План-конспект уроку є дипломантом ІІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Фізика»)
Клас: 9 клас
Тема: Лінзи. Оптична сила лінзи.
Мета: навчальна: ознайомлення з поняттям лінзи, тонкої лінзи, її фізичними характеристиками та її застосуванням.
розвиваюча: розвивати образне та логічне мислення, творчу уяву, уважність, навички роботи з медіаджерелами.
виховна: виховувати здатність долати труднощі; інтерес до вивчення фізики; формувати науковий світогляд.
Обладнання: мультимедійна презентація до теми уроку + відеофільм «Лінза. Оптична сила лінзи» з авторського мультимедійного посібника «Фізика. 9 клас. В. Г. Бар`яхтар», сервіс «Word Cloud Generation» для створення «хмар слів», комп`ютери (ноутбуки), проектор, підключення до Інтернету, підручники.
Тип уроку: урок повідомлення нового матеріалу.
Структура уроку
І. Організаційний етап.
ІІ. Актуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу
V. Закріплення нового матеріалу.
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
VІI. Завдання додому.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вітання.
II. Актуалізація опорних знань
Аналіз медіамесенджів
Троє учнів представляють короткі доповіді про аналіз медіамеседжів з різних джерела з тем, що були вибрані на попередньому уроці:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення теми, мети уроку.
Бінокль, підзорна труба, телескоп, фотоапарат, мікроскоп, окуляри... Що об`єднує всі ці пристрої? Де ними можна користуватися і з якою метою?
Всі ці пристрої об’єднує лінза. Що таке лінза, які існують види лінз, про їх властивості ви дізнаєтеся на сьогоднішньому уроці. Тема уроку «Лінзи. Оптична сила лінзи».
ІV. Повідомлення нового матеріалу.
(Виклад нового матеріалу супроводжується авторською презентацією «Лінзи. Оптична сила лінзи» з мультимедійного посібника «Фізика. 9 клас. В. Г. Бар`яхтар»)
1. Розрізняємо лінзи
Лінза. Тонка лінза
Лінза – прозоре тіло, обмежене з двох боків сферичними поверхнями.
Якщо товщина лінзи d в багато разів менша від радіусів сферичних поверхонь, що обмежують лінзу, таку лінзу називають тонкою.
Види лінз
Опукла лінза – лінза, товщина якої посередині більша, ніж біля країв.
а – вигляд
б – різні опуклі лінзи в розрізі.
Увігнута лінза – лінза, товщина якої посередині менша, ніж біля країв.
а – вигляд
б – різні увігнуті лінзи в розрізі.
Характеристики лінзи
Пряму, яка проходить через центри сферичних поверхонь, що обмежують лінзу, називають головною оптичною віссю лінзи.
Точку всередині лінзи на її головній оптичній осі, яку промінь світла проходить не заломлюючись, називають оптичним центром лінзи.
Тонка сферична лінза:
О1О2 – головна оптична вісь лінзи;
О – оптичний центр лінзи;
R1R2 – радіуси сферичних поверхонь, які обмежують лінзу.
Збиральна лінза
Лінза є збиральною, якщо паралельні промені, пройшовши крізь неї, йдуть збіжним пучком.
Точку F, у якій при цьому перетинаються заломлені промені, називають дійсним фокусом лінзи.
Лінза є розсіювальною, якщо паралельні промені, пройшовши крізь неї, йдуть розбіжним пучком.
Точку F, у якій при цьому перетинаються продовженням заломлених променів, називають уявним фокусом лінзи.
Повітряні лінзи у воді
Якщо оптична густина середовища більша за оптичну густину матеріалу лінзи, то опукла лінза стає розсіювальною, а увігнута – збиральною.
2. Даємо означення оптичної сили лінзи
Фокус та фокусна відстань лінзи
Кожна лінза має два фокуси, розташовані на однаковій відстані від оптичного центра лінза.
Відстань від оптичного центра лінзи до фокуса називають фокусною відстанню лінзи.
[F] = 1 м
Фокусну відстань збиральної лінзи вважають додатною, а розсіювальної – від'ємною.
Оптична сила лінзи
Фізичну величину, яка характеризує заломлюючі властивості лінзи та є оберненою до її фокусної відстані, називають оптичною силою лінзи.
[D] = 1 дптр = 1/м = 1 м-1
1 діоптрія – це оптична сила лінзи, фокусна відстань якої дорівнює 1 м.
Оптична сила збиральної лінзи – додатна, а розсіювальної – від'ємна.
V. Закріплення нового матеріалу.
Розв`язування задач
VІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Методика «Хмари слів»
Завдання. Скласти «хмари слів» з термінів, що були вивчені на сьогоднішньому уроці, за допомогою сервісу «Word Cloud Generation» в мережі Інтернет. Зовнішній вигляд «хмари» оформити за власним бажанням.
VІI. Завдання додому.
(Орієнтовно:
Бінокль – Фільм «Дедушкин бинокль»,
Підзорна труба – Дитячий фільм «Денискины рассказы. Подзорная труба»,
Окуляри – Фільм-притча «Волшебные очки»)
Список використаних джерел
Підготувала: Прокопець Тетяна Валеріївна, вчитель фізики та інформатики вищої категорії, Комунальний заклад освіти «Водянська середня загальноосвітня школа – загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів» Гречаноподівської сільської ради Широківського району Дніпропетровської області