План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 3 класі “Різноманітність тварин. Як тварини впливають на природу Землі?”

План-конспект уроку є переможцем Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема: Різноманітність тварин. Як тварини впливають на природу Землі?

Мета уроку (як намір учителя)

 поглибити  знання  учнів  про різноманітність тварин;

формувати в учнів уявлення про групи тварин (комахи, риби, земноводні, плазуни, птахи і звірі), види тварин, значення їх у природі та житті людини;

розвивати уміння аналізувати і порівнювати тварин, визначати істотні ознаки, впізнавати тварин;

удосконалювати уміння доводити й робити висновки, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, здобувати інформацію з підручника;

формувати потребу в пізнанні тваринного світу; стимулювати спостережливість, мислення; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати (як досягнення учнів). На кінець уроку учні вмітимуть розрізняти групи тварин, способи живлення тварин та усвідомлять значення тварин для людей і природи землі загалом.

Обладнання: ПК, мультимедійне забезпечення, пристрої для зчитування QR-кодів,  роздатковий та демонстраційний матеріал.

Ресурси Всемережжя:

  1. Decode it https://decodeit.ru/qr – Розкодування, створення QR-коду онлайн
  2. Online Test Pad https://onlinetestpad.com/ua – Онлайн конструктор тестів, кросвордів, логічних ігор.
  3. LearningApps.org https://learningapps.org – Інтерактивні модулі онлайн
  4. Онлайн Майндмеппінг https://www.mindmeister.com – Ментальні карти онлайн
  5. Презентація «Різноманітність тварин»

https://naurok.com.ua/prezentaciya-yak-tvarini-vplivayut-na-prirodu-zemli-83125.html

  1. Альбом зображень «Вплив тварин на природу Землі»

https://www.irista.com/gallery/5cnad9ztis7q

База відеоконтенту:

  1. Канал YouTube https://www.youtube.com – Популярний відеохостинг
  2. «Господарчий двір»

 https://www.youtube.com/watch?v=GL_HUjmzmuA

  1. «Тварини лісу»

 https://www.youtube.com/watch?v=_9n64OagE18&feature=youtu.be

  1. Фізична руханка

https://www.youtube.com/watch?v=cUmvYKFcP2g

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

От придивіться! Просто подивіться!

Яка природа, що і не збагнуть.

Це просто павучок — то ж усміхніться!

Такі дива в природі скрізь живуть.

                          Надія КРАСОТКІНА

Введення в образ уроку

– Кожен із вас сьогодні випробує  роль журналіста відомого видання про дослідження природи «Українського географічного журналу». Ви зможете запропонувати свої статті для публікування, але якщо вони пройдуть фактчекінг.

Довідник: Фактчекінг — це перевірка фактичних тверджень з метою виявлення недомовок, неправдивої інформації.

  • Ця практика важлива для вас не тільки у ролі журналіста, а й як постійним споживачам інформації. А допоможуть вам перевірити представлені на уроці факти, першоджерела.
  • Якщо оголошений факт пройде перевірку, він отримує логотип схвалення розповсюдження інформації.

  • Якщо оголошений факт не пройде перевірку, він отримує логотип заборони розповсюдження інформації.

ІІ. Підсумок фенологічних спостережень.

1) Встановлення причинно-наслідкових зв’язків змін в природі з приходом весни.

Перше твердження, яке ми піддамо фактчекінгу: всі зміни у живій і неживій природі зумовлені положенням Сонця на небі.

Ментальна карта причинно-наслідкових зв’язків

Методичний коментар: Вчитель демонструє картки – опори. Діти говорять про зміни в неживій та живій природі і встановлюються причини цих змін. У кінці робиться висновок.

Проблемне питання: Як змінилася висота Сонця над горизонтом?

Висновок: Всі зміни в живій і неживій природі зумовлені положенням Сонця на небі.

Оцінка факту: який логотип отримує даний факт?

(учні демонструють відповідний логотип)

2) Визначення та запис погоди навчального дня.

Календар погоди

Твердження для фактчекінгу: останній тиждень був дуже холодним.

Оцінка факту: який логотип отримує даний факт?

(учні демонструють відповідний логотип)

ІІІ. Актуалізація опорних знань, повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Методичний коментар: Кожен учень отримує картку з кросвордом. Запитання кросворду по темі  «Рослини»

Завдання: Розгадати кросворд, і у виділеному рядку прочитати слово. Це слово вставити в речення, що записане нижче, прочитати тему уроку.

Твердження для фактчекінгу: рослини – частина природи.

  1. Орган квіткової рослини.
  2. Голкоподібні листки називаються …
  3. Одна з умов, необхідних для існування рослин.
  4. Рослина, яка пристосувалась до життя в умовах …
  5. Як розмножується картопля?
  6. Світлолюбна рослина, яка з’являться однією з перших.
  7. Рослини, які людина спеціально вирощує для своїх потреб, називається …

Кросворд “Ключове слово”

Оцінка факту: який логотип отримує факт про те, що рослини – частина природи? (учні демонструють відповідний логотип)

Тема: РІЗНОМАНІТНІСТЬ ….. ЯК ……..  ВПЛИВАЮТЬ НА ПРИРОДУ ЗЕМЛІ?

Вправа “Відновіть тему уроку”

  • Подумайте і скажіть, на які питання ви би хотіли сьогодні отримати відповідь?

Методичний коментар: Вчитель використовує картки з питальними словами, що допомагають дітям сформулювати своє питання. (Які? Чому? Як? Що?)

  • Отож, навіщо ми сьогодні будемо шукати відповідь на ці питання?

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Створення проблемної ситуації.

Твердження для фактчекінгу: всі тварини об’єднані у різні групи, які мають спільні ознаки.

– Колективне складання таблиці «Тварини»

Методичний коментар: На дошці зображена схема таблиці. Вчитель зачитує характерні ознаки кожної групи тварин за якими учні повинні назвати назву групи і внести в таблицю.

  • Їх утричі більше, ніж всіх інших тварин разом узятих. Тіло складається з трьох частин: голови, грудей, черевця. У грудному відділі три пари ніг і, як правило, дві пари крил.
  • Ці тварини пристосувалися до польоту. Вони мають крила та пір’євий покрив.
  • Їх тіло вкрите шерстю, хутром або щетиною. Вони мають голову, шию, тулуб, хвіст, передні та задні кінцівки. Своїх малят вигодовують молоком.
  • Ці тварини живуть у водоймах. Тіло оптичної форми і укрите лускою.
  • Тварини, які частину життя у воді. Тому їх так і називають.
  • Тварини, у яких тіло вкрите сухими лусками, а в деяких – ще й панциром. Вони рухаються «плазуючи».

Зачитайте утворену таблицю.

Ментальна карта “Групи тварин”

Оцінка факту: який логотип отримує факт про розподіл тварин у групи за спільними ознаками?

(учні демонструють відповідний логотип)

  1. Узагальнення і висновки.

Гра «Від родового до видового»

Твердження для фактчекінгу: всі тварини живляться однаково.

Методичний коментар: На екрані з’являється зображення тварини, діти визначають до якої групи вони відносяться.

Вправа “Від родового до видового”

  • До якої природи належать усі тварини ? Доведіть.
  • Чим різняться між собою тварини? (способом живлення, способом життя)

Оцінка факту: який логотип отримує факт про живлення тварин?

(учні демонструють відповідний логотип)

Фізична руханка

“Кроком Руш – Бебі шарк”

Твердження для фактчекінгу: тварини-герої руханки відносяться до групи «Риби».

Оцінка факту: який логотип отримує факт про те, що тварини-герої руханки відносяться до групи «Риби»?

(учні демонструють відповідний логотип)

  1. Робота в парах

Твердження для фактчекінгу: всі тварини за способом живлення поділяються на травоїдних, всеїдних і хижаків.

Методичний коментар: Кожна пара отримує картку. Потрібно знайти серед групи тварин зайву і пояснити свій вибір.

Корова, заєць, кінь, вовк, коза.

Вправа «Знайдіть зайве зображення» І група

Лисиця, щука, орел, сова, олень.

Вправа “Виберіть зайве зображення” ІІ група

Лось, лань, заєць, курка, їжак.

Вправа “Виберіть зайве зображення” ІІІ група

Висновок: Всі тварини за способом живлення поділяються на травоїдних, всеїдних і хижаків. (На дошці з’являється таблиця)

Оцінка факту: який логотип отримує факт про те, що всі тварини поділяються на травоїдних, всеїдних і хижаків?

(учні демонструють відповідний логотип)

 

  1. Відеоекскурсія в ліс і на господарчий двір.

Твердження для фактчекінгу: тварини живуть тільки вдома.

Завдання: Уважно переглянути два відео і дати відповідь на запитання;

– На які дві групи діляться побачені вами тварини? Доведіть свою думку.

Господарчий двір

Тварини лісу

Оцінка факту: який логотип отримує факт про те, що всі тварини живуть тільки вдома?

(учні демонструють відповідний логотип)

  1. Робота в групах

Твердження для фактчекінгу: тварини мають важливий вплив на природу Землі і їх треба оберігати та примножувати.

Проблемне питання: Як тварини впливають на природу Землі?

Методичний коментар: Клас об’єднується в групи. Кожна група отримує картки. Діти повинні уважно розглянути картки, проаналізувати і визначити, як тварини впливають на природу Землі.

Перевірка: Один учень з кожної групи виходить на клас і захищає позицію групи.

Альбом зображень “Вплив тварин на природу Землі”

І група

ІІ група

ІІІ група

Оцінка факту: який логотип отримує факт про те, що всі тварини мають важливий вплив на природу Землі і їх треба оберігати та примножувати?

(учні демонструють відповідний логотип)

     6. Робота з підручником с.100

Методичний коментар: Діти опрацьовують матеріал підручника с.100 і підтверджують свої висновки. А також додають відомості про значення тварин в житті людини.

V. Узагальнення і систематизація

1. Усний твір есе.

– Як зміниться життя на Землі, якщо зникнуть усі тварини?

2. Презентація творів.

VІ. Підсумок уроку

  • На скільки важливі тварини для природи Землі? Позначте свою відповідь на шкалі.

  • Світ тварин дуже різноманітний і має великий вплив на природу Землі. Хоч і є тварини-шкідники, але і вони потрібні. Кожна тварина займає своє місце в природі. Щоб зберегти природу, потрібно берегти всі види тварин.
  • Практика фактчекінгу може допомогти вам визначити правдивість інформації. Користуйтеся нею у повсякденному житті.
  • Вдома проведіть аналіз логотипу. До чого він привертає увагу? Дослідіть, які ще є логотипи із зображенням тварин і чому вони використані.

  • Напишіть невелику статтю до географічного журналу про вплив тварин на природу Землі, використовуючи практику фактчекінгу.

Підготували: Дружина Олена Володимирівна, вчитель початкових класів,  Самойленко Олена Дмитрівна, вчитель початкових  класів, Мушинська Інна Михайлівна, вчитель початкових класів Новобузької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №1, Миколаївська область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.