ПІБ автора(ки) *: Князєва Вікторія Миколаївна
Повна назва закладу/установи/організації, в якій Ви працюєте*: Мелітопольська гімназія №23 Мелітопольської міської ради Запорізької області
Ваша посада*: вчитель інформатики та англійської мови
Короткий опис вправи, анотація*: вправа спрямована на визначення понять «блогер», «лідер думок»; на формування світогляду щодо свободи слова, думки тощо, обов’язків та відповідальності публічних осіб перед суспільством
Мета вправи/заняття*: ознайомитися з суттю поняття «блог», «блогер»; оцінити вплив лідерів думок; формування навичок критичного мислення та відповідальності за свій вибір
Необхідне обладнання/матеріали*: маркерні, магнітні дошки або фліп-чарти, папір А4 20-30 шт., маркери (в залежності від кількості учасників), папір для фліп-чарта (2 шт.), друковані матеріали Додатків А-Г
Детальний опис вправи/уроку*:
Тема: Рівні свободи
Тривалість: 65 хвилин
Рекомендації щодо проведення
Хід заняття
І. Розминка
Вправа "Броунівський рух" (5 хвилин)
Група зображує броунівський рух: учасники ходять по приміщенню. Потім, за сигналом, вони формують групи за принципом, оголошеним тренером/фасилітатором. Наприкінці фасилітатор називає принцип об’єднання, який допоможе сформувати групи для подальшої роботи.
ІІ. Основна частина (55 хвилин)
«Мозковий штурм» (2 хв.)
Питання для проведення «мозкового штурму»:
(приклади відповідей - людина, яка: надає інформацію, розважає, хоче творчо самореалізуватися, заробити, бути почутим/почутою)
Блогер — людина, що є автором блогу.
Блог - це інформаційно наповнений щоденник, одна з форм авторського проєкту. Автори блогів пишуть про те, що з ними відбувається, висловлюють свої думки з приводу тих чи інших тем, подій.
Вправа «Хто є хто?» ( 15хв.)
Учасники об’єднуються у групи, які сформувалися після руханки.
Учасникам надаються картки з прикладами діяльності блогерів (Додаток А). За можливістю це робити на вертикальних поверхнях (магнітних дошках чи користуватися наліпками), щоб був вільний доступ всім учасникам для подальшого обговорення.
Обговорення:
1. Опініон-лідер – лідер, який має суттєвий вплив на думки і світогляд людей. Його судження, вчинки та ідеї слугують взірцем для інших (наприклад, дієтолог, як лідер думки в питаннях здорового харчування).
2. Селебрітіс – відомі, знамениті люди (актори, співаки).
3. Блогер – той, хто отримав підписника шляхом органічного зростання і різних активностей. Тобто, це «онлайн друг», спосіб життя якого імпонує підписнику.
Вправа «Немає меж?» ( 35 хв.) /за технікою «світове кафе»/
Учасники формують інші групи за будь-яким принципом (через руханку, випадковими стікерами тощо).
Кожній групі пропонується визначити:
Кожна група формує зміст двох аркушів (10 хв.) (Додаток Б):
Після цього в групі залишається по одному представнику (господар/господиня) для пояснення точки зору вибору групи. Інші учасники «мандрують» по групах (наприклад, за годинниковою стрілкою), вислуховують господаря/господиню групи та вносять свої зміни: вносять уточнення в існуючі твердження, дають згоду/незгоду, привносять щось своє (по 3 хв.)
Групи повертаються до себе, аналізують правки та ранжують отримані результати (2 хв).
Кожна група називає по черзі цінності, а потім принципи, які були вибрані. Фасилітатор на аркушах фліп-чарта записує відповідно n-вибраних цінностей і k-сформованих принципів (без повторів).
Фасилітатор роздає групам приклад запропонованих ГО «Центр ґендерної освіти» ціннісних орієнтирів та принципів для блогерів та блогерок (Додаток В, Додаток Г).
Обговорення:
Очікувані результати*: сформованість поняття «блогер»; визначення категорій «рівень свободи», «відповідальність» та їх коефіцієнт у діяльності блогера; розвиток критичного мислення під час читання медіатекстів, просмотру фото і відеоматеріалів; формування «крихти недовіри» до контенту, який пропонує «лідер думок» для того, щоб бути готовим до факт-чекінгу отриманої інформації
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи*:
«… не право говорити все, що заманеться, це – відповідальність за свої слова»?
«… Блогери також мають нести відповідальність за те, що пишуть – і не особливу, блогерську, а загальнолюдську відповідальність. Крім того, варто не забувати – все, що опубліковане в інтернеті вже не є приватним»?
Використані джерела*: