Посібник «Медіаграмотність починається з сім’ї» складається з двох основних розділів:
“Інформаційно-цифрове суспільство: діти та батьки” та “Сімейна медіапедагогіка: практичний аспект”, що містить понад 30 практичних вправ для формування медіаграмотності в дітей.
Видання безкоштовно доступне до завантаження на сайті АУП та Порталі медіаосвіти та медіаграмотності.
Завантажити видання: https://medialiteracy.org.ua/mediagramotnist-pochynayetsya-z-sim-yi-navchalno-metodychnyj-albom/
Вітаю всіх! Тема нашої зустрічі — це медіаграмотність і її вплив на сучасну освіту, зокрема через призму взаємодії з родинами. Як зазначила Юлія Зоря, завторака, завідувачка навчально-тренінгового центру STEM-освіти КНЗ “Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради”,– в сім’ї закладаються основи критичного мислення та медіаграмотності, що стають вирішальними для виховання освіченого й свідомого покоління.
Медіаграмотність стала необхідністю для виживання в сучасному світі. У добу стрімких інформаційних потоків діти зазнають впливу навіть пасивно: через телебачення, гаджети, рекламу. І головним їхнім захистом є не блокування доступу до медіа, а навчання критично осмислювати отриману інформацію.
Доповідачка зазначила, що основа ефективного навчання закладається в сім’ї. Батьки та інші члени родини, такі як бабусі й дідусі, є першими «вчителями», які мають вчити дітей аналізувати контент, задавати правильні питання і ставити під сумнів очевидне.
Сім’я — це місце, де діти отримують перший досвід взаємодії з медіа. Якщо батьки підтримують навички критичного мислення, це зміцнює навчальні практики, що впроваджуються в школах і дитсадках. Саме це підсилення і стало одним із головних аргументів для створення посібника, презентованого на заході.
Доповідачка звернула увагу на специфіку покоління Альфа, яке характеризується кліповим мисленням і короткотривалою концентрацією уваги. Вони потребують більше візуалізації, швидкого доступу до інформації та інтуїтивно зрозумілого інтерфейсу взаємодії.
Сучасна освіта, зокрема для дітей дошкільного віку, активно інтегрує розвиток інформаційно-цифрової грамотності. Навички критичного мислення, як зазначила доповідачка, є одними з найбільш затребуваних компетентностей 2030 року. Це включає здатність до аналітичного мислення, оцінки джерел інформації та формування власної думки.
Посібник містить:
Одна з вправ — «Інтерв’ю для Лісової газети». Діти беруть на себе ролі журналістів чи лісових мешканців, ведуть діалог, обирають питання, розвивають творчі здібності. Це не лише тренує комунікацію, а й створює основу для розуміння концепції журналістики.
Емоційний інтелект — це здатність розуміти та управляти своїми емоціями, а також сприймати вплив медіа на наші емоційні стани. Доповідачка підкреслила, що медіа часто маніпулюють емоціями, і вміння протистояти цьому стає важливим аспектом виховання дітей.
Підсумовуючи, медіаграмотність у поєднанні з критичним мисленням та емоційним інтелектом стає ключем до підготовки дітей до викликів інформаційного суспільства. Як зазначила доповідачка, роль батьків і родини у цьому процесі не можна переоцінити.
Повне відео презентації