План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» “Різноманітність тварин у природі. Створення образу тварини за допомогою фотографії”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


ТЕМА: „Різноманітність тварин у природі. Створення образу тварини за допомогою фотографії

МЕТА: формувати в учнів уявлення про значення тварин у природі і цінність їх для людей, про види тварин, про особливі ознаки тварин; розвивати вміння міркувати, порівнювати, аналізувати; виховувати любов до природи. Розвивати навички медіаграмотності.

ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації різних тварин, малюнки дітей, таблиці, фотоапарат, програма для опрацювання фотографії.

(Photoshop, GIMP)

Тип уроку:  урок вивчення нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент: повідомлення теми та мети уроку.

ІІ. Підсумки спостережень за природою

Прикмета тижня.

12 лютого –  День трьох святих.

У цей день не можна прясти, щоб протягом року не було наривів.

У лютому день збільшується майже на три години, тому в народі кажуть “Лютневий сніг весною пахне”.

Народні прикмети

Червоний місяць – до великого вітру.

Вітер здійнявся – до вологого року.

Сніг лапатий – до відлиги.

III. Актуалізація опорних знань

І. Індивідуальне опитування.

Картка

Запиши, як пересуваються такі тварини:

окунь,  ластівка,  олень,  бабка,  жаба,  кит,  кінь,  сова,  миша,  заєць,  акула, гадюка,  коник,  вуж.

Бігають:______________________________.

Літають:______________________________.

Стрибають:___________________________.

Плавають:____________________________.

Повзають:____________________________.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

  1. Створення проблемної ситуації

—  Подивіться на малюнок.  Чи всі тварини однакові?   Чим вони різняться?

— Які групи тварин вам відомі?

Сьогодні ми з вами ознайомимось із жанрами фотографування і, а саме з одним з найзапитаніших наразі жанр портрета — саме він дозволяє розкрити тварину з іншого боку, такого, який можливо не видно простим оком.

Тварина  може переживати нове життя на портреті, бути учасником якихось подій, створити нового персонажа або ж просто зафіксованою для історії.

Тому сьогодні ми з вами спробуємо свої сили в цьому жанрі.

Групування учнів.  Розгадування кросворду  

— Діти, на уроці  ви будете  в ролі  дослідників  і в  царство  тварин  будете мандрувати окремими науковими групами. Відгадавши  загадку,  ви працюєте в даній групі і виконуєте певні завдання.  Мені  також  будуть допомагати учні,  які готувалися до цього  уроку.  Вони будуть моїми  асистентами – помічниками. Творча група   «Юні натуралісти»  підготували  для  вас  пізнавальну  інформацію  про  те,  яких  тварин найбільше  любить наш народ.

1. Не птах, а з крилами, не бджола, а на квіткою літає. (Метелик.)

2. Сам вечірньої години

          Заховався в кущ малини.

          Та на дуду голосну

          Грає пісню чарівну.              (Соловей.)

3. Хто то: у воді водиться,

     З хвостом  родиться,

     А як виростає, хвіст відпадає?               (Жаба.)

4. Хто хвіст залишає, як від ворога втікає?            (Ящірка.)

5. Голова є, а шиї немає; очі є, а брів немає;

     Без ніг, а далеко ходить.                     (Риба.)

6. На голові його корона  з гілля,

    Копитця топчуть буйне  зілля.

    На спинці плямки білі, наче день,

    Звірятко звати це …                (олень.)

7. Сонце, Місяць, Земля, зорі, вода,  повітря,  рослини,  тварини,  люди –  це …

                                                                                      (Природа.)

— То яке ключове слово в кросворді ви розгадали?    (Тварини.)

Створення фотографії для «аватарки» в соціальній мережі.

Завдання учнів: у парах зробити якомога якісніший портрет будь якої тварини в кількох різних варіантах (горизонтально, вертикально, крупність плану, інші об’єкти в кадрі тощо).

Перегляд і повторення таблиці  «Істотні ознаки тварин»

Групи тварин

Істотні ознаки

Комахи Три частини тіла, шість ніг
Риби Тіло вкрите слизькою лускою, дихають киснем, розчиненим у воді
Земноводні Тіло вкрите м’якою вологою шкірою
Плазуни Тіло вкрите сухою лускою, на суші повзають, плазують
Птахи Тіло вкрите пір’ям
Звірі Тіло вкрите шерстю, виго­довують малят молоком

«Показати персонажа»

Для цього учням роздаються завдання –  картки із персонажами кіно, мультфільмів, казок тощо, а учні шляхом жеребкування обирають картки. Учні мають описати персонажа через якісь деталі, антураж таким чином, щоб його можна було впізнати. (Слід не забувати, що сучасні школярі мають інших кумирів і героїв, ніж їхні вчителі, тому варто запропонувати таких персонажів, які будуть близькі саме їм.)

 Робота оцінюється за критеріями творчого підходу та реалізації ідеї.

Персонажі:

Панда По («Кунг-Фу Панда»),

Білка («Льодовиковий період»)

Скубі-Ду («Скубі-Ду»)

VI. Закріплення та осмислення знань

Тест

  1. Тварини –  це  частина:

          а)  неживої природи;         б)  живої  природи.

  1. Тіло птахів вкрите:

            а)  лускою;    б)  шерстю;      в)  пір’ям.

  1. Земноводних називають так тому, що …

            а)  все життя проводять у воді;

           б)  все життя проводять на суші;

           в)  частину свого життя – на суші, а частину – у воді.

  1. Знайди  “зайву”  тварину:

           а)  джміль;        б)  карась;          в)  сом.

  1. Тіло комах  поділено  на:

           а)   4  частини;       б)  3  частини;        в)  5  частин.

  1. Тварини,  тіло  яких  вкрите  сухими  лусочками –  це …

           а)  плазуни;           б)  земноводні;         в)  риби.

Створення стінгазети з усіма фотографіями, які були створені та опрацьовані протягом уроку

VIII.    Підсумок   уроку

  1. Вправа «Мікрофон»      
  • На уроці я навчився…
  • Я дізнався, що…
  • Я повторив…
  • Я запам’ятав …
  1. Емоційний підсумок   уроку

—  Що найбільше  сподобалося на уроці?

—  Які  завдання здалися особливо цікавими?

—  Кому з однокласників подякуєте за змістовну підготовку?

Домашнє завдання

  1. Опрацювати фотографії, що були зроблені на уроці: кадрувати, використати ази фотомонтажу, який вивчається на уроках інформатики, підправити кольорову гаму тощо. Використовувати фотомонтажні програми: Photoshop, GIMP тощо.
  2. Підготувати розповідь про будь-яку тварину (можна про домашніх улюбленців).

Автор: Пасічник Ганна Ігорівна, Мельниківська ЗОШ І-ІІІ ступенів Валківської районної ради Харківської області, село Мельникове Валківський район Харківська область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.