Вправа для використання на уроці із застосуванням інтерактивних технологій у 6 класі при вивченні теми «Критичне мислення та уміння приймати рішення» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.
Авторка: Михайляк Олена Петрівна, вчителька Комунального закладу "Оленівський ліцей з дошкільним підрозділом" Вороновицької селищної ради.
Мета вправи/заняття: навчити розрізняти позитивні і негативні впливи реклами. Розвивати соціальну та інформаційно-цифрову компетентності, в тому числі уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення, розвивати емоційний інтелект, критичне мислення, медіаграмотність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, здатність співпрацювати в команді.
Короткий опис вправи, анотація: вправа «Кроссенс». Кроссенс (від англ. cross – перехрестя, sens – смисл, тож кроссенс – перехрестя значень, понять) – це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається з 9 зображень, кожен з яких пов’язаний з попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних сторін розкриває певне поняття.
Час необхідний на виконання вправи: 6-8 хвилин.
Застосування вправи: застосування кроссенса на уроці різноманітне. Його можна використати: при формулюванні теми і мети уроку, при вивченні нового матеріалу, в якості постановки проблемної ситуації, при закріпленні і узагальненні вивченого матеріалу, при підведенні підсумку роботи на уроці, включити рефлексію. Можливо повністю урок побудувати в формі кроссенса, тобто дев’ять елементів кроссенса можуть представляти собою структуру уроку. Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання.
Необхідне обладнання/матеріали: набори з 9 тематичних асоціативних картинок, схеми(шаблони) для створення кроссенсу (способи читання кроссенса по спіралі зв’язок з головним по основі поняттям і хресту).
Форма/метод роботи: інтерактивна вправа з прийомом рейфреймінгу. Метод «Кроссенс» — один із сучасних розвиваючих методів, який належить до технології формування творчої особистості й заснований на візуальних зображеннях.
Детальний опис вправи: оскільки вправа інтерактивна, учні об¢єднуються в групи (в разі дистанційного навчання або навчання з карантинними обмеженнями, вправу може виконувати кожен учень індивідуально.)
Учням пропонується з набору картинок обрати ті, з яких можливо скласти кроссенс на тему: «Вплив реклами. Вміння приймати рішення». Для цього необхідно дотримуватися пам¢ятки:
Пам’ятка «Як створити кроссенс?»
Кожна, запропонована картинка відповідає таким асоціаціям:
Очікувані результати: учні можуть пояснювати вплив джерел інформації на формування власних поглядів та інших точок зору, вміють розрізняти позитивні і негативні впливи реклами. Вміють приймати виважені рішення, розвивають критичне мислення.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: сама вправа може бути рефлексією, або застосовуємо вправу «Правило руки»: малюємо руку / обводимо свою праву руку, тримаючи олівець / ручку в лівій руці. Пишемо:
у великому пальці – що дуже сподобалося;
у вказівному, що хотів (ла) би отримати
для себе особисто і свого розвитку ще від лектора;
у середньому – що точно взяв (а) для впровадження;
у безіменному – що потрясло емоційно;
у мізинці – чого було мало, хочеться більше,
у самоосвіті..
Використані джерела: