Вправа для використання на уроці історії у 6 класі при вивченні теми «Антична цивілізація та її сусіди (частина 3)»

Вправа для використання на уроці історії у 6 класі при вивченні теми «Антична цивілізація та її сусіди (частина 3)» є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 5-6 класів.

Авторка: Білоус Людмила Миколаївна, вчителька історії та правознавства ОЗЗСО Розумівська школа Долинської сільської ради. 

Мета вправи/заняття:  згадати, повторити та систематизувати основний фактичний матеріал з історії античної цивілізації та її сусідів (ч. ІІІ); запропонувати учням цікаві питання й завдання, що вимагають самостійної роботи, нестандартного мислення. 

Очікувані результати: учні зможуть

  • перевірити свої знання, уміння та навички, набуті під час вивчення теми «Антична цивілізація та її сусіди (ч. ІІІ)»;
  • перетворювати джерельну інформацію з однієї форми в іншу та використовувати її у поясненнях.

Короткий опис вправи, анотація: учні розгадують логічні пазли та виконують творче завдання за алгоритмом.

Час, необхідний на виконання вправи: 45 хв.

Застосування вправи: на уроці узагальнення.

Необхідне обладнання/матеріали:

  • 2 логічні пазли
  • Пам’ятка «Як скласти сенкан»
  • відповіді до пазлів.

Форма/метод роботи: гра «Логічні пазли»

Детальний опис вправи:

Учитель: Розгадайте логічні пазли та виконайте творче завдання за алгоритмом.

  1. Розгадайте символи кожної з клітинок фігур.
  2. Визначте, про кого «розповідає» пазл.
  3. Поясніть кожен символ.
  4. Складіть сенкан про героя одного пазлу. Скористайтеся пам’яткою «Як скласти сенкан»

Обговорення:

  1. Що означає вислів «Ганнібалова клятва»? (Тверда рішимість боротися до кінця).
  2. Чи додержав Ганнібал клятву, дану батькові ще в дитинстві? (Так, бо не раз завдавав римському війську тяжких поразок)
  3. Чи можна Ганнібала, на вашу думку, поставити в один ряд з трьома великими полководцями: Александром Македонським, Юлієм Цезарем та Пірром Епіррським?
  4. Як ви вважаєте, чому в багатьох військових навчальних закладах світу і сьогодні вивчають битву при Каннах? (Вона є яскравим прикладом тактичної майстерності:  військо карфагенян на ворожій території перемогло вдвічі більшу за чисельністю римську армію. У Ганнібала було більше кінноти, і саме перевага у вершниках стала вирішальною у битві).
  5. В який період життя Ганнібала могли ним бути сказані слова «Потрібно нарешті позбавити римлян від докучливого старого чоловіка»? (Перед смертю) І до чого тут перстень, по-вашому? (Міг прийняти з нього отруту).
  6. Сформулюйте свою версію щодо зображення слонів на монетах Ганнібала.

Обговорення:

  1. Яке значення має реформа календаря Юлія Цезаря для сучасності? (Важливим для сучасності є визначення високосного року і додатковою добою 29 лютого; початок року в січні).
  2. Отримавши перемогу над своїми противниками в громадянських війнах, Ю Цезар у 45 р. до н.е. відсвяткував у Римі тріумф і цим самим засмутив багатьох римлян. Багато хто з них говорив, що Цезарю варто соромитися такої слави, а не пишатися нею. Чим можна пояснити подібне ставлення римлян до останнього тріумфу Цезаря? (Цезар переміг своїх ворогів, а вороги його були римлянами. Він знищив римлян, переміг своїх же співгромадян і святкував перемогу над ними)
  3. Як ви розумієте давній римський вислів «Пам’ятай про смерть!», який час від часу лунав з вуст раба, що супроводжував тріумфатора? (незважаючи на славу і почесті, тріумфатор залишається смертною людиною, і жодна слава й пошана не зможе зберегти його від старості і смерті)
  4. Чи міг, на вашу думку, Ганнібал захоплюватися Юлієм Цезарем? (Ні, бо жив набагато раніше за нього).
  5. Поміркуйте – це міф чи реальність «Цезар водночас міг робити різні справи: читати, писати і слухати»?
  6. Припустіть, яка причина такого різкого зменшення числа громадян за переписом при Ю. Цезарі? (Багато загиблих під час громадянських воєн). Зробіть загальний висновок, як впливають на життя населення країни громадянські війни.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: (емоційно-музична рефлексія) учитель пропонує послухати фрагменти із двох музичних творів: перший уривок – тривожна музика, другий – спокійна, натхненна. Учні вибирають музичний фрагмент, який відповідає їхньому настрою.     

Використані джерела:

  1. Все для вчителя (бібліотечка) / К. : ТОВ «Редакція освітянських видань». – 2004. – № 6. – 68 с.
  2. Всесвітня історія. Історія України (інтегрований курс): підруч. для 6 кл. закладів загальної серелньої освіти / І. Я. Щупак, І. О. Піскарьова, О. В. Бурлака. – К. : УОВЦ «Оріон», 2019. – 224 с. : іл.
  3. Інтегрований курс історії. 6 кл. Дидактичні матеріали. – Х. : Вид. група «Основа», 2006. – 192 с.

Пам’ятка «Як скласти сенкан»

  1. Один іменник – назва поняття (тема).
  2. Два прикметники – опис поняття.
  3. Три дієслова – дії, що стосуються теми.
  4. Фраза з чотирьох слів, що стосується теми.
  5. Одне слово – синонім до теми, у якому відображено тему або формульовано висновок.

Наприклад, сенкан «Україна»

  1. Україна.
  2. Рідна, незалежна.
  3. Розвивається, міцніє, перемагає.
  4. Це моя рідна земля.
  5. Батьківщина.

2 Replies to “Вправа для використання на уроці історії у 6 класі при вивченні теми «Антична цивілізація та її сусіди (частина 3)»

  1. Методично правильно складено алгоритм вправи, є чудова иожливість перевірити, скорегувати і закріпити свої знання. Складені пазли містять візуально-логічну інформацію. Мені подобається

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *