info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Вправа для використання на уроці із застосуванням інтерактивних технологій у 6 класі при вивченні теми «Критичне мислення та уміння приймати рішення»

Вправа для використання на уроці із застосуванням інтерактивних технологій у 6 класі при вивченні теми «Критичне мислення та уміння приймати рішення» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Михайляк Олена Петрівна, вчителька Комунального закладу "Оленівський ліцей з дошкільним підрозділом" Вороновицької селищної ради. 

Мета вправи/заняття: навчити розрізняти позитивні і негативні впливи реклами. Розвивати соціальну та  інформаційно-цифрову компетентності, в тому числі уміння вирішувати проблеми, оцінювати ризики та приймати рішення, розвивати емоційний інтелект, критичне мислення, медіаграмотність, здатність логічно обґрунтовувати позицію, здатність співпрацювати в команді.

Короткий опис вправи, анотація: вправа «Кроссенс». Кроссенс (від англ. cross – перехрестя, sens – смисл, тож кроссенс  – перехрестя значень, понять) – це візуальний асоціативний ланцюжок, який складається  з 9 зображень, кожен з яких пов’язаний з попереднім і наступним зображенням, що в результаті з різних сторін розкриває певне поняття.

Час необхідний на виконання вправи: 6-8 хвилин.

Застосування вправи: застосування кроссенса на уроці різноманітне. Його можна використати: при формулюванні  теми і мети уроку, при вивченні нового матеріалу, в якості постановки проблемної ситуації, при закріпленні і узагальненні вивченого матеріалу, при підведенні підсумку роботи на уроці, включити рефлексію. Можливо  повністю урок побудувати в формі  кроссенса, тобто дев’ять  елементів кроссенса  можуть представляти собою структуру уроку. Кроссенс можна запропонувати учням як творче домашнє завдання.

Необхідне обладнання/матеріали: набори з 9 тематичних асоціативних картинок, схеми(шаблони) для створення кроссенсу (способи читання кроссенса по спіралі зв’язок з головним по основі поняттям і хресту).

Форма/метод роботи: інтерактивна вправа з прийомом рейфреймінгу. Метод «Кроссенс» — один із сучасних розвиваючих методів, який належить до технології формування творчої особистості й заснований на візуальних зображеннях.

Детальний опис вправи: оскільки вправа інтерактивна, учні об¢єднуються в групи (в разі дистанційного навчання або навчання з карантинними обмеженнями, вправу може виконувати кожен учень індивідуально.)

Учням пропонується з набору  картинок обрати ті, з яких можливо  скласти кроссенс на тему: «Вплив реклами. Вміння приймати рішення». Для цього необхідно  дотримуватися пам¢ятки:

Пам’ятка «Як створити кроссенс?»

  1. Встановіть асоціації, що розкривають дану тему і ті , які відомі дітям.
  2. Доберіть взаємопов’язані між собою словесні символи і образи, які будуть створювати своєрідний «перетин смислів» у кроссенсу.
  1. Запишіть обрані символи і образи, встановлюючи послідовність за типом зв’язку «по хресту» (за схемою: 5-2; 5-8; 5-6; 5-4) і «за основою» (за схемою: 1-2; 2-3; 3-6; 6-9; 9-8; 8-7, 7-4, 4-5).
  1. Пам’ятайте, що центральний символ чи образ розміщується під номером 5. Він може бути пов’язаний зі змістом не тільки з сусідніми, а й, при бажанні, з усіма іншими образами/символами.
  1. Замініть словесні образи і символи зображеннями, які їх ілюструють, при потребі можна додати слово підказку
  2. Перевірте, чи правильно розташовані зображення, наскільки легко встановлюються взаємозв’язки між ними.

Кожна, запропонована картинка відповідає таким асоціаціям:

Очікувані результати: учні можуть пояснювати вплив джерел інформації на формування власних поглядів та інших точок зору, вміють розрізняти позитивні і негативні впливи реклами. Вміють приймати виважені рішення, розвивають критичне мислення.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: сама вправа може бути рефлексією, або застосовуємо вправу «Правило руки»: малюємо руку / обводимо свою праву руку, тримаючи олівець / ручку в лівій руці. Пишемо:

у великому пальці – що дуже сподобалося;                                     

у вказівному, що хотів (ла) би отримати

для себе особисто і свого розвитку ще від лектора;

у середньому – що точно взяв (а) для впровадження;             

у безіменному – що потрясло емоційно;

у мізинці – чого було мало, хочеться більше,

у самоосвіті..

Використані джерела:

  1. Презентація «Методичні матеріали "Кроссенс - асоціативна головоломка нового покоління» вчительки Омельчук Н. М.; Спільнота активних освітян «Всеосвіта», https://vseosvita.ua/library/metodicni-materiali-krossens-asociativna-golovolomka-novogo-pokolinna-71776.html
  1. Власні презентації.
  2. Вправа на рефлексію «Правило руки »К. Крутій; Сайт для всіх, хто цікавиться проблематикою Дитинства, для теоретиків і практиків дошкільної освіти та студентів.
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram