План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Фізика»)
План-конспект уроку фізики з елементами медіаграмотності
Клас – 7.
Тема. Сполучені посудини.
Мета: формувати знань про сполучені посудини, поведінку однорідних та різнорідних рідин у них; формувати вміння оцінювати практичне значення застосування законів сполучених посудин у природі та техніці; розвивати дослідницькі навички; розвивати критичне та аналітичне мислення, вміння формулювати власну думку та висловлювати її; опрацювати та узагальнювати інформацію, отриману із різних джерел; формувати вміння висловлювати судження про роль внеску вчених у розвиток і становлення техніки, вміння переводити візуальну інформацію у вербальну та навпаки; формувати світогляд на основі усвідомлення законів і принципів фізики.
Обладнання: проектор, ноутбуки, комп’ютерна презентація (КП), прилад «Сполучені посудини», 2 скляні трубки, з'єднані між собою гумовим шлангом, штативи, склянки з водою та олією, рідинний та металевий манометри, рисунки з «невичерпною» чашею та посудинами, в яких вода перетворюється на вино, аркуші з таблицями для роботи груп.
Тип уроку: формування компетентностей.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Фронтальна робота.
Слайд 1. Установіть відповідність між фізичною величиною та її позначенням:
Слайд 2. Установіть відповідність між фізичною величиною та її одиницею вимірювання:
Слайд 3. Назвати фізичні величини, яких не вистачає у формулах:
ІІІ. Формування компетентностей.
Мотивація навчальної діяльності. Слайд 4.
Привести табун коней до річки зможе й один погонич, а примусити їх звідти напитися не зможе й тисяча.
Східна приказка
Обговорення з класом розуміння тексту, його переносного значення, проектування на навчальну діяльність людини.
Розповідь учителя
В одній із телевізійних передач про Давню Грецію зазначалося, що в деяких храмах спостерігалися дива:
Робота в групах. Клас об’єднується в 3 групи:
Хто готував матеріал? Чиї погляди висвітлює медіатекст? |
На кого він розрахо-ваний? | Кому вигідна ця інформація? | Який ефект від повідомлення: чи змінилися свідомість/по-ведінка слухача? | Що замовчується в даному повідомленні? |
Що я бачу? | Що є фактом? | Моя власна думка, висновки |
Завдання.
Обговорення роботи груп.
Висновки.
Оголошення теми уроку «Сполучені посудини» (Слайд 7) та узгодження мети (учні +вчитель).
Запис у зошиті дати, теми уроку.
Запис у зошиті: сполученими називають посудини, які з’єднані між собою і між якими може перетікати рідина. (Слайд 8)
Демонстрація 1. У прилад «Сполучені посудини» заливаємо зафарбовану воду. Що можна сказати про рівень рідини у посудинах? Чи залежить рівень рідини в сполучених посудинах від їх форми?
Висновок (роблять учні): у сполучених посудинах однорідна нерухома рідина встановлюється на одному рівні.
Запис у зошиті: у сполучених посудинах однорідна рідина встановлюється на одному рівні, якщо зовнішній тиск для всіх посудин однаковий . (Слайд 9)
Демонстрація 2. У штативах закріплені дві скляні трубки, що з’єднані гумовим шлангом. Наливаємо в одну трубку воду та спостерігаємо, що вода в обох трубках встановлюється на одному рівні.
2.1. Змінюємо висоту підняття однієї із них – вода в обох трубках розташовується на одному рівні.
2.2. Змінюємо кут нахилу однієї із трубок відносно горизонту. Вільна поверхня рідини в посудинах залишається горизонтальною.
- А що спостерігатимемо під час заповнення сполучених посудин різнорідними рідинами? Передбачення учнів.
Демонстрація 3. У штативах закріплені дві скляні трубки, що з’єднані гумовим шлангом. Наливаємо в одну трубку воду, в іншу – олію.
Висновок: вода й олія розташовуються в сполученій посудині так, що рівень поверхні олії вищий за рівень поверхні води.
Висновок: рівень поверхні олії вищий за рівень поверхні води тому, що густина олії менша за густину води.
Під час роботи 3 групи обговорювалося питання «Чому із посудин виливається саме вино, а не вода?» (демонстрація рисунка 2). Можлива робота з таблицею «Густина рідин» в мережі Інтернет (пошук значення густини вина).
Обговорення питання.
Запис у зошиті: різнорідні рідини у сполучених посудинах розташовуються так, що рівень висоти стовпа рідини з меншою густиною більший за висоту стовпа рідини з більшою густиною . (Слайд 10)
Розповідь вчителя про рідинний манометр з демонстрацією приладу. Матеріал про металевий манометр учні опрацьовують самостійно за підручником. Потім один учень за демонстраційним столом показує основні частини та пояснює принцип роботи металевого манометра.
Запис у зошиті визначення та схеми. Манометр – прилад для вимірювання тиску рідин і газів.
Обговорення питання про застосування сполучених посудин у техніці, побуті, медицині, будівництві: водогони, шлюзи, артезіанський колодязь, фонтани, будівельний водяний рівень, чайники, лійки тощо).
ІV. Закріплення.
Фронтальне опитування.
Розв’язування задач (усно).
V. Рефлексія. (Слайд 15)
VІ. Домашнє завдання. (Слайд 16).
Опрацювати §26, розв’язати №1впр. 26;
*створити листівку про винахід Герона «Храмові ворота», використовуючи комп’ютерні технології;
*провести домашній експеримент №1 с. 174.
Розробила: Охременко Наталія Олексіївна, учитель спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №1 смт. Свеса, Ямпільський район, Сумська область