План-конспект уроку є переможцем Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Тема: Різноманітність тварин. Як тварини впливають на природу Землі?
Мета уроку (як намір учителя)
поглибити знання учнів про різноманітність тварин;
формувати в учнів уявлення про групи тварин (комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи і звірі), види тварин, значення їх у природі та житті людини;
розвивати уміння аналізувати і порівнювати тварин, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин;
удосконалювати уміння доводити й робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, здобувати інформацію з підручника;
формувати потребу в пізнанні тваринного світу; стимулювати спостережливість, мислення; виховувати бережливе ставлення до природи.
Очікувані результати (як досягнення учнів). На кінець уроку учні вмітимуть розрізняти групи тварин, способи живлення тварин та усвідомлять значення тварин для людей і природи землі загалом.
Обладнання: ПК, мультимедійне забезпечення, пристрої для зчитування QR-кодів, роздатковий та демонстраційний матеріал.
Ресурси Всемережжя:
- Decode it https://decodeit.ru/qr – Розкодування, створення QR-коду онлайн
- Online Test Pad https://onlinetestpad.com/ua – Онлайн конструктор тестів, кросвордів, логічних ігор.
- LearningApps.org https://learningapps.org – Інтерактивні модулі онлайн
- Онлайн Майндмеппінг https://www.mindmeister.com – Ментальні карти онлайн
- Презентація «Різноманітність тварин»
https://naurok.com.ua/prezentaciya-yak-tvarini-vplivayut-na-prirodu-zemli-83125.html
- Альбом зображень «Вплив тварин на природу Землі»
https://www.irista.com/gallery/5cnad9ztis7q
База відеоконтенту:
- Канал YouTube https://www.youtube.com – Популярний відеохостинг
- «Господарчий двір»
https://www.youtube.com/watch?v=GL_HUjmzmuA
- «Тварини лісу»
https://www.youtube.com/watch?v=_9n64OagE18&feature=youtu.be
- Фізична руханка
https://www.youtube.com/watch?v=cUmvYKFcP2g
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
От придивіться! Просто подивіться!
Яка природа, що і не збагнуть.
Це просто павучок — то ж усміхніться!
Такі дива в природі скрізь живуть.
Надія КРАСОТКІНА
Введення в образ уроку
– Кожен із вас сьогодні випробує роль журналіста відомого видання про дослідження природи «Українського географічного журналу». Ви зможете запропонувати свої статті для публікування, але якщо вони пройдуть фактчекінг.
Довідник: Фактчекінг — це перевірка фактичних тверджень з метою виявлення недомовок, неправдивої інформації.
- Ця практика важлива для вас не тільки у ролі журналіста, а й як постійним споживачам інформації. А допоможуть вам перевірити представлені на уроці факти, першоджерела.
- Якщо оголошений факт пройде перевірку, він отримує логотип схвалення розповсюдження інформації.
- Якщо оголошений факт не пройде перевірку, він отримує логотип заборони розповсюдження інформації.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.
1) Встановлення причинно-наслідкових зв’язків змін в природі з приходом весни.
– Перше твердження, яке ми піддамо фактчекінгу: всі зміни у живій і неживій природі зумовлені положенням Сонця на небі.
Ментальна карта причинно-наслідкових зв’язків
Методичний коментар: Вчитель демонструє картки – опори. Діти говорять про зміни в неживій та живій природі і встановлюються причини цих змін. У кінці робиться висновок.
Проблемне питання: Як змінилася висота Сонця над горизонтом?
Висновок: Всі зміни в живій і неживій природі зумовлені положенням Сонця на небі.
Оцінка факту: який логотип отримує даний факт?
(учні демонструють відповідний логотип)
2) Визначення та запис погоди навчального дня.
Твердження для фактчекінгу: останній тиждень був дуже холодним.
Оцінка факту: який логотип отримує даний факт?
(учні демонструють відповідний логотип)
ІІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Методичний коментар: Кожен учень отримує картку з кросвордом. Запитання кросворду по темі «Рослини»
Завдання: Розгадати кросворд, і у виділеному рядку прочитати слово. Це слово вставити в речення, що записане нижче, прочитати тему уроку.
Твердження для фактчекінгу: рослини – частина природи.
- Орган квіткової рослини.
- Голкоподібні листки називаються …
- Одна з умов, необхідних для існування рослин.
- Рослина, яка пристосувалась до життя в умовах …
- Як розмножується картопля?
- Світлолюбна рослина, яка з’являться однією з перших.
- Рослини, які людина спеціально вирощує для своїх потреб, називається …
Оцінка факту: який логотип отримує факт про те, що рослини – частина природи? (учні демонструють відповідний логотип)
Тема: РІЗНОМАНІТНІСТЬ ….. ЯК …….. ВПЛИВАЮТЬ НА ПРИРОДУ ЗЕМЛІ?
- Подумайте і скажіть, на які питання ви би хотіли сьогодні отримати відповідь?
Методичний коментар: Вчитель використовує картки з питальними словами, що допомагають дітям сформулювати своє питання. (Які? Чому? Як? Що?)
- Отож, навіщо ми сьогодні будемо шукати відповідь на ці питання?
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Створення проблемної ситуації.
Твердження для фактчекінгу: всі тварини об’єднані у різні групи, які мають спільні ознаки.
