План-конспект уроку біології в 11 класі “Мутації – мистецтво виживання”

План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. (Біологія).


МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА УРОКУ БІОЛОГІЇ ЗА ТЕМОЮ

«МУТАЦІЇ-МИСТЕЦТВО ВИЖИВАННЯ»

(11 КЛАС)

ПРОФІЛЬ УРОКУ

Мета уроку:

  1. Навчальна:
    • Засвоєння біологічних понять «мутація», «генна мутація», «хромосомна мутація», «геномна мутація», «анеуплоїдія», «поліплоїдія», «альбінізм», «меланізм», «синдром Дауна».
    • Розширення знань з теми «Мінливість живих організмів».
    • Відпрацювання навичок створення креалізованих текстів.
  2. Розвиваюча:
    • Розвиток критичного мислення.
    • Розвиток уміння узагальнювати та систематизувати знання про біологічні об’єкти та явища.
    • Стимулювання активної пізнавальної діяльності учнів.
    • Розвиток навичок роботи з різними джерелами інформації.
    • Розвиток вміння чітко висловлювати власну думку.
    • Розвиток навичок самоаналізу.
  3. Виховна:
    • Формування навичок тайм-менеджменту.
    • Розвиток навичок ефективної роботи в команді.
    • Виховання розуміння цінності та унікальності життя.
    • Громадянське виховання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Педагогічна технологія: технологія розвитку критичного мислення.

Форма уроку: урок – медіалабораторія.

Міжпредметні зв’язки: ботаніка, зоологія, біохімія, основи здоров’я, інформатика, українська мова, правознавство, медіакультура.

Обладнання:

  • підручник біології рівня стандарту, академічного рівня (автор С. В. Межжерін, Я. О. Межжеріна, 2011 р.);
  • плакат «Кластер знань», «Fishbone», «Статус дня», «Дошка оголошень»;
  • учнівські медіапродукти – презентація MS PowerPoint, 3Dпрезентація, буклет, постер, відеоролик, фотоколаж.

КОНСТРУКТОР УРОКУ

Етап уроку Форма реалізації Очікуваний результат
1. Організаційний момент Прийом «Дошка оголошень»

▪ Налаштування учнів класу на співпрацю;

▪ створення позитивного та робочого настрою.

2. Фаза виклику/актуалізації Прийом «Кластер знань»

▪ Формування особистого інтересу учнів для отримання інформації;

▪ усвідомлення раніше отриманих знань, що стають базою для здобуття нових;

▪ зосередження уваги учнів на темі, що вивчається.

3. Визначення теми і мети уроку Складання плану вивчення теми для пошуку відповіді на проблемне питання ▪ Формулювання навчальної проблеми  та через неї теми і мети уроку
4. Фаза побудови знань/осмислення
4.1. Пояснення учителя Прийом «Лекція-візуалізація»

▪  Реалізація принципу наочності;

▪ перекодування змісту лекції у візуальну форму для подання учням через технічні засоби

4.2. Вивчення нового матеріалу «Мутації. Види мутацій», робота в групах Прийом «Fishbone»

▪ Розвиток критичного мислення учнів;

▪ розвиток навичок структурного аналізу на основі  причинно-наслідкових зв’язків між біологічними поняттями та їх характеристиками;

▪ візуалізація матеріалу, що вивчається;

▪ формулювання висновків шляхом аналізу «факти-аргументи»

4.3. Презентація роботи  малих груп (випереджаюче домашнє завдання) Захист проектів

▪ Розвиток навичок роботи з інформаційними джерелами;

▪ розвиток комунікативної компетентності;

▪ забезпечення механізму розвитку критичного мислення учнів, уміння шукати шляхи вирішення проблеми;

▪ розвиток навичок навчатися упродовж всього життя(дослідницькі навички);

▪ розвиток навичок створювати інформаційні продукти.

5. Рефлексія:
5.1. Рефлексія діяльності

Прийом

«Аркуш само- оцінювання»

▪ Підведення підсумків уроку;

▪ рефлексія діяльності на уроці.

5.2. Рефлексія емоцій Прийом «Статус дня»

▪ Визначення емоційного стану учнів;

▪ розвиток навичок емоційного інтелекту

КОНСПЕКТ УРОКУ

  1. Організаційний момент

Прийом «Дошка оголошень»

Слово учителя

Доброго дня усім присутнім!

Від настрою, з яким ми вступаємо в день, залежать наші успіхи, результати роботи.

Позитивним початком сьогоднішнього уроку нехай стане уявна дошка оголошень.

Слайд 2

До вас звертається угорський педагог та математик Джордж Пойа: «Ваші кращі п’ять  друзів: Що, Чому, Де, Коли і Як. Якщо вам потрібна порада,  зверніться до Що, Чому, Де, Коли і Як – і більше ні до кого не звертайтеся. Знайшовши перший гриб або зробивши перше відкриття, озирніться навколо, – вони народжуються пучками».

Декілька слів про робочі моменти нашого заняття:

  • створено і працюють домашні групи «Домінанти», «Діти Менделя», «Іnventa»;
  • власну роботу учні оцінюють в аркушах самооцінювання, в яких відображаються знання, навички та цінності (слайд 3).

Отже, розпочинаємо урок. Бажаю успіхів  та задоволення від спільної праці!

  1. Фаза виклику/актуалізації

Прийом «Кластер знань» (слайд 4)

Завдання: скласти кластер знань за темою «Мінливість»

Слово учителя:

  • Яку тему вивчаємо?
  • Що таке мінливість?
  • Які типи мінливості виділяють?
  • У якій формі проявляється фенотипова мінливість?
  • Перелічте ознаки модифікацій.
  • Що є предметом нашої розмови на уроці?

відповіді учнів, формулюють тему уроку

  1. Визначення теми і мети уроку (слайд 5-6)
  • Отже, до вашої уваги проблемне питання «Мутації – мистецтво виживання?»
  • Для пошуку відповіді на проблемне питання запропонуйте план вивчення теми.

Відповіді учнів

План вивчення:

  • Визначення мутації
  • Види мутації
  • Механізм мутацій
  • Приклади
  • Значення
  1. Фаза побудови знань/осмислення

4.1. Прийом «Візуальна лекція»

1- Занурення в тему, що вивчається,

використанням учительської презентації MS PowerPoint

слайди 7-19

На початку ХХ століття механізм виникнення мутацій не був докладно розглянутий та вивчений. Чому і, головне, як вона передається?

Були лише окремі припущення. Але припускати мало, треба було ще обґрунтувати і довести!

Наприкінці ХІХ-початку ХХ століття в науці з’являються  постаті Хуго де Фриза та Сергія Коржинського.

У 1901 р. – введено термін «мутація», що у перекладі з грецької означає «зміна».

Автором  мутаційної теорії є де Фриз, деякі положення належать Сергію Коржинському.

Перед вами сучасне визначення «мутації» (прочитайте, визначте ключові слова, що відображають сутність поняття).

Слід зазначити, що у природі немає видів, для яких би не були притаманні мутаційні зміни.

До уваги лише деякі з них:

  • історія людства являє собою історію боротьби з вірусними та бактеріальними інфекціями, оскільки мікроорганізми мають надзвичайну високу здатність мутувати;
  • колір шерсті миші хатньої – результат мутаційних змін;
  • перед вами дикий тип дрозофіли та її мутантні фенотипи (за довжиною, формою крил, кольором очей та тіла);
  • у Новій Зеландії можна зустріти коротконогих овець, виведених в результаті мутації;
  • махрові сорта сенполії привертають увагу професіоналів та любителів квіткарства;
  • квітка хризантеми по праву вважається  королевою осені;
  • поліплоїдна полуниця вирізняється від диплоїдної більшою біомасою та стійкістю до патогенних мікроорганізмів;
  • мутаціями у людини вважаються веснянки;
  • у мешканців півночі присутня специфічна мутація – метаболізм жирів відбувається більш активно, ніж у жителів півдня;
  • генна медицина налічує близько 5 тис. спадкових хвороб, з них:
  • серповидноклітинна анемія;
  • полідактилія;
  • синдром Дауна, гемофілія та ще багато спадкових хвороб людини.

Перед вами таблиця класифікації мутацій. Мутації класифікують за місцем виникнення, за впливом на життєдіяльність, за зміною у спадковому апараті, за характером походження.

Темою сьогоднішньої розмови стануть лише мутації, пов’язані зі спадковим апаратом.

4.2. Вивчення нового матеріалу «Мутації. Види мутацій»

Прийом «Fishbone»

слайди учительської презентації 20-21

Завдання для роботи малих груп «Домінанти», «Діти Менделя», «Іnventa»:

  • Прочитати матеріал параграфу (§14, с. 77-78, 78-79, 79-80) /або скористатися Інтернет – ресурсами для розкриття тем «Генні мутації», «Геномні мутації», Хромосомні мутації» за планом:
  • Визначення виду мутації
  • Механізм дії
  • Приклади
  • Наслідки
  • Презентувати інформацію на Fishbone за допомогою відсортованих опорних виразів, схем та малюнків, які  розташовані хаотично по столах у класній кімнаті.
  • Сформулювати відповіді на проблемне питання «Мутації – мистецтво виживання?»

Fishbone «Види мутацій»

Голова – проблемне питання «мутації – мистецтво виживання?»

Ребра – види мутації (зверху), характеристика мутацій (знизу)

Хвіст – загальні властивості видів мутацій

Учні підводять підсумки про види мутацій

Загальні висновки щодо властивостей мутацій (заносяться на «хвіст риби»)

  • мутації виникають раптово, стрибкоподібно;
  • мутації успадковуються, тобто передаються від покоління до покоління;
  • мутації ненаправлені – зазнавати мутації може будь-який локус, викликаючи зміни як незначних, так і життєво важливих ознак;
  • одні і ті ж мутації можуть виникати повторно;
  • за проявом мутації можуть бути корисними і шкідливими, домінантними і рецесивними.

4.3. Презентація роботи домашніх груп

Слово учителя

Для поглибленого вивчення теми ви отримали випереджаюче завдання у вигляді учнівських проектів.

Об’єдналися у групи і працювали над їх реалізацією:

  1. Надійшли листи із завданнями керівникам груп
  2. Керівники сформували команди
  3. Спланували роботу за допомогою діаграми Ганта
  4. Виконали завдання

Слайди учительської презентації 22-26

І сьогодні презентуєте результати своєї роботи.

Проект №1

Тема: Не такі як всі … або міфи та факти про «білих ворон»

Ключові питання:

  1. Що таке альбінізм? Етимологія поняття.
  2. Ознаки альбінізму.
  3. Тип та механізм мутації, яка викликає альбінізм.
  4. Альбінізм у цифрах.
  5. Міфи та факти про альбінізм.

Продукт діяльності:

2-учнівська презентація MS PowerPoint «Не такі як всі …. або міфи та факти про білих ворон»

3- фотоколаж  «Білі ворони» у природі»

Інтернет- ресурси:

https://www.youtube.com/watch?v=2MLHy221qr4

https://www.youtube.com/watch?v=UZc_RvMkyYk

https://www.youtube.com/watch?v=I8N0ji7X6w8

Проект №2

Тема: Чи може чорний лев стати символом тварин-меланістів?

Ключові питання:

  1. Що таке меланізм?
  2. Етимологія поняття.
  3. Тип та механізм мутації.
  4. Для яких видів в природі притаманний меланізм?
  5. Фото білого лева, яке покорило Інтернет: фейк чи реальність?

Продукт:

4- буклет «Чорний лев: тварина, яку розфарбувала сама ніч?»

5- 3-D – презентація віртуальна галерея  «Тварини – меланісти»

Інтернет-ресурси:

Проект №3

Тема: Діти Сонця.

Ключові питання:

  1. Що таке синдром Дауна? Тип та механізм мутації.
  2. Які вони – діти сонця?
  3. Сонячні діти: правовий аспект.
  4. 21 березня – день кольорових шкарпеток?
  5. Успішність попри хворобу.
  6. Опитування через Google Форму «Моє ставлення до дітей з особливими потребами»

Продукт:

6- постер «Діти Сонця» з результатами соцопитування

7. соціальна реклама – мотиватор «Сонячні діти – не хворі, а особливі!»

Інтернет- ресурси для опрацювання: відеоролики

Після захисту проектів учні

дають відповіді на проблемне питання

«Мутації – мистецтво виживання?», діляться враженнями

5.Рефлексія

5.1. Рефлексія діяльності – прийом «Аркуш самооцінювання»

Слайд учительської презентації 27

Аркуш самооцінювання

Мої компетентності Максимальна оцінка Самооцінка

ЦІННОСТІ ТА СТАВЛЕННЯ

Усвідомлюю  унікальність життя, почуття людської гідності 1  
Поважаю інші думки  та переконання 1  
Відповідально ставлюсь  до  роботи  над  проектом 1  
Усвідомлюю необхідність навичок тайм-менеджементу 1  

НАВИЧКИ

Можу автономно навчатися (розумію наявність багатьох шляхів для здобуття знань) 1  
Вчуся   критично використовувати інформацію 1  
Засвоюю навички співпраці (робота  в команді) 1  
Умію створювати  власні медіатексти 1  
Умію  аргументовано та грамотно висловлювати власну думку 1  

ЗНАННЯ

Називаю типи  мутацій 1  
Пояснюю механізми  мутацій 1  
Наводжу приклади  мутацій, пояснюю їх значення 1  
Всього: 12 б.  

 5.2. Рефлексія емоцій – прийом «Статус дня» (слайд 26)

Слово учителя:

Час роботи на уроці добігає кінця. У нашому швидкоплинному світі ми постійно поспішаємо, завжди зайняті, багато працюємо. У нас немає часу на друзів. Але нікуди не зникло бажання спілкуватися, бажання бути потрібними.

Пропоную заплющити очі та зазирнути в себе – наповніть себе позитивними подіями, вчинками, майте власні чіткі погляди, переконання.

Пам’ятайте, що навколо нас – всі різні, але всі рівні!

(учитель декламує вірш «Толерантне ставлення людини» Литу Юлії)

Толерантне ставлення людини

Збереже планету від негод,

Розрубає мотлох павутини,

Переріже нитку перешкод.

Толерантне ставлення до всього

Збереже, врятує і спасе,

Допоможе вгледить перемогу,

Допоможе витримати все.

Будь завжди нестримним вільнодумцем,

Свої мрії пензлем намалюй.

Освіти  життя яскравим сонцем,

Толерантний Всесвіт ти побудуй.

Після цього учні розплющують очі і формулюють своє ставлення до людей з особливими потребами и прикріплюють смужку на плакат «Статус дня».

Дозвольте побажати кожному з вас мати бажання учитися, змінювати світ на краще, чинити добро, робити свою справу чесно!

Дякую за увагу!


Розробила: Ігнатенко Олена Сергіївна, учитель біології та хімії середньої загальноосвітньої школи №2 – загальноосвітнього навчального закладу І-ІІІ ступенів м. Новомосковська Дніпропетровської області

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.