План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Географія)
Тема уроку: географічне положення та тектонічна будова Антарктиди
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: подорож Антарктидою за допомогою Qr-code
Обладнання та засоби для проведення уроків: підручник, атласи, карта Антарктиди, Qr-code, мобільні телефони.
Компетентності:
Предметні : природничо-математичні, країнознавчі, туристичні, картознавчі, економічні.
Ключові: інформаційні; комунікативні; соціальні; полікультурні; мовленнєві; самоосвіта та саморозвиток; продуктивна творча діяльність.
Зміст уроку
План:
Цілі уроку
Очікувані результати:
- уміння працювати в команді,
- вміння слухати і чути,
- управління часом,
- презентувати себе та свої роботи,
- креативно та творчо ставитися до вивчення матеріалу.
Після цього уроку учні зможуть:
- характеризувати та порівнювати материки різних широт, показувати їх розташування на карті;
- визначати географічне положення Антарктиди;
- характеризувати основні етапи дослідження материка;
- пояснити, чому материк покритий великим шаром зледеніння;
- аналізувати проблеми використання природних багатств;
- будувати логічні міркування;
- виявляти інтерес до вивчення географії.
Метод емоційного налаштування:
Сугестивний метод «Коло успіху» Для створення позитивного настрою учні продовжують речення: «Я успішний, тому що...»
Метод мотивації:
«Снігова королева», «Безлюдне царство», «Світовий холодильник», «Край зеслі» - так називають цей материк за те, що він не схожий на всі інші. Давайте здійснимо подорож та з’ясуємо чому саме такі назви отримав материк.
Основна частина
Учні отримують Qr-code (Додаток 1) та зачитують текст за допомогою мобільних телефонів. Виступають по черзі, в тій послідовності Qr-code та номер який вони отримали, решта учнів мають коротко записати створюючи конспект уроку.
|
1. Антарктида – незвичайний материк за своїм розташуванням. ЇЇ називають материком на краю світу. |
2. Площа материка: 14 млн. км² Населення: тимчасове від 1000 до 4000 осіб Довжина берегової лінії: 30 тис.км. Середня висота: 2000 м. – з льодовиковим покривом, 410 м. – без льодовикового покриву Максимальна висота: Масив Вінсон – 5140м. |
|
3. Від найближчого материка Південна Америка Антарктиду відокремлює широка (1000 км.) протока Дрейка. | |
4. Антарктида лежить довкола Південного полюса, майже повністю за Південним полярним колом. | |
5. Часто буває важко провести межу де закінчується суходіл і починається океан, через потужний льодовиковий покрив. Саме край льодовика утворює берегову лінію. | |
6. Антарктида омивається водами Південного океану, до нього входять південні води Тихого, Атлантичного та Індійського океанів. | |
7. Окремі ділянки вод океанів, що прилягають до материка, називаються морями. Антарктида має такі окраїнні моря: море Ведделла, море Росса та Беллінсгаузена. | |
8. Температура води взимку - -2ᵒ … +1ᵒС Влітку досягає +3ᵒ Солоність води незначна, через опріснення її льодовиками. |
|
Вчитель: Антарктиду було відкрито в ХІХ столітті |
|
9. Джеймс Кук в 1772-1775 роках дістався до 50ᵒ пд. ш. та умови не дали можливості дослідити материк. | |
10. Федей Белінсгаузен та Михайло Лазарєв в 1819 році відкрили Антарктиду, але не висаджувались на берег (28 січня 1820 рік вважається Днем відкриття Антарктиди). | |
11. Рауль Амундсен та Роберт Скотт в 1911 році першими проникли в глиб материка. | |
12. Маршрут Р. Амундсена був вибраний на 100 км. коротшим ніж у Р. Скотта. Р. Амундсен на санях разом з собаками та чотирма товаришами досягли Південного полюса 14 грудня 1911 року. А Р. Скотт досяг полюса на місяць пізніше – 18 січня 1912 року. |
|
13. З 1957-1958 років розпочалося масове дослідження Антарктиди. | |
14. В 1957 – 1958 роках 12 країн світу вирішили спільно вивчати материк та обмінюватися науковими дослідженнями. | |
15. Правовий режим Антарктиди регулюється Договором про Антарктиду (1959 рік) | |
16. В ньому зафіксовано: - Антарктиду можна використовувати виключно в мирних цілях. - Вільно організовувати станції та вести спостереження і дослідження. |
|
17. Нині в Антарктиді налічується більше 40 наукових станцій із 17 країн світу. | |
18. На станції «Академік Вернадський» з 1996 року працюють українські вчені. | |
Вчитель: У дослідженнях рельєфу Антарктиди розглядаються особливості поверхні крижаного покриву та власне рельєф материка, схований під товщею льодовиків |
|
19. В основі Антарктиди лежить давня докембрійська Антарктична платформа. Фундамент платформи складається з метаморфічних та магматичних порід. Зверху вкритий осадовим чохлом. | |
20. Існує думка, що мільйони років тому в Антарктиді був помірний клімат. Зледеніння почалося 20 млн. років тому. | |
21. Антарктида разом із льодовим покривом вища за всі інші материки Землі. Підлідний рельєф материка пов’язаний з будовою земної кори. Він дуже складний, гірські хребти чергуються з рівнинами. | |
22. Антарктиду поділяють на Східну – високу та Західну – низьку. | |
23. Під дією сил тяжіння по поверхні материка – льодовики рухаються. Їх швидкість становить приблизно 200 м. на рік. | |
24. Іноді льодовики сповзають в океан на шельф і утримуючись на плаву утворюють потужні шельфові льодовики. Океан поступово їх руйнує, тому обриси берегової лінії можуть змінюватися. | |
25. Підлідним шельфом материка є гори. Межею між Західною і Східною Антарктидою є своєрідне продовження Анд, в Антарктиді вони називаються Трансантарктичними горами. | |
26. Єдиним діючим вулканом на материку є вулкан Еребус, у жерлі якого постійно клекоче лава. | |
27. У зв’язку з суворими природними умовами, корисні копалини на материку розвідати тяжко. | |
28. Вже відомо, що на материку є поклади кам’яного вугілля, руд чорних та кольорових металів. Корисних копалин близько 150 видів: кам’яне вугілля, нафта, природній газ, залізні руди, хром, золото, уран, нікель та інші. А також прісна вода в замерзлому стані. | |
29. . На Землі Королеви Мод знайдено залізні руди, кам’яне вугілля та кришталь. На Землі Королеви Вікторії – кам’яне вугілля, залізні та мідні руди. На Антарктичному півострові – мідні руди, золото та срібло. | |
30. Нині міжнародною угодою розвідку і видобуток корисних копалин заборонено до 2041 року. |
Закріплення знань
Гра «Вірю не вірю». Перевіримо наші знання за допомогою гри «Вірю не вірю». Якщо ви вірите то плесніть двічі в долоні, якщо ні то тупніть ногою.
Метод рефлексії
Хмара «тегів», які учням необхідно доповнити:
Домашнє завдання:
Визначити протяжність материка за меридіаном 90ᵒ зх. д. - 90ᵒ сх. д
Визначити протяжність материка за меридіаном 0ᵒ - 180ᵒд.
Отримані знання і напрацьовані компетенції:
Додаток 1
Підготувала: Овсійчук Олена Анатоліївна, вчитель географії загальноосвітньої школи І-ІІІ ступені №19 міста Житомира