– Колективне складання таблиці «Тварини»
Методичний коментар: На дошці зображена схема таблиці. Вчитель зачитує характерні ознаки кожної групи тварин за якими учні повинні назвати назву групи і внести в таблицю.
- Їх утричі більше, ніж всіх інших тварин разом узятих. Тіло складається з трьох частин: голови, грудей, черевця. У грудному відділі три пари ніг і, як правило, дві пари крил.
- Ці тварини пристосувалися до польоту. Вони мають крила та пір’євий покрив.
- Їх тіло вкрите шерстю, хутром або щетиною. Вони мають голову, шию, тулуб, хвіст, передні та задні кінцівки. Своїх малят вигодовують молоком.
- Ці тварини живуть у водоймах. Тіло оптичної форми і укрите лускою.
- Тварини, які частину життя у воді. Тому їх так і називають.
- Тварини, у яких тіло вкрите сухими лусками, а в деяких – ще й панциром. Вони рухаються «плазуючи».
Зачитайте утворену таблицю.
Ментальна карта “Групи тварин”
Оцінка факту: який логотип отримує факт про розподіл тварин у групи за спільними ознаками?
(учні демонструють відповідний логотип)
- Узагальнення і висновки.
Гра «Від родового до видового»
Твердження для фактчекінгу: всі тварини живляться однаково.
Методичний коментар: На екрані з’являється зображення тварини, діти визначають до якої групи вони відносяться.
Вправа “Від родового до видового”
- До якої природи належать усі тварини ? Доведіть.
- Чим різняться між собою тварини? (способом живлення, способом життя)
Оцінка факту: який логотип отримує факт про живлення тварин?
(учні демонструють відповідний логотип)
Фізична руханка
Твердження для фактчекінгу: тварини-герої руханки відносяться до групи «Риби».
Оцінка факту: який логотип отримує факт про те, що тварини-герої руханки відносяться до групи «Риби»?
(учні демонструють відповідний логотип)
- Робота в парах
Твердження для фактчекінгу: всі тварини за способом живлення поділяються на травоїдних, всеїдних і хижаків.
Методичний коментар: Кожна пара отримує картку. Потрібно знайти серед групи тварин зайву і пояснити свій вибір.
Корова, заєць, кінь, вовк, коза.
Вправа «Знайдіть зайве зображення» І група
Лисиця, щука, орел, сова, олень.
Вправа “Виберіть зайве зображення” ІІ група
Лось, лань, заєць, курка, їжак.
Вправа “Виберіть зайве зображення” ІІІ група
Висновок: Всі тварини за способом живлення поділяються на травоїдних, всеїдних і хижаків. (На дошці з’являється таблиця)
Оцінка факту: який логотип отримує факт про те, що всі тварини поділяються на травоїдних, всеїдних і хижаків?
(учні демонструють відповідний логотип)
- Відеоекскурсія в ліс і на господарчий двір.
Твердження для фактчекінгу: тварини живуть тільки вдома.
Завдання: Уважно переглянути два відео і дати відповідь на запитання;
– На які дві групи діляться побачені вами тварини? Доведіть свою думку.
Оцінка факту: який логотип отримує факт про те, що всі тварини живуть тільки вдома?
(учні демонструють відповідний логотип)
- Робота в групах
Твердження для фактчекінгу: тварини мають важливий вплив на природу Землі і їх треба оберігати та примножувати.
Проблемне питання: Як тварини впливають на природу Землі?
Методичний коментар: Клас об’єднується в групи. Кожна група отримує картки. Діти повинні уважно розглянути картки, проаналізувати і визначити, як тварини впливають на природу Землі.
Перевірка: Один учень з кожної групи виходить на клас і захищає позицію групи.
Альбом зображень “Вплив тварин на природу Землі”
І група
ІІ група
ІІІ група
Оцінка факту: який логотип отримує факт про те, що всі тварини мають важливий вплив на природу Землі і їх треба оберігати та примножувати?
(учні демонструють відповідний логотип)
6. Робота з підручником с.100
Методичний коментар: Діти опрацьовують матеріал підручника с.100 і підтверджують свої висновки. А також додають відомості про значення тварин в житті людини.
V. Узагальнення і систематизація
1. Усний твір есе.
– Як зміниться життя на Землі, якщо зникнуть усі тварини?
2. Презентація творів.
VІ. Підсумок уроку
- На скільки важливі тварини для природи Землі? Позначте свою відповідь на шкалі.
- Світ тварин дуже різноманітний і має великий вплив на природу Землі. Хоч і є тварини-шкідники, але і вони потрібні. Кожна тварина займає своє місце в природі. Щоб зберегти природу, потрібно берегти всі види тварин.
- Практика фактчекінгу може допомогти вам визначити правдивість інформації. Користуйтеся нею у повсякденному житті.
- Вдома проведіть аналіз логотипу. До чого він привертає увагу? Дослідіть, які ще є логотипи із зображенням тварин і чому вони використані.
- Напишіть невелику статтю до географічного журналу про вплив тварин на природу Землі, використовуючи практику фактчекінгу.
Підготували: Дружина Олена Володимирівна, вчитель початкових класів, Самойленко Олена Дмитрівна, вчитель початкових класів, Мушинська Інна Михайлівна, вчитель початкових класів Новобузької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1, Миколаївська область