План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 1 класі “Як дізнатися, що вже весна”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема уроку:  Як дізнатися, що вже весна

Дослідницькі запитання:

  • Як впізнати весну?
  • Як приходить весна?
  • Які весняні квіти прокидаються першими?
  • Чому пташки повертаються з вирію?
  • Які зміни в тваринному царстві?

Мета уроку:

Навчити учнів спостерігати за сезонними змінами в живій та неживій природі навесні, розпізнавати зміни в живій і неживій природі навесні, аналізувати та створювати медіатексти.

Ознайомити з мистецькими творами про весну.  Формувати вміння сприймати красу весняної природи, милуватися нею та висловлювати власні враження та судження щодо побаченого і почутого.

Формувати навички дослідницької діяльності, класифікувати, узагальнювати набуті знання та використовувати їх у повсякденному житті.

Формувати здоров’язбережувальну компетентність.

Навчати висловлювати свою думку, активно слухати в умовах усного спілкування, взаємодіяти з однокласниками.

Обладнання: мультимедійне обладнання, відеозаписи, презентація «Первоцвіти», цеглинки лего, прислів’я, приказки, загадки про весну, енциклопедії, Червона книга України, завдання для роботи у групах («Цікаві мішечки», «Ми мультимедійники»), казка О. Буценя «Як приходить весна».        

І. Організаційний момент. Ранкова зустріч. «А вже весна-красна…».

 Народні прикмети, прислів’я, приказки та загадки про весну.

  1. Привітання.

Учні ходять по колу, взявшись за руки, і промовляють вірш:

Добрий день, моя земелько-мати!
Небо голубе, тобі палкий привіт!
Вже пора прийшла весну стрічати,                                                                                                        Розкривай обійми, милий світ!

Обертаються один до одного і дарують теплі обійми.

              Вправа «Ось який я!».

Хто народився навесні, плесніть двічі у долоні, хто влітку – стрибніть тричі на одній нозі, хто восени – доторкніться правою рукою до лівого вуха, хто взимку – присядьте стільки разів, скільки вам років.

  1. Перегляд відеоролика «Перший подих весни»

–  Про які ознаки весни розповів хлопчик?

–  Які ще ознаки весни ви знаєте?

– А з яких джерел ми можемо дізнатися про ознаки весни?

– Прочитайте  на дошці слово «Весна». Доберіть ознаки весни до кожної букви

В – весела

Е – емоційна

С – симпатична

Н – ніжна

А– активна

  1. Обмін інформацією. Синоптик дня.

Сьогодні______

Число___, місяць_________, день тижня.

Що нас чекає______________.

    4. Прислів’я, приказки та загадки про весну

Про весну складено багато прислів’їв. Прочитайте декілька.

Як ви їх розумієте?

Весна багата водою.

Весна днем красна.

У весняну погоду і смутний веселим буває.

Весна красна квітками, а осінь пирогами.

 

Відгадайте загадки

Тане сніжок,
Зеленіє лужок,
День прибуває –
Коли це буває? 
(Навесні)

 

Ясне сонечко пригріло,
Розігнало довгі сни,
В рівчаках заклекотіло –
Все діждалося … 
(Весни)

Гостя нова завітала –
Холод-сніг увесь прогнала
І дарує залюбки
Лісу трави і квітки.
(Весна)

5.Слухання казки «Як приходить весна» (Олег Буцень)

Зустрілись якось на кущі глоду дві сойки.

Одна каже:
– Ну й холоднеча! Забарилася весна, не йде до нас.
А друга їй:
– Напевно, десь у снігу загрузла, не добереться ніяк.
І справді, розгулялась наостанку зима. То лютим вітром подме, то віхолу напустить – жбурляє пригорщами снігу. То затягне небо густими хмарами – ясному сонечку годі й пробитися. Сутужно птахам, важко в такий час відшукувати їжу.

Перша сойка каже:
– Щоранку сиджу на верхівці дуба, все весну виглядаю.
– І я,- мовить друга,- вже всі очі видивила. Моя сосна вища за твій дуб. Вона і на пагорку стоїть – однак не видно весни.

– І дарма ви там сидите,- почувся нараз тоненький голосок.

Озирнулися пташки, бачать: коло пенька вистромився з-під снігу пролісок. Зелененький, тендітний такий і киває до них білою голівкою:
– Ви краще на землю подивіться!
Глянули сойки на землю, а воно й справді: проліски на снігу то тут, то там видніють.
Ось як непомітно весна підкралася!

Змахнули весело крилами пташки і полетіли в ліс розповісти подружкам цю радісну новину.

  • Про що говорили сойки?
  • Як птахи виглядали весну?
  • Хто повідомив сойкам, що весна вже прийшла?
  • Як приходить весна?

ІІ.  Вивчення нового матеріалу.

    «Як  дізнатися, що вже весна?».

1. Демонстрація відео фрагменту «Перші квіти весни»

https://www.youtube.com/watch?v=yhvGg7xAGHo

2. Досліджуємо медіа.

– Як описав проліску О. Буцень? (Тендітна, з білою голівкою)

– А яким ми побачили проліску у відео? (Синенькою)

– Якому джерелу можемо довіряти? Як нам перевірити достовірність інформації?

3. Робота з енциклопедією та Червоною книгою.

Щойно пригріє перше весняне сонечко, у наших лісах з’являються перші вісники весни — тендітні первоцвіти. Ми мало знаємо про них. Дивно, але ці квіти не бояться раптового снігу, морозу. Вони є  символом пробудження природи від зимового сну.

Первоцвіти дуже швидко зацвітають, перетворюючи нашу Землю на яскравий килим, але зовсім на короткий час. Наче сама весна нам посміхається й ховається за обрієм. Чи не диво це! Як радісно помилуватися неповторною красою природи — первоцвітами! Перші, ніжні,  тендітні, чарівні й неповторні..

Давайте розглянемо, як виглядають первоцвіти у Вікіпедії. А ще багато цікавого про перших вісників весни розповість нам Червона книга України.

Мабуть, багато хто й і не здогадується, що майже усі види первоцвітів занесені до Червоної книги, адже їх кількість у природі щороку зменшується. Рвати і викопувати їх у природі категорично забороняється.

– Що ми можемо робити, щоб зберегти в наших лісах красу первоцвітів? Не рвати самим квіти й не дозволяти, щоб це робили інші.

Первоцвіти швидко в’януть, а люди набирають їх у лісах великими букетами. Часто виривають з корінням чи з цибулинами, не залишаючи жодної надії на порятунок.

До Червоної книги України занесені – підсніжник звичайний, сон широколистий, конвалія звичайна, водяний горіх, барвінок малий, проліска звичайна, первоцвіт весняний.

Зверніть увагу! В Україні взято на облік близько 200 видів рослин, які перебувають на межі зникнення.

В Україні заборонена торгівля ранньоквітучими весняними квітами — первоцвітами. Але на вулицях та ринках міст продаються рослини, занесені до Червоної книги України. Подумайте, якщо ми відмовимося купувати букети первоцвітів, то ними перестануть торгувати.

Продавці первоцвітів порушують закони України «Про Червону книгу України», «Про охорону навколишнього середовища України». Порушників карають штрафами. Але Закон оберігатиме природу тоді, коли кожна людина шануватиме його, цінуватиме кожну рослину, занесену до Червоної книги.

Рідкісні квіти можуть зникнути зовсім, якщо ми не оберігатимемо їх. Тільки від нас самих залежить, чи будуть навесні квітнути першоцвіти в наших лісах.

Тому, перебуваючи на природі, не винищуйте квітів, залишайте майбутнім поколінням куточки первісної краси нашої Землі. Адже кожна рослина неповторна.

4. Розв’язування проблемних ситуацій.

  1. Що ти робитимеш, коли на твоїх очах зриватимуть тендітні проліски?
  2. Твої дії, коли бабуся на ринку пропонує тобі купити букетик підсніжників, щоб привітати маму із святом весни.

