План-конспект уроку є дипломантом І ступеня Всеукраїнського конкурсу на кращий план-конспект уроків природничих дисциплін із елементами медіаграмотності для 1-11 класів у 2018/19 н.р. («Природознавство/інтегрований курс «Я досліджую світ»)
Тема уроку: Край, в якому ти живеш
Мета уроку: розширити знання учнів про населений пункт, у якому вони проживають; ознайомити з пам’ятками рідного краю; формувати пізнавальний інтерес про рідний край, рідну країну; продовжити знайомити з джерелами інформації та визначати їх; учити аналізувати медіапродукт; сприяти розвиткові спостережливості, вміння правильно узагальнювати дані, робити висновки; виховувати любов до рідного краю.
Обладнання: комп’ютер з проектором і пластиліновим мультфільмом « Твоя країна – Україна», записаним на цифровий носій (https://www.youtube.com/watch?v=sCkbw0sMMZw); підбірка фотографій «Підлісне у фотографіях»; книга Посунько О. М. Історія Нової Сербії та Словяносербії (1751–1764): дис. канд. іст. наук: 07.00.01 / Посунько Ольга Миколаївна. – Д., 1997. – 212 с., підручник І. І. Жаркова, Л. А. Мечник «Я досліджую світ, 1 клас, частина 2- Тернопіль: Підручники і посібники, 2018- 96с.; музична патріотична фізкультхвилинка «Україно, вперед!» (https://www.youtube.com/watch?v=3r-knTvih1Q); схема «Птах» (ТРВЗ), конструктори Лего.
Тип уроку: засвоєння знань
ХІД РОКУ
І. Організація класу.
Вправа “Я - сонце”
Діти, давайте привітаємося із сонячним промінцями і перетворимося на маленькі сонечка.
«Я - маленьке сонце. Я прокидаюся. Я вмиваюся. Я розчісую свої промінці і піднімаюся вільно і урочисто.
Я - велика Куля. В мене є багато тепла і світла.
Я - велике Сонце. Я дарую своє тепло всім: небу, хмаркам, річці, полям, тваринам, людям. Я посміхаюся від щастя дарувати тепло.»
– Діти, який у вас став настрій?
– Покажіть відповідним кольором цеглинки конструктора Лего.
Пропоную з таким настроєм провести цей шкільний день і отримати задоволення від власних успіхів.
Щоб урок був гарним, цікавим, змістовним, якими ви бажаєте бути на ньому?
У - уважними, усміхненими
Р - розумними
О - охайними
К – кмітливими, красивими
- Чого очікуєте від уроку? (Радості, користі, піднесеності…)
Отже, починаємо роботу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Бесіда (метод ТРВЗ - системно-функціональний підхід).
- Подивіться, будь ласка , на схему «Птах» і дайте відповіді на запитання:
- Як називається країна, де ми живемо?
(Україна).
- Що знаєте про Україну?
Вправа «Аналізуємо мультфільм»
Перегляд пластилінового мультфільму про Україну «Твоя країна – Україна»
(https://www.youtube.com/watch?v=sCkbw0sMMZw)
- Що цікавого побачили?
- Чим славиться Україна?
- Які традиції українців відомі вам?
- Як називається село, в якому ми живемо?
(Підлісне).
- Що вже відомо про Підлісне?
- Розкажіть, чи багато вулиць у нашому селі?
— Яка вулиця головна? (А. Авдієвського)
— Назвіть свою адресу (вулицю, будинок).
— Що можна побачити на вулицях у місті, а що — у селі?
— Чим місто відрізняється від села?
— Що спільного на вулицях міста і села?
— У якому куточку міста чи села вам найбільше подобається бувати? Чому?
— Що ми називаємо рідним краєм?
— Рідний край — це та частина України, де ми народилися і живемо.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Усвідомлення знань
- Діти, подивіться на дошку і серед карточок, на яких написані слова, виберіть ті, які для вас означають способи добору інформації про наший рідний край.
(На дошці написані слова: батьки, книга, вчитель, газета, журнал, телевізор, інтернет, фотографія.)
- Чому саме це джерело обрали?
У другій половині 18 століття виникла так звана Нова Сербія (територія сучасної Кіровоградської області). Саме тоді і почали створюватися військові поселення, де жили військові. Ймовірно, що саме тоді і утворилося наше село. Перша назва поселення було Лісницьке, жителі в цьому містечку були ще в 1703 році. Село носило ще одну назву – Тринадцяте, бо тут розміщувалася 13 рота полку Хорвата. Тоді ж, використавши дозвіл, село перейменовується на Федварь, що в перекладі означає «земляна фортеця».
Із 1944 року село стало називатися Підлісне. Очевидно, назва походить від географічного положення: розташоване під лісом.
Фізкультхвилинка «Україно, вперед!»
(https://www.youtube.com/watch?v=3r-knTvih1Q)
- Діти, зараз ми звернемося до Інтернету, як до джерела інформації, щоб перевірити правильність та точність інформації. Будемо працювати в групах.
Група 1: Хто такий Г. П. Юра?
(Одним із випускників земської школи був Гнат Петрович Юра. Це – талановитий режисер і актор, народний артист СРСР. Працював у Єлисаветграді, а згодом – у Київському театрі імені Івана Франка. За своє життя зіграв близько 100 ролей. У Києві одна з вулиць носить ім’я нашого земляка.)
Група 2 : Яке відношення до хору імені Г. Верьовки має вихідець з нашого села А. Авдієвський?
(Ще одним вихідцем з села Підлісного, є Авдієвський Анатолій Тимофійович, український хоровий диригент, народний артист СРСР. Він понад 40 років очолює відомий у світі народний хор імені Григорія Верьовки. З нагоди 80-річчя видатного земляка 6 жовтня 2013 року у нашому селі на будинку ветлікарні, де працював батько артиста було відкрито Пам’ятну дошку.)
Група 3 : Назвіть імена дітей- героїв років другої світової війни.
(У роки Великої Вітчизняної війни багато жителів села боролися проти німців у складі партизанського загону імені Ворошилова. Серед зв’язківців загону були і діти: Федя Шепель, Яша Матвієнко, Ваня Коноваленко, Ваня Юрченко. Після жорстоких катувань фашисти напівживими закопали хлопців у землю біля лісу. Посмертно юним месникам присвоєно звання піонерів-героїв.)
(https://uk.wikipedia.org/wiki Підлісне Олександрівський район)
V. Узагальнення знань.
Робота в парах:
- Розгляньте малюнки на с. 46.
- На якому малюнку зображене місце, подібне до того, де ти живеш?
- Що можна побачити на вулицях твого села?
(«Підлісне у фотографіях» проектується на екран)
- Що бачите? Що відоме? Що невідоме?
- Поставте один одному запитання (метод гірляндових запитань за Бушем:
-Де? Коли? Чому?...).
VІ. Підсумок уроку
Вправа « Незакінчене речення»
- Виберіть серед карток одну і продовжте речення.
«Сьогодні на уроці я навчився…»
«Вдома обов’язково розкажу…»
«Складно було…»
Oтже, сьогодні ми багато цікавого дізналися про нашу рідну Україну. Ми зрозуміли, що інформацію ми отримуємо з різних джерел. Наприклад, це може бути розповідь мами чи тата, однокласників, вчителів. Також інформацію ми можемо прочитати з книжки чи газети, почути на радіо, побачити в мультфільмі чи знайти в інтернеті. Також ми запам’ятали, що інформацію потрібно перевіряти, тому що вона може бути і неправдивою.
ЛІТЕРАТУРА:
1.Гурин О. В. НУШ. Творчі ідеї. Картки для підсумку уроку.
2.Медіаграмотність та критичне мислення в початковій школі: посібник для вчителя / Бакка Т., Голощапова В., Дегтярьова Г., Євтушенко Р., Іванова І., Крамаровська С., Мелещенко Т, Шкребець О. / За редакцією Волошенюк О., Дегтярьової Г., Іванова В. – К. : ЦВП, АУП, 2017 – 196 с.
3.Медіаграмотність у початковій школі: посібник для вчителя / Волошенюк О. В, Ганик О. В., Голощапова В. В, Дегтярьова Г.А, Іванова І. Б., Кожанова А. Ю., Пиза Г. Ю., Шкребець О. О, Янкович О. І. / За редакцією Волошенюк О. В., Іванова В. Ф. – Київ : ЦВП, АУП, 2018 — 234 с.
4.Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.-К.: Видавництво А.С.К., - 2004.
5.Посунько О. М. Історія Нової Сербії та Словяносербії (1751–1764): дис... канд. іст. наук: 07.00.01 / Посунько Ольга Миколаївна. – Д., 1997. – 212 с.
6.Жаркова І.І., МечникЛ.А. «Я досліджую світ, 1 клас, частина 2- Тернопіль: Підручники і посібники, 2018- 96с.
Додаток 1 «Підлісне у фотографіях»
Підготувала: Шевченко Наталя Юхимівна, вчитель 1 класу Підлісненської філії КЗ «Олександрівське НВО№2», село Підлісне Олександрівського району Кіровоградської області