План-конспект уроку хімії “Узагальнення та систематизація знань з теми «Початкові хімічні поняття»”

План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Хімія»)


Тема уроку: Узагальнення та систематизація знань з теми «Початкові хімічні поняття»

Мета уроку:

*формування предметних  компетентностей: узагальнити та систематизувати знання учнів про початкові хімічні поняття; вміння проводити спостереження та досліди хімічного характеру;вміння оцінювати доцільність використання речовин та хімічних явищ для розв’язування індивідуальних та суспільно-значущих завдань; безпечно поводитися з речовинами та хімічними процесами в побуті; оперувати хімічними знаннями;

*формування ключових  компетентностей:

*розвивальної: розвивати основні операції мислення та пізнавальні процеси, вміння використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях;

*загальнокультурної: оволодіння хімічною термінологією, застосування правил та законів;

*соціальної: учити продуктивно співпрацювати; створити комфортну атмосферу, гарний настрій; сприяти згуртованості команд;

*інформаційної: уміння самостійно використовувати  різні джерела інформації, застосовувати їх для поглиблення знань;

*виховної: виховувати почуття відповідальності, творчий підхід до навчання, любов до предмета, створювати ситуацію захоплення й успіху кожної дитини, виховувати хімічну культуру під час проведення експерименту.

Обладнання: періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва, картки із завданнями, ноутбук, роздатковий матеріал, проектор

Тип уроку:  комбінований

Міжпредметні зв’язки: природознавство, фізика, географія, математика.

Форма проведення: урок з елементами тренінгу.

ХІД УРОКУ

                                                                                                   Епіграф уроку

                                                           Тільки той досягає мети, хто йде.

                                                                                      Олександр Олесь

І. Вступна частина

Привітання учнів, перевірка готовності до уроку.

Емоційне налаштування на урок.

                  Доброго ранку,

                       Щасливого дня.

                            День новий радо

                               Клас наш віта!

«Сьогодні у нас незвичайний урок, в нас присутні гості. Але як водиться в гарному домі, гості відпочивають, а господарі – працюють, тож і ми з вами почнемо працювати!»

На столі розкладені хімічні елементи двох  кольорів.

За кольорами формуються дві команди «Лужні елементи» та «Лужноземельні».

На столи ставляться таблички з відповідними назвами.

Мотивація навчальної діяльності

Ми з вами вже вивчили першу частину теми «Початкові хімічні поняття» і вас чекає письмова робота. Як ви засвоїли матеріал, які у вас є прогалини в знаннях і на що потрібно звернути увагу вам допоможе наш сьогоднішній урок, який пройде в формі тренінгу.

Перед вами лежать картки оцінювання, вам їх впродовж уроку потрібно заповнити і ви дізнаєтесь свою оцінку за урок.

Картка оцінювання

 Назва вправи

Бали за

вправу

Бали

за урок

Шкала

оцінювання

Вправа 1 «Знайомство»  1

Низький рівень

1-11 бали

Вправа  2 « Очікування»  1
Вправа 3 «Правила роботи  групи» 1

Середній рівень

12-22 бали

Вправа 4 «Хімічний лабіринт» 4
Вправа 5 «Звукорежисер» 5

Достатній рівень

25-33 бали

Вправа 6  «Квітка-семицвітка» 3
Вправа 7 «Лови помилку!» 3

Високий рівень

34-43 бали

Вправа 8 «Коло знань» 5
Вправа 9 « Затока формул» 5
Вправа 10 « Митний контроль» 10
Вправа 11 «Невідомий острів» 5
Всього 43

Вибір капітанів команд

На двох елементах, на зворотній стороні написати  слово «Капітан».

Той, хто вибрав відповідні елементи, той капітан команди.

Вправа 1 «Знайомство» (1 бал)

-Уявіть, що чарівник може вас тимчасово перетворити на будь-який хімічний елемент.

– Яким хімічним елементом ви б хотіли стати? (діти пишуть на сонечку і прикріплюють до макету чарівника)

 Вправа 2. «Очікування» ( 1 бал)

– Чого ви очікуєте від нашого уроку?

Технологія «Незакінчене речення»

*Я хочу почути….

*Я очікую від уроку…

*Я хочу дізнатися…

*Мені було б цікаво…

– Напишіть ваші очікування на стікерах і розмістіть на макеті пробірки. Якщо наприкінці уроку ваші очікування справдяться, ми отримаємо хімічний експеримент.

Вправа 3 «Правила роботи групи»

– Ви маєте прийняти правила роботи на тренінгу, що ми виробили на попередніх заняттях.

Пантоміма «Покажи правила»

Правила виготовлені у формі атомів

– говорити по черзі, а не всі разом;

– не перебивати того, хто говорить;

– поважати всі висловлені думки;

– бути організованими;

– бути привітними;

– працювати із задоволенням.

Картка настрою

-З яким настроєм Ви сьогодні прийшли на урок?

(Учні заповнюють картку настрою)

ІІ. Основна частина

Вправа 4 «Хімічний лабіринт» (4 бали)

Розрахуйте молекулярні маси хімічних елементів за допомогою таблиці Д. І. Менделєєва та складіть їх суми.

Вправа 5 «Звукорежисер» (5 балів)

Показуємо відео досліди без звука.

Обом командам  необхідно озвучити  хімічні досліди

1 команда    дослід № 1                  дослід № 2

2 команда   дослід № 1                   дослід № 2

https://www.youtube.com/watch?v=clXaukyE-mc

https://www.youtube.com/watch?v=jYKd8xcdy6Y

 Відеодослід «Розділення суміші заліза та сірки»

 https://learningapps.org/4949691

Відеодослід «Закон збереження речовин в хімічних реакціях»

Вправа 6  «Квітка-семицвітка». (3 бали)

Виписати в кожну пелюсточку квітки окремо фізичні тіла (1 команда);  речовини (2 команда) з даного переліку речовин:

Вправа 7 «Лови помилку!» ( 3 бали)

Після перегляду відеоролику   команди отримують  завдання.

https://www.youtube.com/watch?v=XBb1bDWgS5c

 Завдання: Позначте фізичні властивості води

А. За звичайних умов рідка речовина        Е. За звичайних умов тверда речовина

Б. Має магнітні властивості                           Ж. Прозора речовина

В. Не має запаху                                               З. Має запаху

Г. Непрозора речовина                                  І. Добре розчиняє речовини

Д. Добре розчиняється у воді                       К. Температура кипіння 80°С

Хімічна ходьба

Капітанам команд необхідно пройти від лінії старту, називати з кожним кроком новий хімічний елемент (не повторюючись і не зупиняючись за 10 с).

 Вправа 8 « Коло знань» ( 5 балів)

Кожній команді необхідно справитися з наступною вправою, яка створена за допомогою програми «Learning apps.org»

https://learningapps.org/login.php

https://learningapps.org/index.php?overview&s=&category=0&tool=

https://learningapps.org/1460060

Завдання для першої команди:   розподіліть явища на відповідні групи

Завдання для другої команди: вибери відповідну назву хімічного елемента

 https://learningapps.org/4949691

Вправа 9 «Затока формул» (5 балів)

Щоб пройти її ми маємо виконати наступні завдання.

І команда

Скласти формули речовин за валентністю

ІІІ        ІV         I          VI       V

FeO,    SiO,    CuO,    CrO,    NO,    CaO.

ІІ команда

Скласти формули речовин за валентністю

     III           III            II         III     VII

FeBr,     CrO,     AlS,    CaN,    Cl O,    MgO.

Вправа 10 «Митний контроль» (10 балів)

Вам треба задекларувати речовину, яку перевозите через митницю.

Складіть її формулу.

I команда

Рідина з різким запахом, використовується для консервування овочів, заправляння салатів. Молекула її складається з 2 атомів Карбону, 4 атомів Гідрогену, 2 атомів Оксигену. Що це за речовина? Визначте її формулу.

(С2Н4О2-Оцет або оцтова кислота)

II команда

Визначте формулу речовини, з якою ви добре знайомі, оскільки кожну подряпину мама обробляє вам саме нею. У чистому вигляді ця речовина є світло-блакитною рідиною, дуже вибухонебезпечною. А от її розчин використовують у медицині. Молекула складається з 2 атомів Гідрогену та 2 атомів Оксисену. (Н2О2-Перекис водню)

Вправа 11 «Невідомий острів» ( 5 балів)

За Періодичною системою  знайти назви елементів, які стоять під наведеними номерами. Заповнити табличку. Перші літери по вертикалі є назвою дракона, що спить на острові.

Відповідь: Меркурій.

ІІІ. Заключна частина

– А знаєте ви, що на початку уроку я навмисно зробила дві помилки.

Ви їх помітили? (Н і Zn не відносяться ні до лужних, ні до лужноземельних металів).

Рефлексія «Поле вражень»

– Уявіть, що перед нами-великий кошик, де вміщені всі знання, уміння, навички, думки, ідеї, що ви набули на уроці. Кожен може взяти собі будь-що, ідучи з уроку.

Пропоную по черзі сказати: «Я йду з цього уроку…»

(назвати те, що кожен бажає узяти із собою з кошика).

– Чи справдилися ваші очікування ?

(Якщо справдилися над макетом пробірки виділяється газ,якщо ні – випадають в осад, відбувається хімічна реакція).

– На картках настрою відмітьте, який настрій у вас на кінець уроку.

Учні самостійно рахують бали та виставляють оцінки.

Нагородження подяками.

Гра-прощання «Жменька побажань»

Учні утворюють коло:передають одне одному побажання в жменьці, промовляючи: «Я бажаю тобі…..»

 http://award.naurok.com.ua//awards/__custom/%D0%94%D0%91-190294024.pdf

Дата проведення                                                                             Підпис


Підготувала: Коберник Марина Олександрівна, вчитель хімії «Спеціаліст ІІ категорії» Костомарівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.