Стандарти журналістики від Андрія Куликова, якому асистував Карлсон

На другий день до 20 Літньої школи медіаосвіти та медіаграмотності АУП разом зі зливою завітав Андрій Куликов, Голова Комісії з журналістської етики, журналіст, редактор, радіоведучий, телеведучий, медіаексперт та медіатренер.

У 2013 році він виступив співзасновником «Громадського радіо» (разом з Наталею Соколенко, Олександром Бузюком і Володимиром Корсунським) і з вересня 2015 року очолює його правління. Гасло «Громадського радіо»: Слухайте. Думайте. Тож ми слухачі намагалися відповідати йому.

Андрій говорив про стандарти журналістики: чесність; точність; неупередженість… і небайдужість.  Саме до них зводяться стандарти подачі інформації у журналістиці на його думку. Саме від того наскільки чесно журналіст інформує авдиторію залежить те, як авдиторія поводиться у тій, чи іншій ситуації; наскільки чесно зображено умови, в яких живуть люди – настільки вони матимуть змогу визначати безпечну лінію поведінки, безпечні відносини з іншими людьми у суспільстві. А безпечні відносини з іншими людьми у суспільстві – це взаємна повага, або принаймні – бажання зрозуміти, чому інша людина думає так, як вона думає, чому вона діє так, як вона діє. І на підставі цього – розуміння і прагнення до розуміння  – може виникати вже і бажання до порозуміння.

Отже, чесність: не приховувати, говорити те, про що точно дізналися, перевіряти те, що багато хто видає за факти, а насправді воно фактами не є.

Точність. Точність у тому, щоби поставити інформацію у контекст: не просто явище само по собі, не просто підняття мінімальної зарплати, або збільшення податкового тиску, а – які можуть бути наслідки цього, чому це важливо; як знову ж таки поводитися за умов, коли обставини, в яких ти живеш, змінюються?

Як приклад чесної точності Андрій навів використання  даних щодо результатів референдуму щодо проголошення незалежності України, який було проведено 1 грудня 1991 р., коли зазначають, що 90,32 % проголосувала «за», але не враховується, що участь взяли 84,18 % населення України.

Неупередженість. У кожної і кожного з нас є свої вподобання, свої звички і  свої, ну так сказати, способи діяльності. Нам вони можуть видаватися найкращими, найправильнішими, або просто правильними, так?

Чесність. Точність. Неупередженість… Небайдужість. Дехто може сказати: «А до чого тут – небайдужість, адже журналістки і журналісти мають бути… нуу, однаково настроєні до всіх, і ми щойно говорили про неупередженість?».  Так небайдужість і неупередженість постійно конфліктують, ти все одно бачиш те, що відповідає і підтверджує твої цінності.

Небайдужість у нашій роботі полягає в тому, щоби прагнути виконувати оці самі стандарти, втілювати їх у нашій роботі. Якщо ми – байдужі до результату нашої роботи, байдужі до результату того, про що і як ми розповідаємо аудиторії – тоді і результат нашої роботи незастрахований від того, що замість «принести користь» цей результат становитиме шкоду. І от до цього, ми маємо бути – небайдужі: ми маємо повідомляти аудиторії корисну інформацію.

Отже, чесність, точність, неупередженість, небайдужість… і якщо хочеш щось важливе сказати, то розпочинай з цього.

У книзі «Малий і Карлсон, що живе на даху» є кілька епізодів, значущих для роботи журналістів та й взагалі для спілкування у суспільстві. Коли Малий і Карлсон дивилися по телевізору виступ якогось дядька: «Я зі свого боку вважаю, що…». Тут Карлсон підійшов і перемкнув канал: «Уявляєш, як тепер цьому дядькові прикро, що ніхто ніколи не дізнається, що він вважає зі свого боку». Отже, якщо ти хочеш сказати щось найголовніше, то маєш зробити це на початку.

На фото: А.Куликов

Давайте, хоч і наприкінці перевіримо знання щодо класичного твору, де медіа таки спричинилися для розвитку сюжету.

Яка новина найбільше вразила Карлсона в газеті?

Той, хто першим надішле відповідь на це запитання на електронну пошту oksana@aup.com.ua, отримає добірку посібників з Бібліотеки масової комунікації і медіаграмотності АУП.


Проведення Літньої школи стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю авторської групи та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.