План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Клас: 4
Урок: Природознавство
Тема: Рівнинні та гірські річки
Мета: ознайомити учнів з класифікацією річок, в залежності від місця розташування їх басейну, формувати поняття про спільне та відмінне рівнинних та гірських річок, продовжувати формувати уміння працювати в групах, продовжувати формувати уміння відшукувати потрібну інформацію в медіапросторі; розвивати мислення, мовлення, пам’ять, комунікативні та інформативні компетенції; виховувати бажання пізнавати нове.
Підручник: Гільберг Т. Г. Природознавство: підруч. Для 4 кл. загальноосівт. навч. закл. – Київ : Генеза, 2015. – С.114-116
Матеріали: картки Plickers, Т-таблиці (в кожного учня), фізичні карти України (4 шт), фото та відеоматеріал (використання комп’ютера), смартфони в учнів (мінімум по 1 в кожній робочій групі).
Учні класу поділені на 4 групи
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Спочатку ми з вами перевіримо як ви засвоїли попередній матеріал. Проведемо бліц-опитування за допомогою карток Plickers. Будьте уважними, пам’ятайте, що буква з правильною відповіддю повинна бути вгорі
1. Як називається початок річки?
А. Витік (правильна відповідь)
В. Русло
С. Гирло
D. Притока
2. Як називається заглиблення, в якому протікає річка?
А. Витік
В. Русло (правильна відповідь)
С. Гирло
D. Притока
3. Як називається менша річка, яка впадає в більшу?
А. Витік
В. Русло
С. Гирло
D. Притока (правильна відповідь)
4. Як називається місце, де річка впадає в іншу річку або море?
А. Витік
В. Русло
С. Гирло (правильна відповідь)
D. Притока.
5. Вибери штучну водойму із запропонованих.
А. Море
В. Річка
С. Ставок (правильна відповідь)
D. Озеро
- Я бачу, що ви гарно підготувались, хоча декому потрібно ще повторити цей матеріал.
ІІІ. Мотивація. Повідомлення теми.
- Подивіться на екран. Що зображено на ньому?
- А чому такі різні зображення? (одна річка тече в горах, а друга на рівнині)
- Правильно. А хто зможе сформулювати тему уроку?
- Дійсно, сьогодні наша тема гірські та рівнинні річки. Скажіть, а навіщо ми будемо їх отак класифікувати? Чому не говорити просто про річки взагалі?
(Тому що вони різні і умови життя людей по їх берегах теж різні)
- Правильно, тож почнемо роботу.
IV. Відкриття нових знань
А) Робота в групах.
- Зараз групи будуть працювати кожна над своїм завданням. На цю роботу вам 3 хвилини.
Група 1
Користуючись підручником с. 114 визначити характеристики рівнинних річок й чому вони так називаються.
Група 2
Користуючись підручником с. 114 визначити характеристики гірських річок й чому вони так називаються.
Група 3
Користуючись фізичною картою України виписати назви 5 найбільших рівнинних річок. Пояснити свій вибір
Група 4
Користуючись фізичною картою України виписати назви 5 найбільших гірських річок. Пояснити свій вибір
Б) Презентація групами свого завдання.
В) Заповнення Т-схеми «Відмінності гірських та рівнинних річок» - в групах, перевірка за зразком:
Гірські річки | Рівнинні річки |
Бурхлива, швидка течія | Повільна, плавна течія |
Мілкі | Повноводні |
Вузькі, глибокі долини | Широкі долини з терасами |
Русло пряме |
Русло звивисте
|
Фізхвилинка
(Учні виконують рухи під музику «Якщо ти щасливий»)
А) Робота в групах.
Групи 1 і 4
Використовуючи свої гаджети (смартфони) знайти в Інтернеті інформацію про найбільші річки України
Група 2
Використовуючи фізичну карту України назвати 5 найбільших, на вашу думку, річок України.
Група 3
Використовуючи підручник с. 114-115 та фізичну карту знайти вказані річки, коротко розказати про них.
На цю роботу 2 хвилини.
Б) Презентація групами своїх відповідей.
Група 1 представила інформацію:
За посиланням:
Група 4 представила інформацію
за посиланням :
Порівняння інформації з завданням групи 2. Група 3 продемонструвала фронтально на великій фізичній карті річки Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай.
А) Робота з відеоінформацією.
- Скажіть, де ви знаходили інформацію про найбільші річки України? (На сайті Вікіпедія)
- Якого формату була ця інформація? (текстова)
- А в якому вигляді ще можна знайти інформацію? (Відео, фото)
- Який найпопулярніший сайт відео файлів? (YouTube)
- Продивіться відео про ті річки, про яких немає інформації в підручнику.
Показ вчителем на великому екрані фронтально.
https://www.youtube.com/watch?v=_5JtcjMbW2I
з 04.04- 05.42 хвилини про річку Дунай
- Що запам’ятали? (протікає через 19 країн, в них через 3 європейські столиці, 2-га річка Європи за довжиною, місто Вілкове, розташоване в дельті Дунаю – наче українська Венеція, 29 червня день Дунаю)
- До яких річок належить Дунай? (рівнинна)
З 06.57 - 8.04 хвилин – про річку Вісла
- Що запам’ятали? (Протікає по території 3 країн: Польща, Білорусь, Україна, має 2 великі притоки: Західний Буг, Сян. По річці Західний Буг проходить кордон України і Польщі довжиною 220 км)
- До якого виду належить ця річка? (рівнинна)
V. Рефлексія
- Що нового узнали сьогодні на уроці?
- Які 5 найбільших річок України?
- До якого виду річок вони належать?
- Які гірські річки ви запам’ятали?
- Де можна знайти потрібну нам інформацію?
- Використовуючи жести покажіть як ви попрацювали сьогодні на уроці: якщо все було зрозуміло і легко, то великий палець вгору, якщо були труднощі, але ви з ними все-таки впорались – великий палець паралельно підлозі, якщо нічого не зрозуміло і залишились питання – стиснутий кулак.
- Якщо у вас залишились питання, то можете пізніше підійти або до своїх друзів або до мене за роз’ясненнями.
VI. Домашнє завдання
Підручник с. 114-116 читати, використовуючи додаткові джерела, підготувати інформацію про 2 тварин, які мешкають в рівнинній та гірській річках.
Автор: Кучеренко Інна Володимирівна, вчитель початкових класів, Запорізька спеціалізована школа № 72 І-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням хімії та біології