План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Тема. Як охороняти зникаючі рослини.
Мета: поглибити поняття рослини; сформувати уявлення про значення як охороняти рослини, про особливості живлення і дихання рослин; ознайомити учнів із заповідними об’єктами України, метою їх створення, із заходами щодо відтворення і збереження природи; викликати бажання пізнавати і берегти природу; виховувати почуття гордості, обов'язку і відповідальності за збереження рослинного світу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: роздатковий матеріал ,картинки, робота на картках, відеоролик.
ХІД УРОКУ
- Діти паровозиком зі словами чух – чух – чух в’їжджають до класу. Вітаються.
- А де ви їдете?
- До країни Знань.
-Це далека країна. Пропоную зупинитись у славному місті «Жива природа». Я його правителька пані Флора хочу провести вас по місту. Пізнати його вам допоможуть «Чутливе вушко», «Гостре очко» і «Вправні ручки»
Донечка такої вроди,
Хто побачить хоч на мить-
Не міг забуть і розлюбить
Завжди замріяна , тендітна,
Ласкава , ніжна та привітна.
Вчимося світу ми радіти.
Дружно сонечку всміхніться,
Деревцям ви поклоніться
Ми природу поважаєм,
Залюбки її вивчаєм.
- Діти у кожного на парті є квітка. Вона не проста, на ній зображена шкала очікування. А що таке «Шкала очікування?». Це те, що вас буде очікувати протягом уроку.
Давайте зараз ми з вами визначемо її. Яка оцінка у нас на початку уроку.
Добре, а що ви хочете дізнатися протягом уроку?
- поглибити знання про життя і будову рослин;
- з’ясувати , яке значення для людей мають рослини;
- навчитися помічати, що рослини – наші друзі і виховувати в собі бережливе ставлення до них.
ІІ. Активізація опорних знань.
Вибери й познач правильні відповіді
1.Рослини живляться:
А) тільки вночі
Б) Тільки вдень
В) і вдень і вночі
2.Цибулинами розмножуються:
А) картопля
Б) нарцис
В) полуниця
3. Своїх малят вигодовують молоком
А) плазуни
Б) звірі
В) земноводні
4. Про своє потомство не турбуються
А) звірі
Б) птахи
В) риби
5. До звірів, які все життя проводять на деревах, належать
А) білка
Б) хом’як
В)кажан
6. Першою ланкою в ланцюгу живлення завжди є
А) рослиноїдні тварина
Б) хижа тварина
В) рослина
- Розкажи, яке значення мають рослини у твоєму житті.
- Чому рослини називають зеленим дивом Землі?
- Скільки видів рослин росте на Землі , а скільки в Україні? ( 500 тис., 16 тис.)
ІІІ. Мотивація знань учнів
- Перед вами відгадки. А як назвати їх одним словом? ( Рослини )
- Ось сьогодні ми з вами продовжити говорити про рослини?
- Як їх оберігати?
- Що дають рослини людям? Ви вже багато дізналися про рослини, продемонстрували, яку роль вони відіграють у житті людини.
- Може на цьому і досить вивчати рослини?
- Для чого ми продовжуємо говорити про рослини?
- Для чого це нам потрібно?
- Але рослини також потребують, щоб люди про них піклувалися. Для того, щоб допомогти рослинам, не зашкодити їм, ми повинні отримати нові відомості про рослини.
- Пригадайте! Яке значення мають рослини для природи і життя людей?
- Які рослини з Червоної книги вив же знаєте?
- Ось ми з вами трішки повторили наш матеріал, як ви гадаєте чи можемо ми з вами подорожувати далі?
- Давайте візьмемо шкалу, та поставимо оцінку.
IV.Вивчення нового матеріалу.
Карточка «Розумники» «Шукачі знань» «Природознавці»
Гра „Знайди зайве”
1) Верба, корінь, тополя, яблуня.
2) Аґрус, калина, квітка, малина.
3) Листя, подорожник, кульбаба, конюшина.
Ключ
(Проте як потрібно дбати про рослини, і для чого створюють заповідники).
Ми повинні так попрацювати, щоб до кінця уроку дізнатися для чого створюють заповідники , як дбати про рослин, і для чого це потрібно.
( відео - https://www.youtube.com/watch?v=f4TJyJBbwIQ)
Завдання І групи:
Завдання ІІ групи :
Щоб ваші речення починалися зі слів «Я вважаю..»
«Я хочу вам довести..»,
«Моя думка така тому що…»
Завдання ІІІ групи.
Природа
(два прикметника)
Три дієслова
Речення
Висновок
V. Первинне закріплення
1.Робота з підручником.
- Давайте зараз з вами розглянемо малюнок на стр.130.
- Розглядаючи в підручники зображення рослин, занесених до червоної книги звертайте увагу на позначки..
- І тоді ви зрозумієте який рівень небезпеки їм загрожує.
Давайте зараз знайдемо рослини (http://www.getloupe.com/v/y9501jxt)
VI. Закріплення та узагальнення знань.
Банан в дикому вигляді росте в Китаї, Індії, Африці. Це одна з перших культурних рослин тропічної Азії. Зараз вирощується не лише в Азії, але й у Центральній і Південній Америці, на Антільських островах. Ці гігантські трав’янисті рослини з величезним листям дуже швидко ростуть. Кожне стебло приносить ґроно плодів тільки один раз, потім гине, а від кореня йдуть нові пагони. На Чорноморському узбережжі широко застосовується в садово- паркових ландшафтах. Там він цвіте, але не плодоносить.
Завдання: Визначте які рослини ростуть у лузі , хто їх вирощує.
Дослідники «Шукачі знань»
Юка — уродженка пустель півдня Північної Америки. У неї довге вузьке шкірясте листя, зібране в широкі розетки на невисоких стволах. При цвітінні утворює на довгому квітконосі пишну кисть білих квітів, що за формою нагадують конвалії. Листя розходиться вгору, найчастіше віялом, і нагадують гострі списи. Тому індійці Мексики часто використовують юку як живопліт. Деревина ствола юки йде на виготовлення газетного паперу, з коренів отримують крохмаль. Мексиканці використовують юку при укусі змій: гострий кінець листа вганяють у ранку, що викликає сильну кровотечу, разом із кров’ю виходить отрута.
Завдання: Визначте які рослини ростуть у саду та на городі, хто їх вирощує.
Дослідники « Природознавці»
Суничник дрібноплодий — красиве вічнозелене дерево. Назву дерево дістало із-за деякої схожості плодів, які ростуть на рихлих звисаючих кистях, з ягодами суниці. Ці плоди їстівні, з них варять варення, виготовляють вино. Улітку дерево скидає кору. Листя тримається один рік і обпадає разом з корою. Якщо стоїть сильна посуха, то листя залишається на дереві ще на рік.
«Я — дерево. Я росту у лісі. Мої ноги — то коріння у прохолодній землі. Моє тіло — міцний стовбур, мої руки — тонкі гілочки. Вони підіймаються до неба, відчуваючи сонячне тепло, вбираючи його, воно розливається по всьому тілу. Я — дерево. Я бавлюся з вітром, який гойдає мої тоненькі гілочки. Я вмиваюся краплями дощу і радію його прохолоді».
Йтиму садом, полем а чи лугом,
Буду я природі вірним другом.
Не стопчу навіть і трави.
Я скажу їй: «Зеленій, живи!»
Коли лісом буду я іти,
Теж посію зерна доброти.
Побажаю дереву і пташці,
Щоб віки жили у мирі й щасті.
VII. Підсумок уроку.
Вмійте природу любити,
Кожній стеблинці радіти.
В полі, у лісі, над яром -
Квіти, дерева і трави…
Цвіту не рви задаром,
Гілки не втни для забави.
Оберігайте ж повсюди
Шлях і стежиночку в гаї
Все це окрасою буде
Нашого рідного краю.
Дякую вам, діти, за урок!
Підготувала: Тугай Мар’яна Юріївна, вчитель початкових класів Марганецької спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 2 з поглибленим вивченням англійської мови Марганецької міської ради Дніпропетровської області м. Марганець Дніпропетровська обл.