План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 4 класі “Як досліджують Всесвіт у наш час?”

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


План-конспект уроку з природознавства 4 клас

ТЕМА УРОКУ: Як досліджують Всесвіт у наш час?

Мета: розповісти учням, як досліджують Всесвіт у наш час; розвивати вміння порівнювати і робити висновки з теми, працювати з медіа текстом та засобами комунікації, виховувати охайність під час письмової роботи.

Тип уроку: урок формування умінь та навичок.

Засоби наочності: модель телескопа, малюнок «Будова Всесвіту», відеоролики: «Загадковий Всесвіт», «З чого складається Всесвіт», Відео-запитання журналістів школи, фото Ю. О. Гагаріна, фото М. Коперника фото Білки й Стрілки, фото собаки Лайки, глобус Галактики.

Технічні засоби навчання: підручник, гра-головоломка у вигляді мозаїки «Галілео Галілей», мультимедійний пристрій, ноутбук.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Робота в групах.

За допомогою гри-головоломки у вигляді мозаїки створити портрет Галілео Галілея.

  1. Бесіда?

– Як ви гадаєте, чому саме портрет Галілео Галілея ми сьогодні зібрали із мозаїки? (Галілео Галілей уперше використав телескоп).

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся…. (Учні читають рубрику «Ти дізнаєшся»).

ІV. Вивчення нового матеріалу.

  1. Розповідь вчителя.

– Земля обертається навколо Сонця. Центром світу є Сонце, навколо якого рухаються всі планети, обертаючись одночасно навколо своїх осей. Зірки нерухомі і знаходяться на величезних відстанях від Землі і Сонця. (Система будови Всесвіту за Коперником).

З часів Галілея та Коперника минуло багато часу, протягом якого були відкриті нові планети, вдосконалені методи дослідження небесних тіл, поліпшена техніка, що використовується під час спостережень.

Понад сорок років тому людству вдалося зробити перший крок за межі Землі, були створені супутники і космічні ракети. У 1957 році у навколоземний простір був запущений перший космічний супутник, завдяки якому вчені могли вести спостереження без спотворень. Ці спотворення з’являлися через те, що атмосфера нашої планети може затримувати випромінювання деяких небесних тіл, внаслідок чого дані з’являлися неточні.

3 листопада 1957 року на навколоземну орбіту вирушив перший космічний мандрівник – собака Лайка (зображення на мультимедійному пристрої). 19 серпня 1960 року були відправлені собаки Білка і Стрілка Лайка (зображення на мультимедійному пристрої), які провели на орбіті 24 години, а повернулися на Землю у спеціальній катапультуючій капсулі.

Проривом у розвитку вивчення космосу був політ першої людини, здійснений 12 квітня 1961 року. Перший космонавт Юрій Олексійович Гагарін Лайка (зображення на мультимедійному пристрої), провів на навколоземній орбіті 108 хвилин, упродовж яких було вивчено, як людина поводиться в космосі і як почувається в умовах невагомості.

Проаналізувавши отримані дані, сучасні вчені пропонують таку модель Всесвіту: наша Сонячна система входить до складу Галактики (гігантського скупчення зірок) під назвою Чумацький шлях (учні знайомляться із глобусом Галактики).

  1. Перегляд відеоролику «З чого складається Всесвіт».
  2. Робота з підручником (с. 35-37).
  3. Вправа «Мікрофон»

Учні відповідають на питання журналістів школи (зображення на мультимедійному пристрої).

– Хто такий Леонід Каденюк?

– Які заслуги Галілео Галілея?

– Який мультфільм в дитинстві дав змогу вам познайомитися із космічним життям?

– Що Вам відомо про собак Білка і Стрілка?

– Наведіть факти про те, що українці побували в космосі одними з перших?

– Що таке Галактика?

– Що Вам відомо про зірки?

Фізкультхвилинка

  1. Перегляд відеоролику «Загадковий Всесвіт».

V. Узагальнення і систематизація знань.

  1. Робота в парах.

Завдання: навести приклади відомостей із мас-медіа про Всесвіт.

  1. Дослідження закономірностей реальної гравітації в 3D просторі телефонного додатку Galaxy Space Simulator 3D Pro: Cravity Orbits.
  2. Гра «П’ять речень».

Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. Підсумок уроку.

          – Які сучасні прилади та апарати для дослідження Всесвіту використовує людина?

Наука постійно розвивається. Люди багато чого нового дізналися про величезний Всесвіт, у якому ми живемо, навчилися запускати штучні супутники Землі і літати в космос. Направили космічні ракети на Місяць та інші планети. Кожного року вчені дають змогу людству дізнатися про Всесвіт та нашу Землю. Діти також повинні цікавитися новинами космосу за допомогою мас-медіа: телебачення, мережі Інтернет та інших засобів зв’язку. Також, хочу нагадати, що ми вже знайомі із рухом небесних тіл на зоряному небі. У цьому нам допомагають планетарії. Планетарій – це будівля із куполом, у якому за допомогою певного пристрою можна демонструвати рух небесних тіл в Галактиці. Мабуть, кожен із вас знайомий із таким творінням людства, адже у минулому році ми були свідками такого дійства.

VІІ. Домашнє завдання.

Розмістити на своєму youTube-каналі інформацію про те, як досліджують Всесвіт у наш час.


Підготувала: Бескішкіна Альона Миколаївна, Тарасівська ЗОШ І-ІІІ ступенів Гребінківської районної ради Полтавської області с. Тарасівка

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.