План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 3 класі “Як працює наш організм?”

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


ТЕМА:   ЯК ПРАЦЮЄ НАШ ОРГАНІЗМ?

Формування предметних компетентностей: формувати знання учнів про організм людини як єдине ціле, його унікальність, красу та складність; усвідомити, що потрібно вести здоровий спосіб життя.

Формування ключових компетентностей:

– уміння вчитися: визначати мету діяльності; планувати свої дії, працювати за алгоритмом, виконувати інструкції; організовувати своє робоче місце, орієнтуватися у часі та берегти його, бути наполегливим, формувати вміння аналізувати, робити висновки, мати власну думку з приводу обговорюваних питань, обґрунтовувати її, вдосконалювати вміння оцінювати свою діяльність на уроці;

спілкування державною мовою: вміти усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів),

– комунікативної: формувати вміння будувати власні висловлювання, презентувати свою роботу;

– здоровязбережувальної: вчити відповідати за наслідки своїх вчинків, вибирати здоров’язбережувальну діяльність;

– соціальної: формувати навички роботи в парі, групі, колективі, набуття досвіду взаємного навчання;

– загальнокультурної: вчити висловлювати емоційно-оцінні судження, формувати особистісне ставлення до навколишнього середовища.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: мультимедійне обладнання, відео про будову тіла людини, презентація «Загадки про тіло людини», картки індивідуального контролю, підручник, таблиця з будовою тіла людини.

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Хвилинка календаря

1.1 Спостереження за неживою природою.

– Давайте поговоримо про погоду.

Скажіть, будь ласка:

— Яка зараз пора року? (весна).

— Який місяць? (квітень)

— Яке число? ( __ квітня )

—  Тепло чи холодно надворі?

—  Який стан неба? Температура повітря?

—  Чи були сьогодні протягом дня опади?

1.2 Спостереження за живою природою

– Скажіть, будь ласка, а які зміни в живій природі ви спостерігаєте?

(Птахи повертаються з вирію, звірі прокидаються з сплячки)

1.3 Спостереження за працею людей.

– А чим займаються люди в даний час в селі? А чим у місті?

1.4 Народознавчий календар

Яка погода на Благовіщення, така і на Великдень

Якщо на початку квітня грім – на тепле літо.

У квітні ранковий туман віщує ясну погоду.

  1. Бесіда:

— Ми завершили вивчати великий розділ «Рослини, тварини і середовища їх існування», дізналися багато чого про навколишню природу, про рослини і тварин.

— Що ж таке природа?

— Якою буває природа?

— На які групи тварин можете назвати? Які істотні ознаки вони мають?

— А чи можна людину віднести до якоїсь з цих груп? Доведіть свою відповідь.

— Кожна група тварин має свою особливу будову. А яку будову має людський організм?

— Чим організм людини відрізняється від організму ссавців?

— Що можуть робити тільки люди, а тварини не можуть?

— А чи знаєте ви за яким проектом (зразком) була створена людина?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

Ми починаємо вивчати новий розділ «Людина та її організм».

Ви дізнаєтеся:

  • Про системи органів тіла людини та їхнє значення в житті людини.
  • Чому потрібно берегти органи тіла людини і як запобігти їх захворюванню?
  • Що таке здоровий спосіб життя і які його основні правила?

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота в групах. Складання інтелект-карти «Що я знаю про організм людини»
  2. Робота за підручником (с. 144-146)

— Пригадайте! Що називають організмом?

— До якої групи організмів належить людина?

— Як і всі організми, людина народжується, живиться, дихає, рухається, росте, розмножується. Ви вже відмітили, що від тварин людина відрізняється тим, що вона ходить на двох ногах. Її руки виконують різну роботу. У неї добре розвинений головний мозок, завдяки цьому вона розмовляє, уявляє, мислить, здатна свідомо відповідати за свої вчинки, створювати щось прекрасне.

— Завдяки чому людина має такі відмінності?

— Організм людини є унікальним. Жодна тварина не вміє свідомо відповідати за свої вчинки, мислити, складати вірші, музичні твори, планувати свою діяльність, втілювати у життя свої задуми, мрії, як це вміє робити людина.

— Організм людини дуже складний. Він складається із частин — органів. Запам’ятайте це!

– А може людина почути своє тіло? Отримайте корисні підказки від телеканалу «Плюс-плюс»

3. Перегляд медіа продукту «Корисні підказки. Як почути своє тіло» https://www.youtube.com/watch?v=dgaovSRHGPQ (перегляд частинами + відповіді на запитання)

– Як працюють органи і системи органів?

– Для чого вони працюють?

– Чому підкоряється тіло?

