План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
ТЕМА: ЯК ПРАЦЮЄ НАШ ОРГАНІЗМ?
Формування предметних компетентностей: формувати знання учнів про організм людини як єдине ціле, його унікальність, красу та складність; усвідомити, що потрібно вести здоровий спосіб життя.
Формування ключових компетентностей:
- уміння вчитися: визначати мету діяльності; планувати свої дії, працювати за алгоритмом, виконувати інструкції; організовувати своє робоче місце, орієнтуватися у часі та берегти його, бути наполегливим, формувати вміння аналізувати, робити висновки, мати власну думку з приводу обговорюваних питань, обґрунтовувати її, вдосконалювати вміння оцінювати свою діяльність на уроці;
- спілкування державною мовою: вміти усно і письмово висловлювати й тлумачити поняття, думки, почуття, факти та погляди (через слухання, говоріння, читання, письмо, застосування мультимедійних засобів),
- комунікативної: формувати вміння будувати власні висловлювання, презентувати свою роботу;
- здоров’язбережувальної: вчити відповідати за наслідки своїх вчинків, вибирати здоров’язбережувальну діяльність;
- соціальної: формувати навички роботи в парі, групі, колективі, набуття досвіду взаємного навчання;
- загальнокультурної: вчити висловлювати емоційно-оцінні судження, формувати особистісне ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійне обладнання, відео про будову тіла людини, презентація «Загадки про тіло людини», картки індивідуального контролю, підручник, таблиця з будовою тіла людини.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Хвилинка календаря
1.1 Спостереження за неживою природою.
- Давайте поговоримо про погоду.
Скажіть, будь ласка:
— Яка зараз пора року? (весна).
— Який місяць? (квітень)
— Яке число? ( __ квітня )
— Тепло чи холодно надворі?
— Який стан неба? Температура повітря?
— Чи були сьогодні протягом дня опади?
1.2 Спостереження за живою природою
- Скажіть, будь ласка, а які зміни в живій природі ви спостерігаєте?
(Птахи повертаються з вирію, звірі прокидаються з сплячки)
1.3 Спостереження за працею людей.
- А чим займаються люди в даний час в селі? А чим у місті?
1.4 Народознавчий календар
Яка погода на Благовіщення, така і на Великдень
Якщо на початку квітня грім – на тепле літо.
У квітні ранковий туман віщує ясну погоду.
— Ми завершили вивчати великий розділ «Рослини, тварини і середовища їх існування», дізналися багато чого про навколишню природу, про рослини і тварин.
— Що ж таке природа?
— Якою буває природа?
— На які групи тварин можете назвати? Які істотні ознаки вони мають?
— А чи можна людину віднести до якоїсь з цих груп? Доведіть свою відповідь.
— Кожна група тварин має свою особливу будову. А яку будову має людський організм?
— Чим організм людини відрізняється від організму ссавців?
— Що можуть робити тільки люди, а тварини не можуть?
— А чи знаєте ви за яким проектом (зразком) була створена людина?
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Ми починаємо вивчати новий розділ «Людина та її організм».
Ви дізнаєтеся:
ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
— Пригадайте! Що називають організмом?
— До якої групи організмів належить людина?
— Як і всі організми, людина народжується, живиться, дихає, рухається, росте, розмножується. Ви вже відмітили, що від тварин людина відрізняється тим, що вона ходить на двох ногах. Її руки виконують різну роботу. У неї добре розвинений головний мозок, завдяки цьому вона розмовляє, уявляє, мислить, здатна свідомо відповідати за свої вчинки, створювати щось прекрасне.
— Завдяки чому людина має такі відмінності?
— Організм людини є унікальним. Жодна тварина не вміє свідомо відповідати за свої вчинки, мислити, складати вірші, музичні твори, планувати свою діяльність, втілювати у життя свої задуми, мрії, як це вміє робити людина.
— Організм людини дуже складний. Він складається із частин — органів. Запам'ятайте це!
- А може людина почути своє тіло? Отримайте корисні підказки від телеканалу «Плюс-плюс»
3. Перегляд медіа продукту «Корисні підказки. Як почути своє тіло» https://www.youtube.com/watch?v=dgaovSRHGPQ (перегляд частинами + відповіді на запитання)
- Як працюють органи і системи органів?
- Для чого вони працюють?
- Чому підкоряється тіло?
- Яким чином тіло спілкується з господарем?
- Що потрібно організму для нормальної роботи?
- Що забезпечує енергією мозок?
- Які продукти зміцнюють кістки?
- Від чого залежить твоє здоров’я?
4. Відгадування загадок (презентація)
- Органи людини мають різні назви. Оновимо словничок.
Цей орган, як годинник,
Працює без упину:
Напружено проштовхує
Він кров по всіх судинах.
Як молоточок лагідний
Він в грудях стукотить
І киснем забезпечує
Всі органи щомить.
Про нього всі ми знаємо,
“Мотором” називаємо. (серце)
Через носик повітрячко з киснем
Потрапляє в цей орган корисний.
З двох мішечків він завжди складається
І, як кулька, щомить надувається. (легені)
Все життя ходять в обгонку,
А обігнати один одного не можуть.
Ми на них стоїмо і танцюємо.
Ну а якщо їм накажемо,
Нас вони бігом несуть.
Підкажи, як їх звуть? (ноги)
Цю ямку люди знають —
Що в неї не вкидають,
Вона не повертає,
Неначе й дна не має. (рот)
Він завжди у роті і часто в роботі. (язик)
Між двох озерець стоїть горбочок,
Дві дірочки має, повітря вдихає. (ніс)
Два рідних брати —
З одної хати.
Одна в них служба
І щира дружба. Багато бачать
Два рідних брати,
Але не бачить Брат свого брата. (очі)
5. Гра «Я назву, а ти покажи».
Я буду називати органи, а ви повинні їх показати.
6. Розповідь про структуру організму.
Погляньте на схему.
Класифікація органів.
Зовнішні Внутрішні
-очі -серце
-ніс -легені
_вуха -печінка
_рот -нирки
-руки -шлунок
-ноги -мозок
- Людина складається з системи органів.
Нервова система складається з головного мозку, спинного мозку, нервів.
Кровоносна – з серця і кровоносних судин.
Травна - стравохід, шлунок, кишечник.
Дихальна – легені, носова порожнина, носоглотка, гортань, трахея, бронхи.
Опорно - рухова – з м’язів і кісток.
7. Опрацювання розповіді пані Пігулко ст. 144
— Про що розповіла пані Калина Пігулко?
8. Робота в парах
— Ознайомтеся із таблицею «Системи органів» на с. 145 і поміркуйте!
— Яке значення мають основні системи органів в організмі людини?
9. Медіа фізкультхвилинка «Райдуга» https://www.youtube.com/watch?v=t7FLa2FF2AI
10. Перегляд медіа продукту. Віртуальна екскурсія музеєм людського тіла «CORPUS» в Голландії https://www.youtube.com/watch?v=YPi0j2yUCRQ
- А яким уявляєш цей музей ти?
Висновки:
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
— Для чого потрібно вивчати будову тіла людини?
— Як ви можете використати отримані знання?
— Чому ми повинні бережливо відноситися до свого організму?
— Якщо у людини щось болить, який у неї настрій?
— Які ви вже знаєте правила здоров’я? Чи дотримуєтеся ви цих правил?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 144-146. Намалюйте одне із правил здоров’я.
Додаткові види робіт.
Робота над прислів'ями
— Прочитайте прислів’я про здоров’я та поясніть їх зміст.
Розробила: Татарінцева Олена Валеріївна, учитель початкових класів Первомайського НВК «ЗОШ І – ІІ ст. №15 – колегіум»