План-конспект уроку природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ» “Одиниці вимірювання часу: тиждень, доба”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)


Тема.   Одиниці вимірювання часу: тиждень, доба.

Мета. Систематизувати знання дітей про одиниці часу, закріплювати уміння учнів порівнювати і перетворювати одиниці вимірювання часу з менших в більші і навпаки. Розвивати  логічне мислення, пізнавальну активність дітей. Виховувати бережливе ставлення до часу, цікавість до предмету Людина і світ, старанність, бажання допомагати іншим.

Обладнання. Комп’ютер, телевізор,  маркерна дошка; лепбук, завдання  для роботи в групах; дитячі макети годинників; пісочні годинники, робочі зошити з Людини і світ, плакат із зображенням фаз місяця, метелики для рухавки…..

Тип уроку. Комбінований.

Структура уроку.

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  2. Повідомлення теми і мети уроку.
  3. З чим пов’язували семи добовий тиждень жителі давнього Вавилону.
  4. Робота в парах №1, 3, 4; 5.
  5. Вправа «Фотоапарат» + каліграфічна хвилинка, робота в зошиті №6.
  6. Перегляд презентації – співвідношення одиниць вимірювання часу.
  7. Відео перегляд тлумачення нових слів.
  8. Читання на повітряних кулях.
  9. Рухавка – «Місяці року».
  10. Пояснення нового матеріалу с.39-40.
  11. Практична робота в групах над завданнями.
  12. Зоряні перегони.
  13. Підсумки уроку.
  14. Домашнє завдання.

Очікувані результати.

  • Отримання нових знань для розвитку світогляду.
  • Закріплення навичок перетворення одиниць вимірювання часу та їх порівняння, вміння користуватися годинником і визначати час.
  • Формування уміння орієнтуватися в часі

 ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

          Привітання

Рада, діти, вас вітати. Людину і світ вивчати,

Нумо разом працювати: інтелект свій розвивати.

Якщо під час роботи ви проявите уважність, розум, організованість і кмітливість, то станете справжніми інтелектуалами. Але спочатку відгадайте загадки.

  1. Стоїть дуб, а на нім дванадцять гілок,
    а на кожній гілці по чотири гнізда,
    а в кожному гнізді по семеро пташенят.

Відгадки: рік, 12 місяців, 4 тижні, 7 днів у тижні.

  1. Вони не схожі на обличчя. Різниця вічна є у них: він завше всіх до праці кличе, вона до сну скликає всіх»?

Це день і ніч. Разом вони складають одиницю вимірювання часу – добу.

ІІ. Повідомлення теми, мети уроку і мотивація навчальної діяльності учнів.

Вчитель. На сьогоднішньому уроці ми поговоримо про одиниці вимірювання часу: тиждень та добу. А також, виконуючи різноманітні завдання:

  • закріпимо знання отримані на попередніх уроках.
  • систематизуємо знання про одиниці вимірювання часу;
  • дізнаємось які звичаї прийшли до нас із Вавилону;
  • зрозуміємо, чому треба берегти час.

Давайте пригадаємо ,а лепбук нам допоможе,   за допомогою яких одиниць можна виміряти тривалість уроку? перерви? Хвилина – відрізок часу невеликий, але з хвилинок складають години, роки. Пригадайте, які інші одиниці вимірювання часу ви знаєте?

ІІІ. Як ви гадаєте, з чим пов’язували семи добовий тиждень жителі давнього Вавилону?

  • Послухаємо лист Центаврика

Добрий день, друзі! Нещодавно Адаптер розповів мені, що колись дні не мали назв, бо давати назву кожному дню місяця не мало сенсу. Але відлік часу був важливим для господарювання, зокрема для торгівлі. Так, у давньому місті Вавилоні кожний сьомий день був базарним.  Цього дня ніхто не працював, люди зустрічалися для торгівлі та проведення релігійних обрядів. За однією з версій, саме з розвитком торгівлі пов’язано те, що люди почали використовувати час між базарними днями — тиждень  як одиницю вимірювання часу. А дні отримали свої назви.

ІV.    Робота в парах №1, 3, 4; ТАЙМЕР 5хв 

  • Давайте розгорнемо зошити і в парах  попрацюємо на с.37, завдання№ 1, 3, 4.
  • Із чим пов’язують семи добовий тиждень? З тривалістю року, місяця, торговельного періоду? (В)
  • Вибери з поданих слів назви днів тижня.

№5- запам’ятай   Відтвори з пам’яті. №5

Кожний четвертий рік — високосний. Він містить 366 діб.

V. Вправа «Фотоапарат» каліграфічна хвилинка, робота в зошиті №6

VІ. Презентація – співвідношення одиниць вимірювання часу.

  • Хто що запам’ятав з переглянутого?

VІІ Відео перегляд тлумачення нових слів 

Релігійний — від слова релігія: віра; культурні, духовні й моральні цінності, що визначають поведінку людини.

Вавилон — одне з найбільших міст Давнього світу, яке існувало на території сучасного Іраку (країна в Азії).

Молитися — звертатися до Бога чи святих із подякою або проханням.

Цикл — сукупність явищ або дій, що повторюються впро­довж певного часу.

VІІІ. Читання на повітряних  кульках.

релігійний

Вавилон

молитися

цикл

вівторок

середа

четвер

п’ятниця

тиждень

семидобовий

понеділок

субота

неділя

шабат

ІX. Рухавка «Місяці року»  

У кожного з вас під верхньою кришкою парти заховався метелик з певною назвою місяця. Дістаньте, прочитайте, запам’ятайте та закріпіть собі на одязі  зліва  За моєю командою кожен ряд окремо має по шикуватися в певному порядку. Спочатку по шикуйтеся від 1 до 12 календарного місяця. Почали. Тепер від місяця з якого ми починаємо навчання у школі і закінчуючи серпнем. А зараз обміняйтесь місцями  ті місяці в якому найдовший день, в якому ми святкуємо Всесвітній день жінок, у якому найменше днів, місяць – останній навчання у школі.)

X. Пояснення нового матеріалу с.39-40 (вчитель на плакаті показує фази місяця)

Довідка від бортового комп’ютера Адаптера.

Ти вже знаєш такі одиниці вимірювання часу, як рік, місяць, тиждень і доба. Як відомо, звичай вимірювати час семидобовим тижнем прийшов до нас із Вавилона. Він пов’язаний зі зміною форми видимої частини Місяця, яку називають фазою Місяця. За перші сім діб фаза Місяця змінюється від тонкого серпа (обернуте «С») до чверті. За наступні сім діб фаза Місяця «виростає» від першої чверті до повні. Ще за сім діб фаза Місяця зменшується від повного Місяця до чверті. Нарешті, за наступні сім діб фаза Місяця «старіє» від чверті до вузького серпа, схожого на «С». Тож повний цикл зміни фаз Місяця відбувається приблизно за місяць, а саме за 29 із половиною діб. Тиждень — це сім днів, пов’язаних із фазами Місяця: понеділок, вівторок, середа, четвер, п’ятниця, субота й неділя. Назви останніх двох днів тижня мають релігійне походження. Слово «субота» походить від вавилонського слова «шабат» («спокій»), бо до суботнього вечора люди завершували свої справи, щоб помолитися й подякувати Богові за його прихильність і ласку. Назва «неділя» походить від «не діло»: цього дня не робили жодних справ — ніякого діла.

XІ. Практична робота в групах над  завданнями.

Попрацюємо в групах. (8 груп по 4 учні)

Отримуємо завдання, пісочний годинник допоможе зорієнтуватися в часі..

Результати залишаємо у конвертах.

XІІ. Зоряні перегони   4 хвилини.

Упиши букви відповідей у зірочки. Склади із цих букв слово.

  1. Місяць такий яскравий, тому що…

Д є розжареним небесним тілом;

Ж відбиває світло Сонця;

З відбиває світло Землі;

Й на ньому палахкотять вогнища.

  1. Час, за який Земля робить повний оберт навколо своєї осі, називають…

А       днем;     Е   добою;   У  роком.

  1. Семи добовий тиждень пов’язують із тривалістю…

X       року;   Ф     місяця;   Т  однієї фази Місяця.

  1. Найкоротший день року в Північній півкулі настає…

А 22 червня;        Ш     23      березня;

Щ     23 вересня; Ь       22      грудня.

  1. Земля здійснює повний оберт навколо Сонця…

В за 265 діб; Г за 300 діб; Д за 365 діб і приблизно 6 годин.

  1. Зірка, навколо якої обертається Земля:

А       Місяць;  Е Альфа Центавра;  И       Сонце.

  1. Світовий океан поділений материками…

Л на 2 частини; М на 6 частин; Н на 4 частини.

XІІІ. Підсумок уроку. Метод «Мікрофон»

  • Ось і збіг запланований час. Підходить до кінця наш урок.
  • Яке завдання було найцікавіше? А що найбільше запам’яталося? Чи виникали труднощі при визначенні часу? Як можна використовувати отримані знання у житті?
  • — Подивіться на наші годинники. Котра зараз година?
  • — Скільки часу тривав наш урок?
  • — О котрій годині він почався?
  • — Молодці!
  • Діти, урок тривав 40 хвилин. Сподіваюсь, що  і для гостей і для вас, мої дорогі учні, час, який ми використали на уроці не був витрачений марно. А  приніс кожному з вас якийсь позитивний досвід, знання, радість від спілкування. Насправді, згаяного часу не повернеш. Бережіть час і витрачайте його розумно. Дякую за увагу!

XІV. Домашнє завдання. Ст. 44, та с.41 №11, за бажанням прочитати казку Є. Шварца «Казка про втрачений час».


Підготувала: Волощук Ірина Валентинівна, вчитель початкових класів Кам’янець – Подільського НВК№14 Хмельницької області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.