info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Маніпулятивний арсенал клікбейтів

04.06.2024  

Вправа "Маніпулятивний арсенал клікбейтів" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".

Авторка: Вікторія Баранова.

Тривалість виконання: 35 хвилин

Аудиторія та її вік:

Учителі, викладачі та інші зацікавлені особи, 18+

Які навички формує, для чого вправа:

Уміння працювати з медіапродуктом, медійна грамотність, гігієна в соцмережах; навички критичного мислення, зокрема розрізнення фейків, маніпуляцій; формування навички розпізнавати клікбейти в медійному просторі.

Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:

Картки зі зразками провокативних заголовків, але без статей; роздруківки статей без заголовків; робочі аркуші або міністенди для двох груп; проєктор

Послідовність виконання, опис вправи:

На сьогодні майже кожен із нас зареєстрований у соціальних мережах. Доводиться часто натикатися на провокативні заголовки до статей, пов’язаних із освітою. Якщо розгорнути коментарі, то складається враження, що вчителі/викладачі та люди, яких тригерить освітній процес, не читають матеріал повність, а роблять висновки на підґрунті заголовка. Наступним їхнім кроком стає коментар, що потім розгортається в пристрасну суперечку. Здавалось би інтелігентні люди переходять на особистості, а сайт отримує перегляди, активність і, як наслідок, просувається в медіапросторі саме завдяки клікбейтам.

Для покращення навичок розрізнення маніпуляцій пропоную виконати такі завдання:

  1. Дискусійна панель за такими запитаннями:

А) що таке заголовок? На основі чого має добиратися заголовок до тексту?

Орієнтовна відповідь: заголовок – це слово, словосполучення або речення, що відображає тему або ідею тексту.

Б) чи знаєте ви, що таке клікбейт? Чим клікбейт відрізняється від звичайного заголовка?

Орієнтовна відповідь: клікбейт – це провокативний або маніпулятивний заголовок, що може лише частково відображати зміст статті або ж узагалі не бути пов’язаним з основним викладом матеріалу. Часто в клікбейтах використовують перекручені цитати; яскраві висловлювання, вирвані з контексту; судження, а не факти тощо.

В) навіщо автори статей використовують клікбейти, якщо вони є порушеннями журналістської етики?

Орієнтовна відповідь: основне призначення клікбейтів – збільшити кількість переглядів сайту, підвищити активність.

Г) чи стикалися ви з клікбейтами в медійному просторі? Як реагували?

  1. Робота в групах. Усі учасники об’єднуються у дві робочі групи(принцип роботи – круглий стіл). Кожна група отримує свої матеріали для роботи та аркуш або мінідошку для відображення спільних ідей. Групи до певного часу інформацією не обмінюються.
  2. Перша група отримує картки (4 картки https://drive.google.com/drive/folders/1sxlcacMIwgnKfrEy40it5i6VBJ41D_iX?usp=sharing ), на яких представлені скрини провокативних заголовків. Задля дотримання академічної доброчесності назву сторінки бажано не надавати.

Заголовки:

А) «Стосується батьків та учнів старших класів: хочете вступити до інституту – йдіть до ТЦК. Відеозаява».

Б) «Уряд прийняв рішення про затягнення навчального року для українських школярів. Відомо, що літні канікули розпочнуться трохи пізніше, ніж зазвичай».

В) «Батьки, приготуйтесь до резонансу! Українським школярам дадуть лише 7 днів весняних канікул. Звіщається, що таке рішення ухвалили в МОН України. Що скажете на це? Діліться своїми думками!»

Г) «Вчителі в Україні можуть отримати премію до 25 тис. грн».

Завдання полягає в тому, щоб спрогнозувати зміст статті з опертям лише на її заголовок. Для цього потрібно сформулювати дві тези до кожної ілюстрації «Про що стаття».

Орієнтовні відповіді:

Ілюстрація 1. Вступ до інституту неможливий без дозволу ТЦК. Зменшується вік для мобілізації.

Ілюстрація 2. Навчальний рік триватиме довше. Діти будуть навчатися влітку.

Ілюстрація 3. Змінилася кількість днів для відпочинку школярів навесні. Діти вчитимуться довше.

Ілюстрація 4. Деяких учителів (наприклад, молодих) будуть преміювати. Усі вчителі в Україні отримають премію

  1. Друга група отримує картки (4 картки https://drive.google.com/drive/folders/1OVLuH6ZfRUQVhdjx0BRKF5WujsMMpljK?usp=sharing ) з фрагментами статей, із заголовками до яких працює перша група. Завдання полягає в тому, щоб сформулювати заголовок до кожної статті, який би найповніше відображав тематику написаного.

Орієнтовні відповіді:

Стаття 1. «З 1 січня 2024 року можна подати заявку на вступ до військового коледжу або ЗВО. За детальною інформацією можна звернутися до ТЦК».

Стаття 2. «Навчальний рік для більшості школярів завершиться 31 травня. До кінця червня можуть відбуватися заняття з подолання освітніх втрат, а також атестація».

Стаття 3. «Весняні канікули триватимуть традиційно один тиждень».

Стаття 4. «Учителі, які користуються підручниками видавництва «Ранок» та мають значні успіхи у викладання, можуть номінуватися на премію від видавництва».

  1. Кожна група обирає спікера, який презентує аркуш спільних ідей. Першим до слова запрошується представник групи, яка працювала із заголовками. Він озвучує ідеї команди про те, які теми висвітлено в статтях. Представник другої групи підтверджує або спростовує ці гіпотези, пропонуючи заголовок, який дійсно відповідає змістові матеріалу (для унаочнення статті та заголовки демонструються поруч на проєкторі)
  2. Як підсумок, обговорення маніпулятивного складника заголовків «Які особливості ви помітили в запропонованих заголовках»?

Орієнтовні відповіді:

  • Називання конкретних адресатів (батьки, діти, старшокласники тощо);
  • Використання стверджувальних речень з присудками в минулому або майбутньому часі (рішення ухвалили, уряд прийняв рішення, канікули триватимуть довше тощо);
  • Нібито посилання на авторитетне джерело (МОН, уряд);
  • Використання окличних речень, часто з емоційно забарвленими словами (Приготуйтесь до резонансу! Деталі в статті!);
  • Спонукання до дискусії, нав’язування ідеї про те, що коментатори можуть на щось повпливати (Що скажете на це? Діліться своїми думками);
  • Маніпуляції на тригерній темі війни та фінансування;
  • Недомовка, інтрига, залякування.

Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):

Після обговорення заголовків та статей учасники спільно складають поради-висновки медіаграмотних користувачів соцмереж, девізою яких є фраза «Я медіаграмотний. Я критично думаю. Я вмію працювати з інформацією». Наприклад, не «ведись» на заголовок, а читай статтю; не вступай в агресивну дискусію з коментаторами; довіряй лише офіційним джерелам інформації тощо.

Джерела, які були використані:

Освіта-Інфо // Фейсбук. URL: https://www.facebook.com/osvita.info.ua

Український простір Прикарпаття // Фейсбук. URL: https://www.facebook.com/profile.php?id=100066605745338

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram