План-конспект уроку фізики “Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Фізика»)


Тема уроку: Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики.

«Виявлена сила урану загрожує цивілізації і людям не більше, ніж коли ми запалюємо сірник. Подальший розвиток людства залежить не від рівня технічних досягнень, а від його моральних принципів»

А. Ейнштейн

Мета уроку: навчальна: ознайомити учнів із історією розвитку атомної енергетики України; виділити переваги і недоліки сучасних атомних станцій, звернути увагу на екологічний бік цього питання; вияснити основні причини аварії на ЧАЕС та дізнатися, як Чорнобильська катастрофа вплинула на здоров’я людей.

розвивальна: розвивати пізнавальні та творчі здібності учнів, уміння самостійно пояснювати знання з різних джерел інформації, медіаграмотності та критичного мислення.

виховна: виховувати екологічне мислення учнів, відповідальність за те, що відбувається довкола, формувати в учнів риси справжніх жителів країни, вміти слухати і чути, виховувати почуття співчуття, аналізуючи історію Чорнобиля.

Обладнання: картки із завданнями, мультимедійна презентація до уроку, проектор, екран, відео «Таємниці зони відчуження», підручник «Фізика 9», сигнальні картки.

Тип уроку: комбінований.

Методи та прийоми: вправа «Зміни позицію», інтерактивна вправа «Асоціативний кущ», проблемні ситуації, логічна гра «Я вважаю, що …», аналіз результатів уроку.

Міжпредметні зв’язки: інформатика, історія, екологія.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель: Доброго дня! На сьогоднішньому уроці ми поповнимо свій багаж знань і рушимо далі з бажанням отримати і почути ось нове.

ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

На попередньому уроці було задане домашнє завдання – створити рекламні оголошення чи буклети про Чорнобильську зону у двох варіантах, у будь-яких доступних програмних середовищах. Перший варіант – показати зону відчуження з гарного боку, щоб зацікавити інших і заохотити до подорожі у Чорнобиль. Другий варіант – показати зону відчуження з негативної сторони, розповісти про ризики перебування та шкоду для здоров’я людини. Інформація береться з довільних джерел – ЗМІ, Інтернет, тощо.

Учитель: А зараз послухаємо ваші оголошення. Чи вирушимо ми після сьогоднішнього уроку у Чорнобиль?

Кілька учнів (2-3 за бажанням) представляють свої роботи перед класом і обґрунтовують свої думки та відстоюють власну думку представляючи своє оголошення.

Орієнтовані приклади оголошень:

Учитель: А зараз давайте поділимось думками, кого з вас оголошення зацікавили?

Учні діляться думками та дискутують стосовно почутого та побаченого. Вчитель узагальнює думки та наголошує, що це відомості з Інтернету чи ЗМІ можуть бути висвітлені з точки зору автора, яка може бути суб’єктивною.

Учитель: Кому цікаво, можу детальніше розповісти про екскурсії у Чорнобиль. Додаткова інформація після уроку.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель: З Інтернету, ЗМІ, уроків фізики, від батьків та інших джерел ви багато чули про атомну енергетику України або, зокрема, про АЕС. Подумайте і скажіть з чим же у вас ця абревіатура асоціюється?

Складіть асоціативний кущ до АЕС

(велика кількість електроенергії, забруднення території, високий рівень безпеки праці, уран, Чорнобиль, вибух…)

Учитель: Поговоримо про розвиток атомної енергетики в Україні. Які екологічні проблеми атомної енергетики, вплив на навколишнє середовище та здоров’я людей?

ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель: Ядерне паливо як джерело енергії використовують уже тривалий час і відомо, що воно є одним із найпопулярніших у світі. Проте, постає запитання: «Атомна енергетика – чи настільки це добре? Чи врятує вона нас від «енергетичного» голоду, чи, навпаки, спричинить загибель усього?»

Сьогоднішній урок допоможе нам оцінити позитивні і негативні сторони використання атомної енергетики. Навіщо це нам? Насамперед, тому, що ця тема є досить актуальною на сьогодні і нам відомо багато сумних прикладів, які вказують на те, що люди мають бути знайомі з цими питаннями (Фокусіма, Японія; Чорнобиль, СРСР, тощо).

V. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Учитель: Тож, поступово ми підійшли з вами до теми уроку: «Атомна енергетика України. Екологічні проблеми атомної енергетики». Давайте розпочнемо, успіхів усім!

VІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель: Для того, щоб краще засвоїти інформацію, ми будемо розглядати її блоками. На минулому уроці ми з вами об’єдналися в групи, кожна з яких отримали певне завдання і сьогодні на уроці презентує його (Не беруть участі ті учні, які презентували рекламні оголошення). І так, перша – група теоретиків, які подадуть блок інформації «Як це працює?»

Група учнів знайомить з ядерним циклом, учні пояснюють його за схемою, яку поетапно прикріпляють дошці:

*1 За запасами уранової руди Україна посідає 11 місце у світі, яких вистачить на кілька століть.

*2 ТВЕЛ (тепловидільний елемент) – частина реактора, пристрій, у якому міститься ядерне паливо (таблетки діоксиду Урану).

У 1977 р. було введено в експлуатацію перший енергоблок Чорнобильської АЕС. Це стало роком народження української атомної електроенергетики. Зростаюча потреба в електроенергії, прагнення замінити теплові та гідроелектростанції на потужніші атомні сприяли швидкому будівництву останніх.

Учитель: Перша група – молодці. Дякуємо їм. А тепер – група дослідників, які подадуть блок інформації про атомну енергетику України. Будь-ласка, дослідники, вам слово.

Давайте розглянемо карту електростанцій України, щоб визначити, де ж вони знаходяться?

Сьогодні в Україні діють чотири АЕС — Запорізька, Рівненська, Південно-Українська  і Хмельницька, на яких працює 15 енергоблоків, загальна потужність яких становить 13580 МВт.

Трошки детальніше про кожну з них в презентації. (учні демонструють підготовлені презентації про АЕС)

 (за потреби, див. додаток 3 із слайдами презентації, у якій описані всі необхідні дані про кожну з АЕС на той випадок, коли учні не висвітлять всю потрібну інформацію)

Учитель: На сьогодні відомо декілька випадків непередбачуваного і трагічного розвитку подій на атомних енергетичних реакторах. Ці випадки залишили надзвичайно болючі рани на територіях,  де були розташовані АЕС. Про трагедію на Чорнобильській АЕС сьогодні розкажуть наші історики. (Презентація учнів).

(додатково на підмогу учням можна заготувати відео про ЧАЕС (https://www.youtube.com/watch?v=O_aRrrz1g6A – День в історії. Вибух на ЧАЕС; https://www.youtube.com/watch?v=2hrgwpKfIoY&vl=uk – ЧОРНОБИЛЬ – 30 років після катастрофи)

Учитель: І єдине про ми ще не почули сьогодні – екологічні проблеми атомної енергетики. І про це нам розкажуть юні екологи. Вам слово!

(Презентація учнів).

(додатково на підмогу учням можна заготувати додаткові відомості або ж  відео про ЧАЕС (https://www.youtube.com/watch?v=STTLrmA8wqo  – Екологічні проблеми України)

VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Вправа «Міфи Чорнобиля»

(учні об’єднуються в групи, щоб кожна з них отримала картки з правдивими і неправдивими фактами про Чорнобиль, радіацію, які отримані з Інтернету – https://maximum.fm/chornobilska-katastrofa-foto-yak-viglyadaye-sogodni-mifi-pro-zonu-vidchuzhennya_n140212 . Кожну  з карток учні мають проаналізувати і обрати серед них правдиві, обґрунтувавши свою відповідь. Вчитель підтверджує чи спростовує відповіді – додаток 5)

Зразки карток (Додаток 4):

Учитель: Чудово попрацювали. Молодці! А тепер на підтвердження наших думок переглянемо коротке відео:

https://www.youtube.com/watch?v=MiCmnhuXERs&t=238s – Таємниці зони відчуження.

VІІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Ігровий момент «Я вважаю, що…»

Учитель: Наскільки ж змістовним та цікавим був урок, ми зараз перевіримо. Якщо ви вважаєте, що «Атомна енергетика» – це добре, то піднімаєте «палець вгору», якщо погано – то «палець вниз».

Голосування.

ІХ. ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ:

  • Якщо ви отримали нові знання на уроці…
  • Якщо ви переконалися в тому, що АЕС потрібна людям…
  • Якщо болить душа від того, що сталося 33 роки тому…
  • Якщо хочете йти вперед долаючи перешкоди…
  • Якщо вам було приємно працювати у команді, посміхніться одне одному і скажіть: «Дякую за підтримку та допомогу!»
  • А я говорю вам: «Дякую за плідну роботу!».

Х. ЗАВДАННЯ ДОДОМУ

Домашнім завданням для вас буде:

  • §27 – опрацювати;
  • написати творче есе на тему: «А що замість АЕС?»

Додаток 2

Додаток 4

Додаток 5

Міф №1. Зона відчуження – мертва

Аварія на ЧАЕС залишила нам у “спадок” 30-кілометрову зону відчуження. І хоча нас переконують, що це – “мертва” і небезпечна зона, але там досі живуть так звані “самосели”, на електростанції продовжують працювати люди, а подивитися на місця, де завмер час, з’їжджаються туристи звідусіль.

Зараз Чорнобиль – це одне з найпопулярніших туристичних місць в Україні. На додачу, природа в зоні відчуження вже давно перемогла бетон, і це чарівно.

Міф №2. У зоні відчуження досі дуже високий рівень радіації

У Чорнобильській зоні є кілька місць, які дуже “брудні”. Зокрема, йдеться про підвал лікарні в Прип’яті з одягом пожежників, які ліквідовували наслідки аварії на ЧАЕС. Утім, це радше винятки, а загалом – фон у зоні відчуження, за словами сталкерів, дуже низький.

Міф №3. Чорнобильські мутанти

Якщо ви боїтеся відвідати Чорнобиль через страхітливих кількаголових монстрів – ви, мабуть, вірите і в чупакабру. Чутки про тварин-мутантів, які поширилися одразу після аварії, й досі популярні.

Так, місцеві жителі розповідали про небувалих розмірів рослини та гриби. Ґрунти в Чорнобилі увібрали в себе радіоактивний цезій-137 та стронцій-90, що послужило “добривом” для рослин. Ймовірно, за мутантів часто сприймали небачені для забруднених регіонів розміри овочів. Ніякі ж “дивні” тварини, про яких часто пишуть в інтернеті, у Чорнобильській зоні не водяться.

Там їх немає. Зона відчуження – це заповідник, ось що я скажу. Там є багато тварин, яких не зустрінеш у дикій природі на території України, – зубри, коні Пржевальського. А от мутанти – це вигадки, – ділиться сталкер, який на власні очі переконався у цьому.

Міф №4: Чорнобиль – основна причина раку

Пряму залежність захворювання на рак від Чорнобильської катастрофи довести неможливо. Міф полягає в тому, що левову частку захворювань раком українці звалюють на Чорнобиль. Проте, як свідчить статистика, значно частіше на рак хворіють люди, що живуть не в забруднених регіонах, а там, де розвинена хімічна промисловість.

Окрім того, поширеними причинами раку стає перевтома, нездорове харчування та несвоєчасне обстеження. У тій же Рівненській області, яка входить до Чорнобильської зони, рівень захворювання на рак чи не найнижчий по Україні. По-перше, після Чорнобиля там проводиться регулярний огляд населення, по-друге, там немає хімічної промисловості та інших шкідливих підприємств.

Міф№5: В «Чорнобилі» ніхто не живе.

Ми говоримо зовсім не про страшних мутантів і небачених звірів – ми говоримо про людей. Існує думка, що це покинута зона з військовими на її кордонах, але, насправді, в зоні ЧАЕС проживає і постійно працює близько 2 тисяч осіб. Додайте до цього числа тих, хто повернувся в колись залишене житло (в зоні 10+ км від вибуху) і вийде цілком собі гідний населений пункт. У самому місті кілька робочих магазинів і діючих барів.

Міф №6: На самій станції нікого немає

Це зовсім не так. Хоч всі реактори і були зупинені ще 18 років тому (а до цього перебували в 5% робочому стані), діяльність на станціях ніколи не припинялися. Ми точно не знаємо – для чого там працює близько 2 тисяч осіб, але спеціально для них тут ходить кілька рейсових автобусів. Також на території є їдальня для персоналу, а за 200 грн у ній нагодують і туристів.

 Міф №7: Поруч з Чорнобилем побудовано надсекретний об’єкт психотропної зброї

Така легенда була викликана гігантськими антенами радара «Дуга 1», які були добудовані незадовго до вибуху. Розмір антен досягав 150 метрів, і заховати таку споруду від місцевих жителів було досить складно. Втім, сам об’єкт нічого спільного з незаконними дослідженнями або забороненими випробуваннями не мав, його завданням було відстежувати старт ракет, запущених у США в самий розпал холодної війни. Так що секретність об’єкта – це так, а ось зброя – ні. Проте, навіть сама наявність покинутій військовій бази, викликає бажання відвідати її і вигадати гарну історію про те, що там відбувається.

 Міф №8: Чорнобильська катастрофа викликала появи НЛО.

Всього «зареєстровано» близько восьми тисяч свідчень про небесні літаючі апарати різної форми. Є історія про те, що одна з «тарілок» прилетіла відразу після вибуху і знизила рівень радіації в три рази. На цю тему навіть існує кілька уфологічних досліджень.

Міф №9: Радіація «створена» людиною

Неправда. Радіація має природне походження. Приміром, сонячне випромінювання теж породжує радіаційний фон. У південних країнах, де дуже яскраве і гаряче сонце, радіаційний природний фон досить високий. Він, звичайно, не згубний для людини, але він вищий, ніж в північних країнах. Крім цього, існує й космічне випромінювання, яке від далеких космічних об’єктів доходить до нашої атмосфери.

Міф №10: Свинцеві стіни захищають від радіації

Правда лише частково. Тут потрібно розібрати два моменти. Перший — те, що існує кілька видів радіації, пов’язаних з різними типами випромінюваних частинок.

Міф №11: Йод захищає від радіаційного зараження

Неправда. Як такий йод або його сполуки абсолютно ніяк не можуть протистояти негативним ефектам радіації. Чому ж лікарі рекомендують приймати йод після техногенних катастроф з викидами радіонуклідів у навколишнє середовище? Справа в тому, що якщо в атмосферу або у воду потрапляє радіоактивний йод-131, він дуже швидко потрапляє в організм людини і накопичується в щитовидній залозі, різко підвищуючи ризик розвитку раку та інших захворювань цього «ніжного» органу. Заздалегідь «заповнивши під зав’язку» йодне депо щитовидної залози, можна знизити потрапляння радіоактивного йоду і таким чином «захистити» її тканину від накопичення джерела радіації.

Додаток 6


Розробила:Гуцалюк Анастасія Юріївна, вчитель фізики Ялтушківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів  Барської РДА Вінницької області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.