Результатати другої хвилі дослідження “ЗАПРОВАДЖЕННЯ МЕДІАОСВІТИ В УКРАЇНИ: УСПІХИ, ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ”, проведеного АУП у 2021 році

  1. Очевидно, що в Україні дедалі більше стає МО-агентів, які або мають постійну інституційну підтримку, або самостійно ініціюють та запроваджують певні аспекти медіаосвітньої діяльності. У наших даних – це більше різноманітних 100 джерел та ресурсів, так чи інакше пов’язаних з тематикою МО, які мають не лише вітчизняне, але й зарубіжне походження. Це стає великою перевагою, адже МО-рух не лише кількісно, але й якісно збільшується та насичується гравцями різного походження і сфер діяльності. Таким чином, маємо переконання, що МО дістає все більшого числа соціальних верств населення, задовольняючи їх потребу у цих знаннях та навичках у відповідний до їх інтересів спосіб, – тобто являючись не примусовим, а спонукаючим актом проникнути у сферу МО-знань.
  2. Освіта та самоосвіта зі сфери МО дедалі більше шириться неформальним чином, – про це свідчать дані щодо якісного складу аудиторій, на які наші респонденти розповсюджують свої МО-знання – «сім’я, друзі та приватне оточення» відмітили 48% опитаних (з 1031 особи). Це другий важливий фактор успішності МО-руху, який врешті-решт починає «зачіпати кожного», в колі спілкування якого є людина, «охоплена МО-знаннями». Окрім того, цікавим фактом постало те, що більше за інших опитані дізнались про АУП через поради знайомих та колег (36%), – тобто також неформальним чином потрапили до МО-сфери інтересів.
  3. Показовим фактом також є те, що серед 1031 опитаних осіб з числа аудиторії АУП (в основному) лише 5% не мають досвіду ретрансляції своїх МО-знань, а 7% не мають професійного застосування отриманих МО-знань. Це означає, що переважна більшість осіб, отримавши корисний досвід співпраці з АУП, намагається його ретранслювати, як у професійному, так і в громадському, і в приватному житті. І також – те, що до аудиторії АУП залучаються переважно такі соціально активні особи, які мають цікавість, бажання та можливості розповсюджувати свої життєво необхідні навички критичного мислення далі.
  4. Важливо зафіксувати, що переважна більшість опитаних використовують надалі саме ресурси АУП для підвищення своїх МО-знань (78% – матеріали тренінгів АУП, 57% – матеріали сайтів АУП), ще 22% користуються іншими сайтами, а 17% – матеріалами інших організацій (шкала з сумісними альтернативами).
  5. Для отримання повноцінної репрезентативної картини МО-руху в Україні необхідно зібрати більші масиви з використанням систематичного способу відбору одиниць вимірювання (навчальні заклади та інші організації), а про МО-ситуацію кожного закладу бажано опитувати відповідальну за цей напрям особу. Але, незважаючи на це, отримавши дані з різних куточків України, ми можемо зробити висновок, що роль та робота АУП в МО-напрямку є дуже помітною, – про що зазначають навіть ті респонденти, які не брали безпосередньої участі у заходах АУП, але згадують видання АУП серед перших у переліку посібників для викладання курсів МГ.
  6. Аналізуючи значення індексів, які було спеціально розроблено для даного дослідження, можна зазначити, що Україна ще лише наближається до середини шляху, який необхідно пройти для масового формування критичного мислення та навичок кваліфікованої роботи з медіаджерелами (11,0 середнє значення Індексу запровадження МО з 25 максимально можливих – з 967 об’єктів). Так само нижче середнього є рівень взаємодії опитаних представників різних закладів з АУП (4,1 в середньому з 9 максимально можливих балів). Це означає лише те, що є величезний потенціал і чітко окреслена перспектива для роботи як АУП, так і інших МО-агентів в цьому напрямку з різними аудиторіями в Україні.

Звіт_запровадження МО_База даних 2021 (pptx-версія)

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки фінансовій підтримці Агентства США з міжнародного розвитку (USAID), що була надана через проект «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Ця програма зміцнює українські медіа та розширює доступ до якісної інформації. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю громадської організації «Академія української преси» та не обов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *