Вправа "Масштаб і спортивні майданчики" для використання на уроках географії, математики, фізичного виховання у 5-6 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Блавдзевич Олена, вчителька математики Хотинського ліцею №5 – ОЗЗСО Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області.
Короткий опис вправи, анотація: вправа для учнів 5-6 класів, яка поєднує математику, медіаграмотність та географію. Методом вправи є ознайомлення учнів із поняттям «масштаб» та його використанням для моделювання реальних об’єктів, таких як спортивні майданчики (футбольний та баскетбольний).
Учні, працюючи в групах, збирають інформацію про реальні розміри майданчиків і навчаються перевіряти достовірність отриманих даних. Далі вони розраховують площу обраного об’єкта в реальному масштабі, зменшують її відповідно до заданого масштабу та створюють карту спортивних майданчиків на папері.
Завершується робота обговоренням, де кожна група демонструє результати своєї роботи.
Мета вправи/заняття: розвивати уявлення про зміст поняття масштаб та його застосування, розуміння масштабування та пропорцій, вміння використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях, розвивати інтерес до пошукової дослідницької роботи; стимулювати та підтримувати власне бажання організовувати свою працю задля досягнення цілей.
Необхідне обладнання/матеріали: Рулетки або вимірювальні стрічки для вимірювання розмірів спортивних майданчиків, лінійки, папір (звичайний і міліметровий) для створення моделей і розрахунків, маркери, олівці, ручки для позначень та креслень.
Детальний опис вправи/уроку:
Учитель ділить клас на 2 групи.
Повторюємо про масштаб: його визначення та застосування в реальному житті.
Учасники кожної групи виконують такі завдання:
Очікувані результати: Учні зможуть самостійно пояснити поняття масштабу та його роль у створенні моделей реальних об’єктів, оцінити джерела інформації, аналізуючи їх на надійність та відповідність потребам, навчаться ефективно працювати в групах, розподіляти ролі та координувати свої дії для досягнення спільного результату.
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Вчитель ставить запитання: "Чому важливо перевіряти достовірність інформації?" та "Як масштаб допомагає в нашій повсякденності?" для розвитку критичного мислення.
Учні діляться враженнями про те, що нового вони дізнались про масштаб та його застосування; кожна група пояснює методику розрахунків та джерела отриманої інформації, аналіз можливих труднощів, з якими зіткнулися учні під час виконання завдання та як їх вирішували.
Використані джерела: Підручники для 5 та 6 класу закладів загальної середньої освіти, ( автор Джон Ендрю Біос) Видавництво «Лінгвіст» Київ 2023.
Інтернет ресурси: https://agorabud.com.ua/ua/p4305864-stroitelstvo-futbolnyh-polej.html