info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Мова ворожнечі

07.05.2024  

Вправа "Мова ворожнечі" є вправою-переможницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".

Авторка: Ірина Таран. 

Тривалість виконання: 30-45 хвилин

Аудиторія та її вік:

Учні закладів загальної середньої освіти та студенти професійно-технічної освіти. Можна адаптувати під різні вікові групи.

Які навички формує, для чого вправа:

Навички:

  • уміння ідентифікувати та протидіяти мові ворожнечі;
  • уміння ідентифікувати та протидіяти стереотипам і дискримінації.

Мета:

  • навчити розпізнавати й протидіяти мові ворожнечі й дискримінації в реальному житті;
  • допомогти зрозуміти, як можна протидіяти дискримінації та мові ворожнечі;
  • показати вплив мови ворожнечі на емоції людини;
  • підвищення обізнаності про мову ненависті онлайн і офлайн.

Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:

Комп’ютер, проєктор

Послідовність виконання, опис вправи:

І етап. Розповісти що таке мова ворожнечі.

Мова ворожнечі - всі види висловлювань, котрі поширюють, розпалюють, підтримують або виправдовують расову ненависть, ксенофобію, антисемітизм та інші форми ненависті, викликані нетерпимістю, в тому числі нетерпимістю, що виявляється у формі агресивного націоналізму та етноцентризму, дискримінації меншин і ворожого ставлення до них, а також іммігрантів та осіб, що за своїм походженням належать до іммігрантів. Мішенями мови ворожнечі можуть бути не тільки люди, які належать до інших етносів і рас, а й багато інших соціальних груп: люди з інвалідністю, люди похилого віку, представники нетрадиційної сексуальної орієнтації тощо. Особливою групою- ризику можуть стати мігранти, які не належать до інших етносів і рас.

ІІ етап. Дискусія.

ПОПРОСІТЬ аудиторію відповісти на запитання:

Чи стикалися ви у своєму житті з мовою ворожнечі?

Проти кого ви спостерігаєте мову ворожнечі сьогодні?

Чи зустрічали ви мову ворожнечі у ЗМІ? Якщо так наведіть приклади.

ІІІ етап. Вправа «Дерево мови ворожнечі»

Запропонуйте аудиторії поділитися на 2-4 групи це можна зробити завдяки найпростішому поділу «весна, літо, осінь, зима» (якщо аудиторія велика можна поділити на більшу кількість груп) та виконати завдання:

1 Прочитати уважно вислови (роздаються кожній групі на окремому аркуші).

  1. Розмістити вислови, які є мовою ворожнечі на дерево з листками (потрібно вписати вислів на листок)

3.Розприділити вислови, які не містять мови ворожнечі на дерево з плодами яблук (потрібно вписати вислів на яблуко).

ВАЖЛИВО ЗНАТИ!

Повідомлення з мовою ворожнечі як правило:

  • містять не факти, а радше чутки щодо національної громади, певної соціальної групи тощо;
  • створюють негативний імідж щодо певної групи суспільства;
  • згадують групи чи окремих її представників/-ць у принизливому чи образливому контексті;
  • містять стереотипні назви: замість євреї — жиди, замість роми — цигани, замість жінки — баби тощо;
  • протиставляють одну групу іншій, так звані «ми» — «вони»;
  • містять емоції страху, гніву, ненависті, люті;
  • мають у своєму складі твердження про кримінальність певної групи;
  • виправдовують випадки насилля та дискримінації;
  • прямо або завуальовано закликають до насилля.

Аркуш з висловлюваннями:

  1. Старі, баба, дід
  2. Ліліпут, карлик
  3. Інвалід
  4. Людина з інтелектуальними порушеннями
  5. Людина на кріслі колісному
  6. Дебіл, розумово відсталий
  7. Особа з інвалідність
  8. Людина низького зросту, людина з порушенням росту
  9. Люди старшого віку, літні люди
  10. Цигани, жиди
  11. Негр, особи кавказької національності
  12. Роми, євреї
  13. Людина з наркотичною залежністю
  14. Темношкірі, вірмени, грузини…
  15. Колясочник, візочник
  16. Людина, яка зазнала контузії
  17. Наркоман
  18. Контужений

Роздатковий матеріал «Дерево мови ворожнечі»:

 

 

IV етап. Мова ворожнечі в онлайн просторі.

Сучасний інформаційний простір України стає середовищем для формування нових смислів, слів, поведінки. Динамічний розвиток інформаційно-комунікативних технологій, засобів зв’язку в поєднанні з активізацією внутрішньополітичних процесів, часто призводить до появи мови ворожнечі у ЗМІ. Мова ворожнечі також існує в Інтернеті, соціальних мережах та інших формах онлайн-ЗМІ. В Україні більшість випадків мови ворожнечі можна знайти в Facebook, у телеграм-групах та інших онлайн-медіа. Українське законодавство не передбачає кримінальної відповідальності за мову ворожнечі, яка підбурює до насильства. Однак стаття 161 Кримінального кодексу – Порушення рівноправності громадян залежно від їхньої расової, національної належності, релігійних переконань, інвалідності та за іншими ознаками – може використовуватися для кримінального переслідування за мову ворожнечі.

Вправа. Вам потрібно поєднати заголовок статті або цитату із статті в ЗМІ з явними порушеннями та запропонувати свій правильний варіант заголовку статті/цитати із статті без використання мови ворожнечі.

Назва статті/цитата із статті Порушення Ваш варіант

 без мови ворожнечі

1.     «У селищі під Харковом під час масової бійки зі стріляниною вбили цигана» Расова дискримінація

Впишіть номер назви статті/цитати із статті, який відповідає зазначеному порушенню__________

 
2.     “Напевно, кожен із нас хоч раз ставав свідком, а то й жертвою алкоголіків, бомжів та наркоманів які вештаються Львовом. Акцентування на криміналізації певної групи людей чи національності

Впишіть номер назви статті/цитати із статті, який відповідає зазначеному порушенню__________

 
3.     “З усіх-усюд їдуть в Україну нелегальні мігранти-негри” Створення негативного образу етнічної, релігійної чи певної соціальної групи.

Впишіть номер назви статті/цитати із статті, який відповідає зазначеному порушенню__________

 
4.     «У Луцьку особа кавказької національності вчинила подвійну ДТП, пошкодивши кросовери AUDI та LAND ROVER» Не коректне висловлювання стосовно фізичних вад людини.

Впишіть номер назви статті/цитати із статті, який відповідає зазначеному порушенню__________

 
5.     «У Києві інвалід торгував «гуманітаркою»» Некоректне називання представників соціальних груп, згадування їх у криміналізованому контексті.

Впишіть номер назви статті/цитати із статті, який відповідає зазначеному порушенню__________

 
6.     «Безногий солдат прийшов на ВЛК»  Некоректне називання представників національних меншин, згадування їх у криміналізованому контексті, ототожнення поведінки окремих осіб із усією меншиною.

Впишіть номер назви статті/цитати із статті, який відповідає зазначеному порушенню__________

 

V етап. Рефлексія

Аудиторії пропонується перейти за посиланням, або відсканувати QR код та пройти онлайн вправу «Мова ворожнечі» для закріплення набутих вмінь та навичок (вправа має відкритий доступ тому дає можливість проходити її в будь-який час та безліч кількість разів). https://wordwall.net/resource/69856472

 

 

 

 

 

 

 

 

СЛОВНИК:

Мова ворожнечі — це будь-яке дискримінаційне та/або некоректне висловлювання щодо окремих груп чи спільнот або щодо окремих людей як представників цих спільнот (може бути за різними ознаками: національною, релігійною, соціальною, статтю тощо).

Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):

Будь-яка мова ворожнечі є шкідливою, оскільки вона підриває соціальну згуртованість, спричиняє дискримінацію, розколює суспільство та може призвести до насильства, що є кроком назад для справи миру, стабільності, сталого розвитку та реалізації прав людини для всіх. Саме тому мають вживатися всіх можливих заходи для боротьби з мовою ворожнечі. Мова ворожнечі формується зі стереотипів та упереджень. Некоректні слова та вислови не завжди є мовою ворожнечі. Але мова ворожнечі завжди супроводжується некоректними словами! Тож всі ми маємо прагнути до медіа чистого простору. І варто завжди починати з себе!

Джерела, які були використані:

  1. Рускевич К. Риторика ненависти. URL: http://liva.com.ua/ritorika- nenavisti.html
  2. Карп’як О. Вата з укропом: мова політичних мемів. URL: http://discourse.in.ua/library/vata- z- ukropommova- politychnyh- memiv
  3. Уникання мови ворожнечі наблизить мир. URL: http://osvita.mediasapiens.ua/ethics/standards/unikannya_movi_vorozhnechi_nablizit_mir/
  4. Мова ворожнечі та ЗМІ: міжнародні стандарти та підходи. URL: http://noborders.org.ua/wp- content/uploads/2015/11/guidelines_hatespeech_media.pdf 
  5. Голуб О. П. Медіакомпас : путівник професійного журналіста. Практичний посібник / Інститут масової інформації. — Київ: ТОВ «Софія-А», 2016. — 184 с. — Режим доступу до ресурсу: https://imi.org.ua/wp-content/uploads/2017/06/Mediakompas.pdf
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram