода завжди містить у собі домішки інших речовин. Залежно від того, для яких потреб використовують воду, її певною мірою очищають від цих речовин. Величезне значення має очищення питної води. Звідки беруть воду для пиття? Яких домішок не повинна містити в собі питна вода?
Вправа. Аналіз рекламних відеороликів
https://www.youtube.com/watch?v=Cnsh6w-cEio (1 хв 18 с)
Бесіда з учнями
https://www.youtube.com/watch?v=6eVS17WQOIM (19 с)
Практична частина. Дослідження фізичних властивостей води
Будова молекули води (запис в зошитах)
Н2О - молекулярна формула води
Молекула води складається з двох атомів Гідрогену і одного атому Оксигену (демонстрування моделі молекули води)
Вправа «Мікрофон»
Учитель: Щоб змінилося на Землі, якби зникла вся вода? Чому? (учні відповідають коротко, передаючи один одному умовний мікрофон)
Фізкультхвилинка. Вправа «Австралійський дощ» (одночасно вчитель робить акцент, що вода потрапляє на Землю у вигляді опадів)
Учитель: Давайте згадаємо, як в народних традиціях українців шанують воду (слайди 2-6)
У міфологічних уявленнях українців вода була божеством, з якого починалося життя на Землі. Розглянемо свята та обряди, в яких ушановується вода.
Водохреща. Вважалося, що в цей час освячуються всі земні води і набирають цілющої сили, це свято було поєднане з християнським святом Водохреща, коли Ісус Христос хрестився в Йордані.
Стрітення. Стрітенська вода цілюща, нею святили хату, коли дошкуляв домовик, освячували пасіку.
Свято Івана Купала. У цей день відбувалося очищення вогнем і водою – перестрибували через вогонь та купалися у воді. Тоді ж дівчата віночки на воду пускають, а вода говорить: якщо віночок потонув – помре дівчина, а якщо пристав до берега – то з того краю буде наречений.
Великдень. На Великдень у миску наливали води, клали туди свячені крашанки, і всі по черзі вмивалися, щоб бути красивими та здоровими.
Пошана, любов до води відбивалася створені та прикрашанні криниці, які українці здавна охороняли, наділяючи їх цілющими та магічними властивостями.
Криниця й джерело – це символ української хати. Біля колодязя садили кущ калини, щоб вода була смачною та цілющою. Тому існує в українців таке побажання «Будьте здорові, як вода, багаті, як земля, щасливі та веселі, як весна».
ΙV Узагальнення і систематизація знань
«Хмарка з краплинками». На кожній краплинці запитання по уроку, в залежності від складності питання краплинки різного кольору.
V Підведення підсумків уроку, формувальне оцінювання, перевірка настрою учнів після завершення уроку.
VІ Домашнє завдання §31, 32.