info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» у 1 класі "Край, в якому ти живеш"

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема уроку: Край, в якому ти живеш

Мета уроку: розширити знання учнів про населений пункт, у якому вони проживають; ознайомити з пам’ятками рідного краю; формувати пізнавальний інтерес про рідний край, рідну країну; продовжити знайомити з джерелами інформації та визначати їх;  учити аналізувати медіапродукт; сприяти розвиткові спостережливості, вміння правильно узагальнювати дані, робити висновки; виховувати любов до рідного краю.

Обладнання: комп’ютер з проектором і пластиліновим мультфільмом « Твоя країна – Україна», записаним на цифровий носій (https://www.youtube.com/watch?v=sCkbw0sMMZw);  підбірка фотографій «Підлісне у фотографіях»; книга  Посунько О. М.  Історія Нової Сербії та Словяносербії (1751–1764): дис. канд. іст. наук: 07.00.01 / Посунько Ольга Миколаївна. – Д., 1997. – 212 с., підручник І. І. Жаркова, Л. А. Мечник «Я досліджую світ, 1 клас, частина 2- Тернопіль: Підручники і посібники, 2018- 96с.; музична патріотична фізкультхвилинка «Україно, вперед!» (https://www.youtube.com/watch?v=3r-knTvih1Q); схема «Птах» (ТРВЗ), конструктори Лего.

Тип уроку: засвоєння знань

ХІД РОКУ

І. Організація класу.

  1. Створення емоційного настрою.

Вправа “Я - сонце”

Діти, давайте привітаємося із сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.

«Я - маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто.

Я - велика Куля. В мене є багато тепла і світла.

Я - велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»

– Діти, який у вас став настрій?

– Покажіть відповідним кольором цеглинки конструктора Лего.

Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.

  1. Прийом «Очікування»

Щоб урок був гарним, цікавим, змістовним, якими ви бажаєте бути на ньому?

У - уважними, усміхненими

Р - розумними

О - охайними

К – кмітливими, красивими

- Чого очікуєте від уроку? (Радості, користі, піднесеності…)

Отже, починаємо роботу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Бесіда (метод ТРВЗ - системно-функціональний підхід).

- Подивіться, будь ласка , на схему «Птах» і дайте відповіді на запитання:

- Як називається країна, де ми живемо?

(Україна).

- Що знаєте про Україну?

Вправа «Аналізуємо мультфільм»

Перегляд пластилінового мультфільму про Україну «Твоя країна – Україна»

(https://www.youtube.com/watch?v=sCkbw0sMMZw)

- Що цікавого побачили?

- Чим славиться Україна?

- Які традиції українців відомі вам?

- Як називається село, в якому ми живемо?

(Підлісне).

- Що вже відомо про Підлісне?

- Розкажіть, чи багато вулиць у нашому селі?

—  Яка вулиця головна? (А. Авдієвського)

—  Назвіть свою адресу (вулицю, будинок).

—  Що можна побачити на вулицях у місті, а що — у селі?

—  Чим місто відрізняється від села?

—  Що спільного на вулицях міста і села?

—  У якому куточку міста чи села вам найбільше подобається бувати? Чому?

—  Що ми називаємо рідним краєм?

—  Рідний край — це та частина України, де ми народилися і живемо.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

  • На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про рідний край, село Підлісне, дослідимо, коли воно утворилося, звідки пішла його назва, які є визначні місця, що цікавого можна розповісти про свої рідні місця. Наше завдання - навчитися визначати джерела отримання інформації та користуватися нею.

 ІV. Усвідомлення знань

  1. Вправа «Вибір джерела»

- Діти, подивіться на дошку і серед карточок, на яких написані слова, виберіть ті, які для вас означають способи добору інформації про наший рідний край.

(На дошці написані слова: батьки, книга, вчитель, газета, журнал, телевізор, інтернет, фотографія.)

- Чому саме це джерело обрали?

  1. Розповідь учителя про історію утворення села та його назву ( з використання книги Посунько О. М. Історія Нової Сербії та Словяносербії (1751–1764): дис. канд. іст. наук: 07.00.01 / Посунько Ольга Миколаївна. – Д., 1997. – 212 с.)

У другій половині 18 століття виникла так звана Нова Сербія (територія сучасної Кіровоградської області). Саме тоді і почали створюватися військові поселення, де жили військові.  Ймовірно, що саме тоді і утворилося наше село. Перша назва поселення було Лісницьке, жителі в цьому містечку були ще в 1703 році. Село носило ще одну назву – Тринадцяте, бо тут розміщувалася 13 рота полку Хорвата. Тоді ж, використавши дозвіл, село перейменовується на Федварь, що в перекладі означає «земляна фортеця».

Із 1944 року село стало називатися Підлісне. Очевидно, назва походить від географічного положення: розташоване під лісом.

Фізкультхвилинка «Україно, вперед!»

(https://www.youtube.com/watch?v=3r-knTvih1Q)

  1. Вправа «Пошук інформації в інтернеті за ключовими словами»

- Діти, зараз ми звернемося до Інтернету, як до джерела інформації, щоб перевірити правильність та точність інформації. Будемо працювати в групах.

Група 1: Хто такий Г. П. Юра?

(Одним із випускників земської школи був Гнат Петрович Юра. Це – талановитий режисер і актор, народний артист СРСР. Працював у Єлисаветграді, а згодом – у Київському театрі імені Івана Франка. За своє життя зіграв близько 100 ролей. У Києві одна з вулиць носить ім’я нашого земляка.)

Група 2 : Яке відношення до хору імені Г. Верьовки має вихідець з нашого села А. Авдієвський?

(Ще одним вихідцем з села Підлісного, є Авдієвський Анатолій Тимофійович, український хоровий диригент, народний артист СРСР. Він понад 40 років очолює відомий у світі народний хор імені Григорія Верьовки. З нагоди 80-річчя видатного земляка 6 жовтня 2013 року у нашому селі на будинку ветлікарні, де працював батько артиста було відкрито Пам’ятну дошку.)

Група 3 : Назвіть імена дітей- героїв років другої світової війни.

(У роки Великої Вітчизняної війни багато жителів села боролися проти німців у складі партизанського загону імені Ворошилова. Серед зв’язківців загону були і діти: Федя Шепель, Яша Матвієнко, Ваня Коноваленко, Ваня Юрченко. Після жорстоких катувань фашисти напівживими закопали хлопців у землю біля лісу. Посмертно юним месникам присвоєно звання піонерів-героїв.)

(https://uk.wikipedia.org/wiki Підлісне Олександрівський район)

V. Узагальнення знань.

  1. Робота з підручником (с.46)

 Робота в парах:

- Розгляньте малюнки на с. 46.

- На якому малюнку зображене місце, подібне до того, де ти живеш?

- Що можна побачити на вулицях твого села?

  1. Розгляд фотографій про село Підлісне.

(«Підлісне у фотографіях» проектується на екран)

- Що бачите? Що відоме? Що невідоме?

  1. Вправа «Про що розповіла фотографія?»

- Поставте один одному запитання (метод гірляндових запитань за Бушем:

-Де? Коли? Чому?...).

VІ.  Підсумок уроку

  • Чого навчив вас сьогоднішній урок?

Вправа « Незакінчене речення»

- Виберіть серед карток одну і продовжте речення.

«Сьогодні на уроці я навчився…»

«Вдома обов’язково розкажу…»

«Складно було…»

Oтже, сьогодні ми багато цікавого дізналися про нашу рідну Україну. Ми зрозуміли, що інформацію ми отримуємо з різних джерел. Наприклад, це може бути розповідь мами чи тата, однокласників, вчителів. Також інформацію ми можемо прочитати з книжки чи газети, почути на радіо, побачити в мультфільмі чи знайти в інтернеті. Також ми запам’ятали, що інформацію потрібно перевіряти, тому що вона може бути і неправдивою.

ЛІТЕРАТУРА:

1.Гурин О. В. НУШ. Творчі ідеї. Картки для підсумку уроку.

2.Медіаграмотність та критичне мислення в початковій школі: посібник для вчителя / Бакка Т., Голощапова В., Дегтярьова Г., Євтушенко Р., Іванова І., Крамаровська С., Мелещенко Т, Шкребець О. / За редакцією Волошенюк О., Дегтярьової Г., Іванова В. – К. : ЦВП, АУП, 2017 – 196 с.

3.Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя / Волошенюк О. В, Ганик О. В., Голощапова В. В, Дегтярьова Г.А, Іванова І. Б., Кожанова А. Ю., Пиза Г. Ю., Шкребець О. О, Янкович О. І. / За редакцією Волошенюк О. В., Іванова В. Ф. – Київ : ЦВП, АУП, 2018 — 234 с.

4.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.-К.: Видавництво А.С.К., - 2004.

5.Посунько О. М.  Історія Нової Сербії та Словяносербії (1751–1764): дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Посунько Ольга Миколаївна. – Д., 1997. – 212 с.

6.Жаркова   І.І.,  МечникЛ.А. «Я досліджую світ, 1 клас, частина 2- Тернопіль: Підручники і посібники, 2018- 96с.

Додаток 1 «Підлісне у фотографіях»


Підготувала: Шевченко Наталя Юхимівна, вчитель 1 класу Підлісненської філії КЗ «Олександрівське НВО№2», село Підлісне Олександрівського району Кіровоградської області

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram