План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Хімія»)
Тема. Солі, їх склад і назва, фізичні властивості, поширення в природі та практичне застосування.
Мета. Ознайомити учнів зі складом солей, їх назвами; вивчити алгоритм складання назв солей; з’ясувати, яке значення мають солі в житті людини; вивчити фізичні властивості солей, поширення в природі та практичне застосування. Розвивати вміння орієнтуватися в медійному просторі та інформаційних потоках, вміння формувати у вербальну інформацію візуальну і навпаки, сприймати інформацію з різних джерел, логічне мислення, пам’ять, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; творчі здібності, критичне мислення. Виховувати колективізм, відповідальність, спостережливість, допитливість.
Очікувані результати:
Учень (учениця):
називає: середні солі за сучасною науковою українською номенклатурою;
наводить приклади середніх солей;
описує поширеність представників основних класів неорганічних сполук у природі;
складає хімічні формули cередніх солей;
використовує сучасну українську номенклатуру основних класів неорганічних сполук;
обґрунтовує залежність між складом, властивостями та застосуванням неорганічних речовин;
висловлює судження вплив речовин на навколишнє середовище і здоров’я людини, вплив діяльності людини на стан довкілля й охорону від забруднень.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: Таблиці, проектор, комп’ютер, роздатковий матеріал, мобільний телефон.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі, як епіграф уроку:
ЕПІГРАФ:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
ІІ. Актуалізація почуттєвого досвіду й опорних знань учнів.
Завдання: скласти формули за назвами речовин:
Завдання: намалювати «хімічне» мереживо з використанням умовних позначок.
Формули речовин: H2S, CaO, HBr, NaOH, HNO3, Cu(OH)2, HF, Fe2O3, H3PO4, Fe(OH)3, H2SiO3, KOH, H2CO3, SO3, HI.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У ній знаходиться надзвичайна речовина. Колись її вважали милістю богів, символом миру у східних країнах. Та не така вона вже і мирна! Через неї навіть море може стати мертвим. Обійтися без неї неможливо. Металургія, кераміка, шкіряне взуття, с/г, медицина… (Сіль)
Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємося про склад солей, фізичні властивості, поширення їх в природі, практичне застосування.
ІV . Повідомлення теми, мети уроку
Солі,їх склад і назва, фізичні властивості, поширення в природі та практичне застосування.
(запис теми в зошит)
V. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу.
План уроку
(запис на дошці)
1. Поняття «солі», їх приклади;
2. Алгоритм складання формули солі;
3. Склад та назви солей;
4. Види солей;
5. Фізичні властивості солей;
6. Поширення і застосування солей в природі та житті людини.
Завдання: скласти поняття «солі» на картці, використовуючи підручник ст. 136 (П. П. Попель, Л. С. Крикля)
Картка №1
Солі – це ___________ , до складу яких входять катіони ______________елементів та аніони кислотних ______________.
(посилання https://www.youtube.com/watch?v=zly98HH5Vfo)
Складаючи формулу солі, треба на першому місці ставити хім. символ металу, а потім – кислотний залишок (підручник парагр. 26, ст. 137).
Завдання: скласти формули солей
Середні - якщо є надлишок лугу.
Кислі – якщо є надлишок кислоти.
Основні – якщо є повне заміщення гідроксильних груп на кислотні залишки.
Завдання: добрати риму
Кристалиночки тверді,
Світлі, аж іскряться,
Народились у _________,
А води бояться.
Добули їх із ____________
Білосніжної, твердої,
Знову ж кинули туди –
Вмить зробилися ________.
(воді, води, водою)
https://www.youtube.com/watch?v=29P88BaNM20,
Maxym Simpson, опубліковано 22 груд. 2015 р.
Завдання: переглядаючи відео, занотувати основну інформацію у зошит для виступу перед однокласниками.
VІ. Узагальнення й систематизація знань
(Запис радіогазети «Цікавий урок хімії» на диктофон телефону.)
Запис 1: Сьогодні ми, учні 8 класу вивчали Солі, їх склад і назва, фізичні властивості, поширення в природі та практичне застосування, дізналися, що солі – це …)
Завдання: визначення поняття «Солі»
(Хто найкраще проговорить визначення терміну, того учня записуємо на диктофон – запис 2).
Запис 3: щоб скласти формулу солі треба спочатку поставити метал та додати кислотний залишок.
Завдання: скласти формули солей
Картка №2
Na, Ca, K, Mg. Cl, SO3, PO4, SO4. |
Запис 4: правильні формули солей.
Запис 5: класифікація солей.
Завдання: на екран проектуються формули солей, учні швидко називають вид солі.
Завдання: виправити помилки в тексті (включаючи орфографічні)
ТЕКС: Солі мають немолекулярну будову, тому всі солі, за звичайних умов, рідкі кристалічні речовини з низькими температурами плавлення. Солі можуть мати різний колір. Багато з них добре розчині у воді, але багато і таких, що у воді практично не розчиняються. Щоб дізнатися про розчинність тієї чи іншої солі у воді, можна скористатися таблицею розчинності.
Задача. Науковці підрахували, що за добу людина споживає 12–15 г солі. Виходячи з цих відомостей, обчисліть, скільки солі ви з’їли за все своє життя.
VIІ.Підведення підсумків уроку
-Про що ми вчили на сьогоднішньому уроці?
-Чи досягли ми очікуваних результатів?
-Що сподобалось на уроці?
- Що не сподобалося?
VIIІ. Повідомлення домашнього завдання
Підготувала: Блажко Оксана Миколаївна, учитель Майської філії І-ІІ ступенів КОЗО «Кислянська ЗШ І-ІІІ ст.», с. Майське, Синельниківський район, Дніпропетровська область