info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Інформаційна хімія: розпізнай небезпечну рекламу

13.03.2025  

Вправа "Інформаційна хімія: розпізнай небезпечну рекламу" для використання на уроках біології, основ здоров'я, хімії у 8-12 класах є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Бакай Юлія, вчителька інформатики та робототехніки опорного закладу "Смідинський ліцей". 

Короткий опис вправи, анотація:

Вправа спрямована на розвиток навичок критичного мислення та медіаграмотності, зокрема вміння аналізувати рекламні матеріали, що стосуються «натуральних» чи «безпечних» хімічних продуктів. Учні отримують завдання дослідити рекламні оголошення та перевірити, чи відповідають твердження в рекламі дійсності, використовуючи наукові знання з хімії. Завдання допомагає усвідомити, як реклама маніпулює поняттями «натуральний», «екологічний» або «безпечний» для привернення уваги споживачів.

Мета вправи/заняття:

  • Навчити учнів критично аналізувати рекламні твердження, розпізнавати маніпуляції та розрізняти правдиву та неправдиву інформацію.
  • Розвинути розуміння хімічних понять та термінів, які часто використовуються в рекламі для обману споживачів.
  • Підвищити обізнаність про безпечне споживання продуктів та можливі ризики, пов’язані з недостовірною інформацією.

Необхідне обладнання/матеріали

  • Доступ до інтернету для пошуку інформації та аналізу джерел
  • Приклади рекламних матеріалів з інтернету чи друкованих видань (наприклад, рекламні листівки, банери чи ролики)
  • Робочі зошити та ручки для записів і обговорення висновків
  • Презентаційні матеріали для демонстрації результатів (фліпчарт або дошка)

Детальний опис вправи/уроку:

    • Вчитель обговорює з учнями приклади сучасної реклами, що просуває «натуральні», «екологічно чисті» або «безпечні» продукти. Вчитель пояснює, що ці терміни часто використовуються для маніпуляції увагою споживачів.
    • Вчитель розповідає про основні методи рекламних маніпуляцій і як реклама може спотворювати наукові факти.
  1. Аналіз реклами :
    • Учням роздають різні приклади рекламних матеріалів, в яких використовуються слова «натуральний», «екологічний» або «безпечний». Учні вивчають ці матеріали і визначають ключові тези.
    • Кожен учень або група учнів обирає конкретний рекламний матеріал і складає список тверджень, які можуть бути підозрілими з точки зору наукової обґрунтованості.
  2. Перевірка тверджень :
  • Використовуючи інтернет та наукові ресурси, учні досліджують кожне твердження. Наприклад, вони можуть перевірити склад продукту, зазначений у рекламі, та знайти наукові статті про вплив інгредієнтів на здоров’я.
  • Учні визначають, чи є інформація в рекламі правдивою чи маніпулятивною.
  1. Презентація результатів та обговорення :
  • Кожна група учнів коротко презентує результати свого аналізу, зазначаючи, які маніпуляції вони виявили, а також пояснюючи, чому деякі твердження можуть бути хибними або маніпулятивними.
  • Загальна дискусія, де обговорюються питання етики та відповідальності рекламодавців перед споживачами, а також вплив такої реклами на здоров’я людей та екологію.

Очікувані результати:

  Учні навчаться розрізняти правдиву та маніпулятивну інформацію в рекламних матеріалах.

  Сформують розуміння того, як реклама може використовувати хімічні терміни для впливу на рішення споживачів.

  Розвинуть навички критичного аналізу інформації та перевірки рекламних заявок на основі наукових джерел.

  Учні здобудуть основи медіаграмотності в контексті споживання та аналізу хімічних продуктів.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

Учні обговорюють, наскільки легко можна бути введеним в оману за допомогою рекламних слоганів та незрозумілих наукових термінів. Вони діляться своїми рефлексіями та міркуваннями щодо того, як уникнути маніпуляцій у повсякденному житті та які навички допомагають приймати обґрунтовані рішення про покупку. Учні також обговорюють важливість медіаграмотності та перевірки інформації.

Використані джерела:

  Наукові статті з тематики аналізу складу продуктів.

  Джерела з хімії щодо впливу хімічних речовин на здоров’я.

  Вебсайти та інтернет-ресурси, які спеціалізуються на розвінчуванні фейків та перевірці правдивості інформації.

tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram