План-конспект уроку фізики у 7 класі “Сполучені посудини”

План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Фізика»)


План-конспект уроку фізики з елементами медіаграмотності

Клас – 7.

Тема. Сполучені посудини.

Мета: формувати знань про сполучені посудини, поведінку однорідних та різнорідних рідин у них; формувати вміння оцінювати практичне значення застосування законів сполучених посудин у природі та техніці; розвивати дослідницькі навички; розвивати критичне та аналітичне мислення, вміння формулювати власну думку та висловлювати її; опрацювати та узагальнювати інформацію, отриману із різних джерел; формувати вміння висловлювати  судження про роль внеску вчених у розвиток і становлення техніки, вміння переводити візуальну інформацію у вербальну та навпаки; формувати світогляд на основі усвідомлення законів і принципів фізики.

Обладнання: проектор, ноутбуки, комп’ютерна презентація (КП), прилад «Сполучені посудини», 2 скляні трубки, з’єднані між собою гумовим шлангом, штативи, склянки з водою та олією, рідинний та металевий манометри, рисунки з «невичерпною» чашею та посудинами, в яких вода перетворюється на вино, аркуші з таблицями для роботи груп.

Тип уроку: формування компетентностей.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань. Фронтальна робота.

Слайд 1. Установіть відповідність між фізичною величиною та її позначенням:

Слайд 2. Установіть відповідність між фізичною величиною та її одиницею вимірювання:

Слайд 3. Назвати фізичні величини, яких не вистачає у формулах:

ІІІ. Формування компетентностей.

Мотивація навчальної діяльності. Слайд 4.

Привести табун коней до річки зможе й один погонич, а примусити їх звідти напитися не зможе й тисяча.

Східна приказка

Обговорення з класом розуміння тексту, його переносного значення, проектування на навчальну діяльність людини.

Розповідь учителя

В одній із телевізійних передач про Давню Грецію зазначалося, що в деяких храмах спостерігалися дива:

  • «невичерпна» чаша, із якої люди постійно брали воду, а її рівень не знижувався;
  • дві посудини, у яких вода перетворювалася на вино;
  • двері до храму відкривалися тільки після того, як розпалювали алтарне вогнище.
  • Це правдива інформація чи фейк? Давайте спростуємо або підтвердимо її.

          Робота в групах. Клас об’єднується в 3 групи:

  • 1 група оцінює телеповідомлення, заповнюючи таблицю:

Хто готував матеріал?

Чиї погляди висвітлює медіатекст?

На кого він розрахо-ваний? Кому вигідна ця інформація? Який ефект від повідомлення: чи змінилися свідомість/по-ведінка слухача? Що замовчується в даному повідомленні?
         
  • 2 група аналізує схему «невичерпної» чаші за підручником (вправа 26, №3) та заповнює таблицю:
Що я бачу? Що є фактом? Моя власна думка, висновки
     

Завдання.

  • Хто був автором винаходу? (Дві тисячі років тому жив винахідник, що створив реактивний пристрій, торговельний автомат, автоматичний театр, гідравлічний насос, «невичерпну» чашу, прилад, який перетворював воду на вино та інше. Звали його – Герон Александрійський).
  • Ознайомитися зі схемою та описом посудин для перетворення води у вино.
  • Пояснити, чому із посудин виливається саме вино, а не вода.

 

 

 

 

 

 

Обговорення роботи груп.

Висновки.

  1. Інформація, подана в телепередачі, є правдивою. Але вона не розкриває наукове тлумачення так званого «дива».
  2. Чаша може бути невичерпною, якщо її з’єднати з іншою за допомогою труби.
  3. Вино може виливатися із однієї посудини, якщо в іншу доливати воду за умови, що ці посудини з’єднані трубкою.
  • Що ж спільного в цих двох технічних пристроях? Дійсно, це те, що дві посудини з’єднані між собою трубками.

Оголошення теми уроку «Сполучені посудини» (Слайд 7) та узгодження мети (учні +вчитель).

Запис у зошиті дати, теми уроку.

  • Яке означення ви дали б сполученим посудинам? (Обговорення)

Запис у зошиті: сполученими називають посудини, які з’єднані між собою і між якими може перетікати  рідина. (Слайд 8)

Демонстрація 1. У прилад «Сполучені посудини» заливаємо зафарбовану воду. Що можна сказати про рівень рідини у посудинах? Чи залежить рівень рідини в сполучених посудинах від їх форми?

Висновок (роблять учні): у сполучених посудинах однорідна нерухома рідина встановлюється на одному рівні.

Запис у зошиті: у сполучених посудинах однорідна рідина встановлюється на одному рівні, якщо зовнішній тиск для всіх посудин однаковий . (Слайд 9)

Демонстрація 2. У штативах закріплені дві скляні трубки, що з’єднані гумовим шлангом. Наливаємо в одну трубку воду та спостерігаємо, що вода в обох трубках встановлюється на одному рівні.

2.1. Змінюємо висоту підняття однієї із них – вода в обох трубках розташовується на одному рівні.

2.2. Змінюємо кут нахилу однієї із трубок відносно горизонту. Вільна поверхня рідини в посудинах залишається горизонтальною.

– А що спостерігатимемо під час заповнення сполучених посудин різнорідними рідинами? Передбачення учнів.

Демонстрація 3. У штативах закріплені дві скляні трубки, що з’єднані гумовим шлангом. Наливаємо в одну трубку воду,  в іншу – олію.

Висновок: вода й олія розташовуються в сполученій посудині так, що рівень поверхні олії вищий за рівень поверхні води.

  • Чому? Обговорення класом. Можлива робота з таблицею «Густина рідин» підручника.

Висновок: рівень поверхні олії вищий за рівень поверхні води тому, що густина олії менша за густину води.

Під час роботи 3 групи обговорювалося питання «Чому із посудин виливається саме вино, а не вода?» (демонстрація рисунка 2).  Можлива робота з таблицею «Густина рідин» в мережі Інтернет (пошук значення густини вина).

Обговорення питання.

Запис у зошиті: різнорідні рідини у сполучених посудинах розташовуються так, що рівень висоти стовпа рідини з меншою густиною більший за висоту стовпа рідини з більшою густиною . (Слайд 10)

Розповідь вчителя про рідинний манометр з демонстрацією приладу. Матеріал про металевий манометр учні опрацьовують самостійно за підручником. Потім один учень за демонстраційним столом показує основні частини та пояснює принцип роботи металевого манометра.

Запис у зошиті визначення та схеми.    Манометр – прилад для вимірювання тиску рідин і газів.

Обговорення питання про застосування сполучених посудин у техніці, побуті, медицині, будівництві: водогони, шлюзи, артезіанський колодязь, фонтани, будівельний водяний рівень, чайники, лійки тощо).

ІV. Закріплення.

Фронтальне опитування.

  1. Назвіть основну властивість сполучених посудин.
  2. Як веде себе однорідна рідина в сполучених посудинах?
  3. Як ведуть себе різнорідні рідини в сполучених посудинах?
  4. Що таке манометр? Які типи манометрів вам відомі?
  5. Як працює рідинний відкритий манометр?
  6. Як працює металевий деформаційний манометр?
  7. Де та для чого застосовують сполучені посудини?

Розв’язування задач (усно).

  1. (Слайд 12). У сполучені посудини налили воду та ртуть. Яким буде відношення висоти стовпа цих рідин, якщо густина ртуті 13,6 г/см3 , а густина води – 1г/см 3 . Розв’язок: Із співвідношення густин різнорідних рідин та їх висоти стовпа у сполучених посудинах маємо, у скільки разів густина ртуті більша за густину води, у стільки ж разів висота стовпа ртуті менша за висоту стовпа води. Отже,
  2. (Слайд 13). Знайдіть та поясніть помилки, якщо вони є:

V. Рефлексія. (Слайд 15)

  • Знав/Знала…
  • Дізнався/Дізналася…
  • Це мені знадобиться…
  • Був/була здивована…

VІ. Домашнє завдання. (Слайд 16).

Опрацювати §26, розв’язати №1впр. 26;

*створити листівку про винахід Герона «Храмові ворота», використовуючи комп’ютерні технології;

*провести домашній експеримент №1 с. 174.


Розробила: Охременко Наталія Олексіївна, учитель спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №1 смт. Свеса, Ямпільський район, Сумська область

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.