План-конспект уроку є дипломантом ІІ ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
ТЕМА: „Різноманітність тварин у природі. Створення образу тварини за допомогою фотографії"
МЕТА: формувати в учнів уявлення про значення тварин у природі і цінність їх для людей, про види тварин, про особливі ознаки тварин; розвивати вміння міркувати, порівнювати, аналізувати; виховувати любов до природи. Розвивати навички медіаграмотності.
ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації різних тварин, малюнки дітей, таблиці, фотоапарат, програма для опрацювання фотографії.
(Photoshop, GIMP)
Тип уроку: урок вивчення нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент: повідомлення теми та мети уроку.
ІІ. Підсумки спостережень за природою
Прикмета тижня.
12 лютого – День трьох святих.
У цей день не можна прясти, щоб протягом року не було наривів.
У лютому день збільшується майже на три години, тому в народі кажуть "Лютневий сніг весною пахне".
Народні прикмети
Червоний місяць – до великого вітру.
Вітер здійнявся – до вологого року.
Сніг лапатий – до відлиги.
III. Актуалізація опорних знань
І. Індивідуальне опитування.
Картка
Запиши, як пересуваються такі тварини:
окунь, ластівка, олень, бабка, жаба, кит, кінь, сова, миша, заєць, акула, гадюка, коник, вуж.
Бігають:______________________________.
Літають:______________________________.
Стрибають:___________________________.
Плавають:____________________________.
Повзають:____________________________.
ІV. Мотивація навчальної діяльності
— Подивіться на малюнок. Чи всі тварини однакові? Чим вони різняться?
— Які групи тварин вам відомі?
Сьогодні ми з вами ознайомимось із жанрами фотографування і, а саме з одним з найзапитаніших наразі жанр портрета — саме він дозволяє розкрити тварину з іншого боку, такого, який можливо не видно простим оком.
Тварина може переживати нове життя на портреті, бути учасником якихось подій, створити нового персонажа або ж просто зафіксованою для історії.
Тому сьогодні ми з вами спробуємо свої сили в цьому жанрі.
Групування учнів. Розгадування кросворду
— Діти, на уроці ви будете в ролі дослідників і в царство тварин будете мандрувати окремими науковими групами. Відгадавши загадку, ви працюєте в даній групі і виконуєте певні завдання. Мені також будуть допомагати учні, які готувалися до цього уроку. Вони будуть моїми асистентами – помічниками. Творча група «Юні натуралісти» підготували для вас пізнавальну інформацію про те, яких тварин найбільше любить наш народ.
1. Не птах, а з крилами, не бджола, а на квіткою літає. (Метелик.)
2. Сам вечірньої години
Заховався в кущ малини.
Та на дуду голосну
Грає пісню чарівну. (Соловей.)
3. Хто то: у воді водиться,
З хвостом родиться,
А як виростає, хвіст відпадає? (Жаба.)
4. Хто хвіст залишає, як від ворога втікає? (Ящірка.)
5. Голова є, а шиї немає; очі є, а брів немає;
Без ніг, а далеко ходить. (Риба.)
6. На голові його корона з гілля,
Копитця топчуть буйне зілля.
На спинці плямки білі, наче день,
Звірятко звати це ... (олень.)
7. Сонце, Місяць, Земля, зорі, вода, повітря, рослини, тварини, люди – це …
(Природа.)
— То яке ключове слово в кросворді ви розгадали? (Тварини.)
Створення фотографії для «аватарки» в соціальній мережі.
Завдання учнів: у парах зробити якомога якісніший портрет будь якої тварини в кількох різних варіантах (горизонтально, вертикально, крупність плану, інші об’єкти в кадрі тощо).
Перегляд і повторення таблиці «Істотні ознаки тварин»
Групи тварин |
Істотні ознаки |
Комахи | Три частини тіла, шість ніг |
Риби | Тіло вкрите слизькою лускою, дихають киснем, розчиненим у воді |
Земноводні | Тіло вкрите м'якою вологою шкірою |
Плазуни | Тіло вкрите сухою лускою, на суші повзають, плазують |
Птахи | Тіло вкрите пір'ям |
Звірі | Тіло вкрите шерстю, вигодовують малят молоком |
«Показати персонажа»
Для цього учням роздаються завдання - картки із персонажами кіно, мультфільмів, казок тощо, а учні шляхом жеребкування обирають картки. Учні мають описати персонажа через якісь деталі, антураж таким чином, щоб його можна було впізнати. (Слід не забувати, що сучасні школярі мають інших кумирів і героїв, ніж їхні вчителі, тому варто запропонувати таких персонажів, які будуть близькі саме їм.)
Робота оцінюється за критеріями творчого підходу та реалізації ідеї.
Персонажі:
Панда По («Кунг-Фу Панда»),
Білка («Льодовиковий період»)
Скубі-Ду («Скубі-Ду»)
VI. Закріплення та осмислення знань
Тест
а) неживої природи; б) живої природи.
а) лускою; б) шерстю; в) пір'ям.
а) все життя проводять у воді;
б) все життя проводять на суші;
в) частину свого життя – на суші, а частину – у воді.
а) джміль; б) карась; в) сом.
а) 4 частини; б) 3 частини; в) 5 частин.
а) плазуни; б) земноводні; в) риби.
Створення стінгазети з усіма фотографіями, які були створені та опрацьовані протягом уроку
VIII. Підсумок уроку
— Що найбільше сподобалося на уроці?
— Які завдання здалися особливо цікавими?
— Кому з однокласників подякуєте за змістовну підготовку?
Домашнє завдання
Автор: Пасічник Ганна Ігорівна, Мельниківська ЗОШ І-ІІІ ступенів Валківської районної ради Харківської області, село Мельникове Валківський район Харківська область