5. Гра з використанням цеглинок лего «Впізнай первоцвіт» (Презентація)

6. Весняна руханка

https://www.youtube.com/watch?v=CB8knPllLp8

ІІ. Робота над картиною О. Саврасова «Граки прилетіли»

– Подивіться на репродукцію картини Олексія Саврасова «Граки прилетіли».

–  Що ви бачите на картині?

 (Ми бачимо село з невеликою церквою, дерев’яними будиночками, з березами, що не розпустилися. Прилетіли перші вісники весни — граки. 3 весняними криками вони літають над деревами, клопочуть про житло.)

– За якими ознаками можна сказати, що на картині зображена рання весна?

Березень — місяць прильоту птахів. Граки приносять на крилах  весну. Вони першими повертаються із теплих країв. І ми можемо вже побачити цих поважних чорних птахів поблизу школи. Вони лагодять свої гнізда.

Незабаром прилетять шпаки, жайворонки.

ІІІ. Перегляд відео фрагменту «Весняні клопоти тварин»

https://www.youtube.com/watch?v=gAlLV0c3CX0

  1. Робота в групах. Гра «Цікаві мішечки».

Учні передають по колу мішечки. Кожен отримує картку з малюнком тварин.

Діти об’єднуються у групи ( залежно у кого яка тварина).

Пригадати правила роботи в групі.

Виконати завдання: 

Скласти пазл.

Скласти розповідь про тварину (3-4 речення).

Яку назву має тварина?

Яка вона? Де живе?

Як називають її дитинчат? Як зимує тварина?

 (Заєць, білка, ведмідь, їжак, лисиця).

Презентація роботи групи.

  1. Руханка «Веселі звірята»

https://www.youtube.com/watch?v=5gxZ2-Hoyqo

IV. Закріплення та осмислення нового матеріалу.

  1. Гра «Правда чи фальш» (Використовуємо зелені та червоні цеглинки лего)
  • Навесні дні стають коротшими, а ночі довшими.
  • Сніги розпускаються.
  • Сонечко тане.
  • З’являються перші весняні бурульки.
  • На деревах набухають квіти.
  • Птахи прокидаються від зимового сну.
  • Звірі повертаються з теплих країв.

Діти спочатку слухають речення, сигналізують цеглинкою, потім, виправляючи помилки, називають правильно ознаки весни.

  • Навесні дні стають довшими, а ночі коротшими.
  • Листочки розпускаються.
  • Сніг тане.
  • З’являються перші весняні квіти.
  • На деревах набухають бруньки.
  • Звірі прокидаються від зимового сну.
  • Птахи повертаються з теплих країв.

2. Створення медіа тексту (робота в групах)

   – Розкажіть про весну:

І група – «Синоптики»  (Зміни в неживій природі)

ІІ група –  «Науковці» (Зміни в житті рослин і тварин)

ІІІ група – «Письменники» (Опишіть весняну галявину)

ІV група – «Скептики» (Весняні негаразди: дощ, калюжі, болото, бездоріжжя)

  – Чому у вас зовсім різні  тексти, хоча всі  розповідали про весну?

V. Рефлексія

Послухайте «музику весни». П. Чайковський «Весна»

https://www.youtube.com/watch?v=OPqlNLCrUuQ

Інтерактивна вправа «Незакінчене речення»

  Я дізнався (дізналася), що весна…

   Я хочу…

Література

1. Тематичний тиждень 25 «Весна». Модельна навчальна програма.

2. Інтернет ресурси

https://www.youtube.com/watch?v=yhvGg7xAGHo

https://www.youtube.com/watch?v=CB8knPllLp8

https://www.youtube.com/watch?v=gAlLV0c3CX0

https://www.youtube.com/watch?v=5gxZ2-Hoyqo

https://www.youtube.com/watch?v=OPqlNLCrUuQ


Підготувала: Стремедловська Людмила Леонідівна, учитель початкових класів Нетішинської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів № 2, Хмельницька область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.