info@aup.com.ua
+380 67 372 2733
Предмети: Українська література
Застосування: На уроці
Вік/клас: 7 клас, 8 клас
Методи: Групова робота
Теми медіаграмотності: Критичне мислення

Система вправ з теми "Чи не той то Хміль" для використання на уроці української літератури у 8 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу на кращу вправу з інтеграції медіаграмотності для учнів 7-8 класів.

Авторка: Горденкова Анастасія Олександрівна, вчителька української мови та літератури КЗ "Оленівський ліцей з дошкільним підрозділом" Вороновицької селищної ради Вінниького району Вінницької області. 

Мета вправи/заняття: формувати критичне мислення в здобувачів освіти, допомогти їм зрозуміти, що різні форми передачі інформації по-різному характеризують суть явища, а залучення однієї форми не дає вичерпної інформації; ознайомити з поняттями «макет газети», «шпальта», «сенсаційна новина», «дудл»; розвивати вміння створювати сенсаційну новину для різних видів медіа та дудли до історичної пісні «Чи не той то Хміль», відрізняти факт від судження.

Короткий опис вправи, анотація: перша вправа спрямована на формування критичного мислення в здобувачів освіти. Їм потрібно розглянути запропоноване зображення. Сказати, кого на ньому зображено? Висловити припущення, про що йтиметься в історичній пісні «Чи не той то Хміль»? Після прочитання твору дати відповідь на запитання:

  • Чи вірними були ваші припущення щодо того, про що йтиметься у творі, коли ви мали перед собою лише зображення Б.Хмельницького?
  • Скажіть, будь ласка, про те, що йтиметься у творі, вам було зрозуміліше з візуальної чи текстової інформації? Чому?
  • Чи можемо ми отримати достовірну інформацію, маючи лише одне джерело повідомлення?
  • Який висновок ми можемо зробити після виконання цього завдання?

Наступна вправа спрямована на розробку макета першої шпальти газети та створення сенсаційної новини. Після цього обговорення результатів роботи за запитаннями: яких ви висновків дійшли? Які складнощі виникли під час роботи? Що найважчим є в роботі журналіста?

Вправа зі створення дудлів до твору спрямована на візуальне сприйняття та мотивацію до створення власного медіа продукту.

Час необхідний на виконання вправи: 40-60 хвилин

Застосування вправи: під час уроку української літератури

Необхідне обладнання / матеріали: зображення Б. Хмельницького, кольорові олівці, фломастери, папір формату А-4

Форма/метод роботи: робота в групах

Детальний опис вправи :

Система вправ з інтеграції медіаграмотності в освітній процес  на уроці української літератури у 8 класі з теми «Українська історична пісня «Чи не той то Хміль»

Вправа 1. Робота з різними формами передачі інформації

Вчитель. Діти, розгляньте запропоноване зображення (рис.1). Скажіть, хто це? Як ви гадаєте, про що йтиметься в історичній пісні «Чи не той то Хміль»? Висловіть свої припущення, маючи перед собою лише портрет історичної постаті (відповіді учнів)

Рис.1. Портрет якої історичної постаті зображено?

Вчитель. Ну що ж, щоб перевірити, наскільки ви були близькими до дійсності, прочитаємо історичну пісню «Чи не той то хміль» (виразне читання твору учнями)

Бесіда після прочитання історичної пісні:

  • Чи вірними були ваші припущення щодо того, про що йтиметься у творі, коли ви мали перед собою лише зображення Б.Хмельницького?
  • Скажіть, будь ласка, про те, що йтиметься у творі, вам було зрозуміліше з візуальної чи текстової інформації? Чому?
  • Чи можемо ми отримати достовірну інформацію, маючи лише одне джерело повідомлення?
  • Який висновок ми можемо зробити після виконання цього завдання?

Вчитель. Отже, виконуючи вправу, ми опрацювали різні форми передачі інформації: візуальну та текстову. Таким чином дійшли висновку, що різні форми по-різному характеризують суть явища. Залучення однієї форми не дає вичерпної інформації, тому її потрібно співставляти, отримавши з різних джерел, аби мати факти, а не судження.

Вправа 2. Розробка макету першої шпальти газети та створення сенсаційної новини 

Вчитель. Діти, а знайоме вам поняття «макет газети», «шпальта», «сенсаційна новина»? (відповіді учнів)

Макет газети - модель майбутньої газети, у якій з більшою або меншою точністю намічені принципи її оформлення. Який матеріал піде на яку шпальту, на скільки стовпчиків буде розбитий, скільки місця займе, де будуть розміщені заголовки, ілюстрації, фотографії.

Шпальта — ряд коротких рядків у газеті, журналі і т. ін., розташованих один під одним так, що вони становлять вертикальну смугу на сторінці.

Сенсаційна новина – це новина чи повідомлення, яке має ознаки сенсації чи позиціонується як сенсаційна, має умовно пріоритетний попит у споживачів та користується підвищеною увагою останніх.