– Яким чином тіло спілкується з господарем?

–  Що потрібно організму для нормальної роботи?

– Що забезпечує енергією мозок?

– Які продукти зміцнюють кістки?

– Від чого залежить твоє здоров’я?

4. Відгадування загадок (презентація)

– Органи людини мають різні назви. Оновимо словничок.

Цей орган, як годинник,

Працює без упину:

Напружено проштовхує

Він кров по всіх судинах.

Як молоточок лагідний

Він в грудях стукотить

І киснем забезпечує

Всі органи щомить.

Про нього всі ми знаємо,

“Мотором” називаємо. (серце)

 

Через носик повітрячко з киснем

Потрапляє в цей орган корисний.

З двох мішечків він завжди складається

І, як кулька, щомить надувається.  (легені)

 

Все життя ходять в обгонку,
А обігнати один одного не можуть.

Ми на них стоїмо і танцюємо.
Ну а якщо їм накажемо,
Нас вони бігом несуть.
Підкажи, як їх звуть? (ноги)

 

Цю ямку люди знають —

Що в неї не вкидають,

Вона не повертає,

Неначе й дна не має. (рот)

 

Він завжди у роті і часто в роботі. (язик)

 

Між двох озерець стоїть горбочок,

Дві дірочки має, повітря вдихає. (ніс)

 

 Два рідних брати —

З одної хати.

Одна в них служба

І щира дружба. Багато бачать

Два рідних брати,

Але не бачить Брат свого брата. (очі)

5. Гра «Я назву, а ти покажи».

Я буду називати органи, а ви повинні їх показати.

  • Це органи якої будови людини? (Зовнішньої)
  • Чому? Бо ми можемо до них доторкнутися, їх побачити.
  • А зараз покажіть серце. Чому ви не змогли показати цей орган? (Бо це внутрішній орган він знаходиться всередині людського організму, прихований щільним і непрозорим покриттям – шкірою).
  • Які ще внутрішні органи вам відомі? (Показую на малюнку ці органи).
  • Скажіть, а навіщо потрібно знати свій організм?

6. Розповідь про структуру організму.

Погляньте на схему.

Класифікація органів.

          Зовнішні                                                 Внутрішні

-очі                                                                           -серце

-ніс                                                                            -легені

_вуха                                                                        -печінка

_рот                                                                           -нирки

-руки                                                                          -шлунок

-ноги                                                                         -мозок

– Людина складається з системи органів.

Нервова система складається з головного мозку, спинного мозку, нервів.

Кровоносна – з серця і кровоносних судин.

Травна – стравохід, шлунок, кишечник.

Дихальна – легені, носова порожнина, носоглотка, гортань, трахея, бронхи.

Опорно – рухова – з м’язів і кісток.

7. Опрацювання розповіді пані Пігулко ст. 144

— Про що розповіла пані Калина Пігулко?

8. Робота в парах

— Ознайомтеся із таблицею «Системи органів» на с. 145 і поміркуйте!

— Яке значення мають основні системи органів в організмі людини?

9. Медіа фізкультхвилинка «Райдуга» https://www.youtube.com/watch?v=t7FLa2FF2AI 

10. Перегляд медіа продукту. Віртуальна екскурсія музеєм людського тіла «CORPUS» в Голландії https://www.youtube.com/watch?v=YPi0j2yUCRQ

– А яким уявляєш цей музей ти?

Висновки:

  • Людині властиві всі ознаки живих організмів.
  • Організм людини складається з органів, які працюють злагоджено, узгоджено.
  • Органи, які виконують спільну роботу, складають системи органів.
  • Злагодженою роботою всього організму керує нервова система.

V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

— Для чого потрібно вивчати будову тіла людини?

— Як ви можете використати отримані знання?

— Чому ми повинні бережливо відноситися до свого організму?

— Якщо у людини щось болить, який у неї настрій?

— Які ви вже знаєте правила здоров’я? Чи дотримуєтеся ви цих правил?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 144-146. Намалюйте одне із правил здоров’я.

Додаткові види робіт.

Робота над прислів’ями

— Прочитайте прислів’я про здоров’я та поясніть їх зміст.

  • Дав би Бог здоров’я, а щастя знайдемо.
  • Здоров’я не купиш — його розум дарує.
  • Здоров’ям слабкий, так і духом не герой.
  • Не радий хворий і золотому ліжку.
  • У кого що болить, той про те і говорить.
  • Швидкого і спритного хвороба не наздожене.

Розробила:  Татарінцева Олена Валеріївна, учитель початкових класів Первомайського НВК «ЗОШ І – ІІ ст. №15 – колегіум»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.