План-конспект уроку хімії у 7 класі “Умови виникнення і припинення горіння”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Хімія»)


Тема. Умови виникнення і припинення горіння.

Мета: розширити уявлення про оксиди, як продукти горіння; з’ясувати умови виникнення та припинення горіння; пояснити заходи протипожежної безпеки в побуті та на природі. Організувати творчу, самостійну діяльність учнів, які створюють новий для себе продукт, логічно пов’язуючи відоме та невідоме.

Очікувані результати: Учні –

  1. Визначають оксиди з-поміж інших речовин.
  2. Аналізують текст, розуміють поставлену мету.
  3. Вміють пояснювати свій вибір.
  4. Інтерпретують отриману інформацію.
  5. Створюють власний інформаційний продукт.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань. Урок з елементами медіаграмотності.

Хід уроку

Щастя – це кисень: його не помічаєш,

поки не перекриють…

І. Організаційний етап.

Я знаю, ви любите розгадувати загадки. Щоб покращити вашу мисленнєву діяльність, пропоную вправу на зв’язок з космосом: складіть три пальці до купи (великий, вказівний, середній), заплющить очі і тричі протяжно скажіть о-о-о-м. Зв’язок налаштовано, переходимо до загадок.

  1. Що це? Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілину зайде (повітря).
  2. Ти без нього не зможеш жити. Ні їсти, ні спати, ні говорити. (повітря)
  3. Видозміни аж дві він має. Із пробірки воду витісняє. Цілий клас сполук за ним назвали. Без нього й нас не було б з вами. (кисень)
  4. Бінарні звуться ці сполуки. Вниз, міцно взявшись за руки. Два елементи сполучились. Які сполуки утворились. (оксиди)

Як ви вважаєте про що буде наша розмова?  Молодці!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Зверніть увагу на епіграф нашого уроку. Як ви розумієте цей вислів?

Дійсно, кисень – це загадкова сполука, можливо у когось з вас залишилися про нього не вирішені питання, не розв’язані загадки, склалися «не доброзичливі стосунки». На сьогоднішньому уроці ми спробуємо все владнати. Зараз ви об’єднаєтесь у три групи: «Теоретики», «Практики», «Читачі». Будете працювати над завданнями 5 хвилин, а потім зміните групу і будете виконувати інше завдання. За 15 хвилин ви спробуєте себе в різних ролях.

«Теоретики».  Повторити поняття і розповісти другові: оксид, окиснення, горіння, каталізатор, реакція розкладу, реакція сполучення, засоби збору кисню, добування кисню в лабораторії, склад повітря, кисень.

«Практики». Допишіть рівняння реакції та урівняйте їх:

N2 + O2 =   …..  ;   C + O2 =  ….    ;  KMnO4 = …+ …+ …  ;  H2O2 = … + …;

CH4 + O2 = … + …;  CS2 +O2 = …. + …. .

«Читачі». Прочитайте текст і визначить, про які речовини йдеться в казці, і які фізичні властивості використовуються.

У царстві Повітря збунтувався Невидимий воїн, що він найголовніший, найважливіший, і так загордився, що направив своїх воїнів-молекул проти жовтих солдатів, і спалахнули вони синім кольором, тільки густий дим залишився. Далі Невидимий воїн став воювати проти червоних солдатів, але й від них залишився білий густий дим. Вирішив Невидимий воїн  і в царстві Землі свою сили спробувати. Вийшли йому на зустріч сріблясті воїни. Тривала була битва, але й вони спочатку  розжарилися, іскри летіли, а потім перетворилися на чорний порошок.  Довідався про це цар Повітря й вирішив припинити ці війни: знизив температуру до  -1830С і тиск 101,3 кПа – і стали воїни блакитною рідиною, а понизив температуру до -2190С і стали воїни синіми кристалами. Так і припинило Повітря легке, вільне життя Невидимих воїнів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Ви вже майже усе знаєте про кисень і повітря, тому вам не буде важко виконати таке завдання.

  1. Перед вами фото. Уважно роздивіться їх і дайте відповідь на питання «Що поєднує усі ці фото?». Поясніть свій вибір через метод прес (я вважаю …, тому що …, отже ….)

(фото – рослина, автомобіль, пожежа, тварина, небо)

  1. Що таке горіння? Що таке окиснення?

Спробуйте визначити позитивне та негативне значення горіння/окиснення.

Тема сьогоднішнього уроку «Умови виникнення і припинення горіння»

IV. Вивчення нового матеріалу.

Чи всі речовини горять?  Папір добре горить?  А чому наші зошити не займаються зараз, на уроці?  (необхідно внести речовину у вогонь, тобто нагріти до певної температури. У кожної речовини існує своя температура загоряння: для дерева – 2700С, для вугілля – 3500С, для білого фосфору – 400С, для азоту – 25000С)

Які ж умови мають виконуватись для виникнення горіння? Чи завжди нам треба горіння? А як зупинити процес горіння?

Завдання.  Прочитати параграф підручника, а свою відповідь презентуйте у вигляді малюнка, схеми (інфографіка).

1 група – умови виникнення горіння.

2 група – умови припинення горіння.

3 група «журналісти» – ваше завдання: ви редактори газети. Запропонуйте назву своєї газети, яка інформація буде в ній розміщуватись, на якій сторінці. Де в своїх газеті ви розмістите інформацію перших двох груп.

Умови виникнення горіння.

Які засоби гасіння пожежі ви знаєте? (вогнегасники, пісок, вода)

Чому вода гасить полум’я?  (вода має велику теплоємність, тобто інтенсивно поглинає теплоту, переходить у пару)

Робота з уривком «Унесенные ветром» – Маргарет Мітчелл

«Сухой, как трут, осиновый кол мгновенно занялся, заглатывая огонь как воду. Скарлет сунула ковер в бадью и, набрав побольше воздуха в легкие, ринулась в темную от дыма кухню, плотно захлопнув за собою дверь. Целую, как ей показалось, вечность она кашляла, задыхалась, кружилась по кухне. Била и била мокрым покрывалом по струйкам огня, змеившимся вокруг нее».

Які способи гасіння пожежі використовувала героїня? (охолодження речовини, припинення доступу кисню)

Чому вологі речі горять повільніше? (велика кількість теплоти йде на випаровування води)

V. Узагальнення знань.

Використовуючи добуті знання запропонуйте: рекламний слоган, рекламний банер.

VI. Підсумки.

У народі кажуть: «Вогонь – лихо, та без вогню ще більше лихо».  Люди вивчили природу вогню, навчилися ним керувати. Він і коли відривається від Землі ракета, ідучи у космос, за нею рухається стовп вогню – видовище, яке б привело б у жах давніх. А наші серця наповнюються гордістю за людину. Вогонь – символ єднання душі. Згадайте, яке почуття єдності народжується в душі біля вечірнього багаття. Вогонь — одна з найдавніших стихій, яка підкорила уяву людини своєю загадковістю, силою і могутністю.

Сьогодні на уроці ми теж підкорили цю стихію. І в цьому нам допоміг космос і наша натхненна праця. Кожен з вас сьогодні є приборкувачем «Великого Вогню».

VII. Домашнє завдання.

Запропонуйте інформаційну листівку «Як відпочивати в лісі безпечно»

  • для дитини 5 років;
  • для учні 12 років;
  • для батьків.

Підготувала: Черепня Тетяна Віталіївна, учитель Райгородоцької загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів, с. Райгородок Словянського району Донецької області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.