Тож я пропоную вам попрацювати в групах і спробувати створити першу шпальту вашого видання з оформленням на ній сенсаційної новини із заголовком «Привид Богдана Хмельницького й досі блукає містечком Жовті Води». Подумайте, яким буде тон подання новини? Що саме буде головним меседжем і чого тут буде більше: фактів чи суджень? Придумайте назву видання й наведіть результати групової роботи, якщо ви:

  • літературно-мистецький часопис;
  • науково-методичне видання «Українська мова і література в школі»;
  • журнал для пенсіонерів.

Обговоріть результати роботи. Яких ви висновків дійшли? Які складнощі виникли під час роботи? Що найважчим є в роботі журналіста?

Вправа 3. Створення дудлів – осучаснених ілюстрацій до твору

Вчитель. Учні, пропоную вам дати відповідь на наступні запитання:

  • Чи знає хтось із вас, як перекладається слово «дудл»? (від doodle – малюнки на берегах сторінок);
  • Що ви знаєте про GoogleDoodle? (заставки, які з'являються на домашній сторінці   Google з нагоди визначних подій. Дудли можуть бути як статичними, так і включати в себе анімації та приколи. При натисканні на дудл можна потрапити на сторінку пошуку із запитом про подію або свято, на честь якого намальований даний дудл).

Вчитель. За даними Вікіпедії, останнім часом на сторінці Google усе частіше з’являється українська тематика, вшановуються видатні українці або люди, які певним чином пов’язані з Україною: Микола Гоголь (1 квітня 2009), Іван Котляревський (9 вересня 2009), Наполеон Орда (11 лютого 2010), Юрій Кондратюк (21 червня 2012), Соломія Крушельницька (23 вересня 2012), Григорій Сковорода (3 грудня 2012), Іван Нечуй-Левицький, Пантелеймон Куліш. 2013 року Google.com.ua оголосив про введення першого Всеукраїнського конкурсу серед школярів «Дудл для Google», до якого залучили дітей до 17 років. За час конкурсу журі отримало понад 10 тисяч робіт. 6 лютого 2014 року логотип переможця з’явився на головній сторінці Google в Україні.

Вчитель. Тож зараз пропоную вам попрацювати в групах та створити дудли до вивченої історичної пісні «Чи не той то Хміль». А щоб краще зрозуміти суть завдання, розгляньте зразки вже існуючих дудлів (рис.2, 3).

Рис.2. Дудл до дня народження Марко Вовчок

 Рис.3. Дудл до дня народження Лесі Українки

Очікувані результати: учні знають, що інформацію потрібно перевіряти за кількома джерелами, уміють критично її сприймати, ознайомлені з поняттями «макет газети», «шпальта», «сенсаційна новина», «дудл»;  пишуть сенсаційну новину для різних типів медіа, розрізняють факт від судження; створюють власний медіапродукт у вигляді дудлів.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: урок з використанням вправ на формування медіаграмотностів в школярів  став набагато цікавішим, про що говорять самі учні; вони стали активнішими та із захопленням виконують запропоновані вправи.

Використані джерела:

  1. Голуб О.П. Медіакомпас: путівник професійного журналіста. Практичний посібник / Інститут масової інформації.  — Київ: ТОВ “Софія-А”, 2016. 
  2. Коноваленко Т., Надольська Ю. Формування інфомедійної грамотності студентів на заняттях із фахових дисциплін.
  3. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні Редакція 2016 року. URL:  http://osvita. mediasapiens.ua/ mediaprosvita/mediaosvita/ kontseptsiya_vpro vadzhennya_mediaosvit%20 i_v_ukraini_nova_redaktsiya/.
  4. Курмишева Ніна. Інфомедійна грамотність у педагогічній суб’єкт-суб’єктній взаємодії https://medialiteracy.org.ua/infomedijna-gramotnist-u-pedagogichnij-sub-yekt-sub-yektnij-vzayemodiyi/
  5. Медіаграмотність та критичне мислення на уроках суспільствознавства: посібник для вчителя/Т.Бакка, О.Бурім, О.Волошенюк, Р.Євтушенко, Т.Мелещенко, О.Мокрогуз; За ред. В.Іванова, О.Волошенюк. – К.: ЦВП, АУП, 2016. – 243 с.
  6. Мокрогуз О. Хто і як навчає медіа грамотності вчителів. URL: https://ru.osvita.ua/school/68928/
  7. 66 дудлов Google, нарисованных для «наших» https://www.iphones.ru/iNotes/545909

Шановні освітяни, якщо ви скористаєтеся вправою для проведення заняття і заповнять коротку анкету-апробацію, отримають електронний сертифікат  щодо підвищення кваліфікації.

Ще більше вправ ви зможете знайти у тулбоксі з уроками та вправами , в які інтегровані елементи медіа грамотності АУП. Ці вправи легко застосувати в уже існуючі шкільні та позакласні заняття.

magnifiercrossmenuchevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram