info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Філер правди

17.04.2025  

Вправа "Філер правди" для використання на уроках інформатики у 7 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Цибулька Раїса, вчителька інформатики Первомайського ліцею "Ерудит" Первомайськом міської ради.

Короткий опис вправи, анотація: вправа розроблена для учнів 7-го класу НУШ з метою розвитку критичного мислення, медіаграмотності та формування ІКТ-компетентності учнів на уроках інформатики. Вона навчає дітей первіряти достовірність інформації та розпізнавати мову ворожнечі в мережі Інтернет. Використовуючи технології та інтерактивні підходи(онлайн інструменти для перевірки фактів, інтерактивні форми та дошки для обговорень) учні працюють у командах у ролі дослідників правди(філерів, нишпорок, детективів). Завдяки роботі в групах йде розвиток соціальних, етичних навичок спілкування та толерантної і свідомої поведінки у цифровому просторі, а також підвищує інтерес до навчання. Вправа сприяє усвідомленню важливості фактчекінгу в умовах інформаційного перевантаження та боротьби.

Мета вправи/заняття: розвиток медіаграмотності та критичного мислення; навичок перевірки достовірності інформації та розпізнавання hate speech(мови ворожнечі).

Необхідне обладнання/матеріали: комп’ютери(гаджети), доступ до мережі Інтернет; онлайн інструменти для перевірки фактфів(Scopes, Google Reverse Image Search), дошка для обговорень (Padlet), сервіси для інтерактивних опитувань(Quizizzабо Google Forms)

Детальний опис вправи/уроку: На початку уроку учитель поясню, що таке мова ворожнечі, як виглядають маніпуляції та дизінформація. Демонструються приклади фейкових новин та провокаційних заголовків.Обговорюється важливість перевірки інформації та вміння зберігати толерантність.

На етапі самостійного виконання учнями завдань здійснюється поділ учнів на групи по 3-4 особи. Кожна група отримує картки із скриншотами «новин» у соціальних мережах; провокаційними заголовками та постами, що містять мову ворожнечі(враховуючи вікові особливості дітей).

Учні повинні:

  1. перевірити достовірність інформації за допомогою розширеного пошуку Google, Scopes та Google Reverse ImageSearch;
  2. визначити ознаки мови ворожнечі(стереотипи, натяки на дискримінацію, образи) та запропонувати спосіб коректної реакції на таку поведінку(ввічливе вибачення, публічне звернення з метою спростування фейкової новини і т.п.)
  3. заповнити Google Forms з відповідями: «Який матеріал ви перевірили?», «Чи був це фейк?», «Як перевіряли на достовірність інформацію?» та «Чи виявили ви мову ворожнечі?»

Очікувані результати*: учні навчаться перевіряти джерела та достовірність інформації; зможуть ідентифікувати мову ворожнечі та уникати конфліктів у спілкуванні; усвідомлять важливість дотримання етичної поведінки в Інтернеті

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: проведена вправа сприяла ефективній комунікації та командній роботі учнів, у процесі перевірки інформації, застосовуючи навички з фактчекінгу. Деякі учні повідомили, що раніше сприймали інформацію із соцмереж як достовірну і не усвідомлювали про її маніпулятивний та дезінформуючий характер.

Використані джерела:

Соціальна мережа Фейсбук – Режим доступу до ресурсу: https://www.facebook.com/

Соціальна мережа ТікТок – Режим доступу до ресурсу: https://www.tiktok.com/uk-UA/

Соціальна мережа Instagram – Режим доступу до ресурсу: https://www.instagram.com/ 

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram