info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Правда чи вигадка? Аналіз біологічних фактів за допомогою математики

24.04.2025  

Вправа "Правда чи вигадка? Аналіз біологічних фактів за допомогою математики" для використання на уроках біології, математики у 6 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Краснюк Альона, вчителька математики Хотинського ліцею №5 – опорного закладу загальної середньої освіти Хотинської міської ради Дністровського району Чернівецької області. 

Короткий опис вправи, анотація: У цій вправі учасники аналізують біологічні факти, використовуючи математичні методи для перевірки їхньої достовірності. Учні отримують набір біологічних тверджень і за допомогою статистики, графіків та інших математичних інструментів повинні вирішити, чи є ці твердження правдивими, чи їх варто спростувати. Це сприяє розвитку критичного мислення, вмінню працювати з даними та інтеграції біології з математикою.

Мета вправи/заняття: Медіаграмотність : Навчити учнів розрізняти правдиву інформацію від вигаданої у сфері біології.

Математика : Застосувати математичні розрахунки для біологічної твердості (відсотки, пропорції, площі).

Біологія : Ознайомитися з біологічними фактами, що стосуються розмірів і пропорцій тварин, рослин або екосистем.

Необхідне обладнання/матеріали: Комп’ютер, смартфон, ноутбук.

Детальний опис вправи/уроку: Учні аналізують різні підтвердження про природу (тварини, рослини), які вони знають у медіа (статтях, відео або сайтах). Вони повинні підготувати математичні розрахунки, щоб перевірити це підтвердження та результат, чи є інформація правдивою.

Етапи виконання:

  1. Вибір біологічного підтвердження

Учитель підбирає кілька прикладів тверджень з медіа або пропонує учням знайти їх самостійно. Ці підтвердження можуть бути як правдивими, так і вигаданими. Наприклад:

  • "Деякі дерева можуть досягти висоти до 100 метрів."
  • «Крокодили можуть прожити без їжі до 2 років».
  • «Серце блакитного кита настільки велике, що людина може проплисти через його артерії».
  1. Аналіз достовірності джерела (Медіаграмотність)

Учні спочатку аналізують джерело інформації:

  • Чи є автор експертом у біології?
  • Чи використані наукові факти?
  • Чи виглядає інформація надто сенсаційною чи малоймовірною?

Завдання:

  • Оцінити надійність медіа, яке публікує таку інформацію.
  • Дослідити, чи є згадки про ці факти на наукових сайтах або у підручниках.
  1. Математичні розрахунки для перевірки фактів (Математика)

Учні повинні використовувати математичні знання, щоб перевірити точність даних у твердженні.

Приклад 1: Твердження про дерево

  • Якщо в новині зазначено, що дерево може досягти 100 метрів, учні можуть розрахувати, скільки таких дерев поміститися на відрізку в 1 кілометр.
  • Учні можуть порівнювати висоту найвищих дерев у світі і відповідати цьому значенню достовірності.

Приклад 2: Твердження про крокодилів

  • Використовувати пропорції та відсотки для розрахунку всіх продуктів, необхідних для крокодила вагою 500 кг. Наприклад, якщо дорослий крокодил з'їдає 2% своєї ваги в день, скільки його потрібно йому на рік?
  1. Вивчення біологічної основи фактів (Біологія)

Після математичних розрахунків учні обговорюють біологічну реальність наведених фактів:

  • Як біологічно можливо, що деякі організми можуть обходитися без їжі тривалий час? (Крокодили, наприклад, можуть мати тривалий метаболізм).
  • Які реальні розміри мають органи у великих тварин, таких як блакитний кіт?
  • Як клімат і екосистеми впливають на зростання дерев до таких величезних розмірів?
  1. Презентація результатів

Кожна група учнів отримує коротку презентацію свого підтвердження:

  • Яке підтвердження було проаналізовано.
  • Які математичні розрахунки вони зробили для перевірки.
  • Чи виявилося підтвердження правдивим чи вигаданим? Які наукові факти підтверджують або спростовують?
  1. Обговорення

Учні разом обговорюють:

  • Як знання з математики допомогли їм перевірити біологічну інформацію.
  • Які навички медіаграмотності вони використовували для оцінки джерел інформації.
  • Чому важливо перевіряти факти, особливо наукові, у сучасному інформаційному просторі.

Очікувані результати: Учні навчаються використовувати математичні розрахунки для перевірки фактів.

  • Покращать свої навички критичного мислення та медіаграмотності.
  • Поглиблять знання про біологію та дізнаються цікаві факти про живу природу.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи: Оберіть варіанти відповіді або додайте свій на запитання «Як аналіз біологічних фактів допомагає людям у житті?», поясніть свій вибір.

Інтерактивна вправа «Вміння відрізняти факти від фейків допомагає…»:

Приймати обґрунтовані рішення

Захищати себе від дезінформації

Формувати власну думку

Підвищувати рівень освіти

Сприяти критичному мисленню

Покращувати комунікацію

Запобігати соціальним конфліктам

Використані джерела: https://ukr.media/animals/354510/#google_vignette

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram