Вправа "Світ навиворіт. Австралія" для використання на уроках географії у 7 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Вівчарюк Галина, вчителька української мови та літератури Глиницького загальноосвітнього навчального закладу І-ІІ ступенів.
Короткий опис вправи, анотація:
Перевіримо, чи все вам відомо про Австралію та чи можливо вас заплутати й обманути? Пройдіть тестування, яке містить 6 запитань за медіатекстом та 6 фотозапитань. Щоб розпізнати факт, судження та стереотип – уважно прочитайте матеріал. Можна користуватися додатковими джерелами інформації, зокрема підказкою ШІ. Розрізнити фотофакт та фотофейк допоможе Google Об’єктив. А ще на вас чекає провокація та дезінформація. Успіхів!
Мета вправи/заняття*: розвинути навички усвідомленого читання медіатексту, аналізу інформації, критичного мислення; викликати в учнів інтерес до вивчення теми та сприяти кращому засвоєнню отриманих знань; сформувати вміння розрізняти факти, фейки, судження, стереотипи, дезінформацію, провокацію в медіа; навчити користуватися ШІ та технологією розпізнавання зображень Google Об’єктив.
Необхідне обладнання/матеріали: роздатковий матеріал «Словничок з медіаграмотності» (додаток 1), бланки для тестування (додаток 2), ґаджет з доступом до інтернету.
Детальний опис вправи/уроку:
Випереджувальне завдання: ознайомитися з матеріалом «Самобутня Австралія: 29 цікавих фактів про дивовижний континент» [16] на онлайн-ресурсі «Тут цікаво».
Забезпечити учнів «Словничком з медіаграмотності» (додаток 1) з визначенням ключових понять, які зустрічаються у вправі (факт, фейк, судження, стереотип, дезінформація, провокація).
Вчитель на власний розсуд може обрати один із трьох варіантів виконання вправи.
І варіант. Роздати бланки з тестовими завданнями (додаток 2). Для тестування відвести 15-20 хв. Після завершення роботи діти обмінюються бланками й здійснюють взаємоперевірку, а вчитель дає роз’яснення. За кожну правильну відповідь можна отримати 1 бал. Максимальна кількість балів – 12.
ІІ варіант. Учні разом з вчителем дають відповіді на всі 12 запитань чи обговорюють лише тести за медіатекстом/фотозапитання. У такому випадку можна відзначити найактивніших.
ІІІ варіант. Семикласники під час уроку чи домашньої роботи проходять тестування в Google Forms [5].
Можна подати вправу «Світ навиворіт. Австралія» у вигляді інтерактивного плаката [4].
Додаток 1
«СЛОВНИЧОК З МЕДІАГРАМОТНОСТІ»
Дезінформація – свідоме поширення неправдивої чи спотвореної інформації з метою маніпуляції, створення хибних вражень або введення в оману.
Провокація – дія, вчинок або вислів, спрямовані на те, щоб викликати певну реакцію чи відповідь з боку іншої особи або групи людей. Провокації можуть бути різними за характером і метою: від мирних, які спрямовані на стимулювання дискусії або привертання уваги до важливої проблеми, до агресивних, що призводять до конфліктів або ескалації напруженості.
Стереотип – спрощене, узагальнене уявлення про певну групу людей, події або явища, яке формується на основі загальних уявлень, а не реального досвіду чи фактів. Часто базується на стійкому переконанні чи упередженні, що не відповідає дійсності. Стереотипи можуть бути небезпечними, оскільки обмежують наш погляд на людей і ситуації, сприяють дискримінації та несправедливому ставленню.
Судження – думка чи твердження, яке висловлює оцінку, погляд або висновок щодо певного факту, події чи явища. Судження можуть бути як правильними, так і хибними, залежно від точності інформації, на якій вони базуються, і від критичного підходу до їх формулювання.
Факт – подія, що відбулася в дійсності, певним чином зафіксована й істинність якої може бути перевірена чи не викликає сумніву.
Фейк – повністю або частково вигадана інформація про суспільні події та людей, яка містить усі ознаки правдивого повідомлення, але його фактаж умисно викривлений, поданий частково чи повністю зі спотвореним контекстом.
Додаток 2
«ЦІКАВІ ФАКТИ І НЕ ТІЛЬКИ ПРО АВСТРАЛІЮ»
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
Спитайте, що про це «думає» ШІ (чат GPT).
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
ФОТОФАКТ ЧИ ФОТОФЕЙК?
Скористайтеся технологією розпізнавання зображень Google Об’єктив, щоб знайти пов’язані матеріали в інтернеті.
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
Світлина з вказівкою на Instagram.com у матеріалі УНІАН «Пожежі в Сибіру: з'явилися моторошні фото обгорілих в лісі тварин» від 2 серпня 2019 року.
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
«ЦІКАВІ ФАКТИ І НЕ ТІЛЬКИ ПРО АВСТРАЛІЮ»
(з відповідями та роз’ясненням)
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
Коментар вчителя
Країна знаходиться в південній півкулі, і літо тут триває з грудня по лютий, а зима – з червня по серпень.
Отже, це факт.
Спитайте, що про це «думає» ШІ (чат GPT) [18].
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
Коментар вчителя
Твердження, що більшість корінних австралійців є нащадками ув’язнених – надмірне спрощення. Крім того, автор зазначає, що, згідно зі статистичними даними, населення Австралії є одним із найбільш законослухняних у світі. Однак інформація є сумнівною, адже не вказано назву статистичного дослідження та офіційні результати.
Законослухняність – складне соціальне явище, яке залежить від багатьох факторів і не може бути приписане нації. Отже, це стереотип.
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
Коментар вчителя
Перед нами ще один приклад узагальненого уявлення про націю, тобто стереотип.
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
Коментар вчителя
Без реальних фактів та вказівки на джерело інформації це твердження є судженням автора.
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
Коментар вчителя
Це значне перебільшення, не підтверджене офіційними статистичними відомостями.
Отже, маємо ще один стереотип.
А) Факт
Б) Фейк
В) Судження
Г) Стереотип
Коментар вчителя
Австралійці для захисту своїх господарств від диких собак динго встановили найдовший паркан у світі, загальна протяжність якого становить 5614 км.
Отже, це факт.
ФОТОФАКТ ЧИ ФОТОФЕЙК?
(з відповідями та роз’ясненням)
Скористайтеся технологією розпізнавання зображень Google Об’єктив [20], щоб знайти пов’язані матеріали в інтернеті.
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
Коментар вчителя
Згідно з публікацією «Інформатора» [9], у якій авторка посилається на IFLScience, ABC та австралійське ранкове шоу «Sunrise», на острові Тасманія качкодзьоб ужалив жінку, що намагалася врятувати тварину.
Як відомо, качкодзьоби мають отруйні шпори на задніх лапах. Отже, це факт.
Світлина з вказівкою на Instagram.com у матеріалі УНІАН «Пожежі в Сибіру: з'явилися моторошні фото обгорілих в лісі тварин» [15] від 2 серпня 2019 року.
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
Коментар вчителя
Google Об’єктив знайшов цю світлину в публікації «Першого каналу соціальних новин» «Пекло на землі». Нищівні пожежі в Австралії спопелили мільйони гектарів» [13] за 2020 рік. Виявляється, що і це фейк. Вперше фото з’явилося у 2013 році, зокрема в матеріалі ТСН «В Австралії у вогні загинули тисячі тварин» [2].
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
Коментар вчителя
Це зображення з підписом: «Австралійські пожежники рятують коалу» використано в публікації BBC News Україна «Лісові пожежі: чи справді в них загинули пів мільярда тварин?» [11]
Отже, це факт.
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
Коментар вчителя
У публікації Dzen.ru [17] увагу привертає сенсаційний заголовок, однак не менш ефектними є ілюстрації. Перша світлина, на якій Австралія – палаюча червона пляма, буцімто зроблена супутником з космосу. А друга – з’являлась у матеріалах про пилові бурі не тільки в Австралії, а й в Туреччині, Казахстані й навіть Україні [12].
Можна зробити висновок, що автор свідомо використовує фотофейки. Отже, це дезінформація.
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
Коментар вчителя
Неозброєним оком помітно, що автор зображення користувався фоторедактором. За допомогою Google Об’єктив знаходимо оригінальне фото дівчинки [1] та дізнаємося, що це не фейк, а фотомонтаж, створений і поширений австралійкою в інстаграмі з метою привернення уваги громадськості до порятунку тварин [21].
Отже, перед нами провокація.
А) Факт
Б) Фейк
В) Провокація
Г) Дезінформація
Коментар вчителя
Google Об’єктив показує, що зображення з’явилося понад 4 роки тому. Узбецький медіаресурс Kun.uz [8] інформує: фото зроблено супутником NASA й відображає австралійський континент у вогні, а t1.ua [10] та «По той бік новин» [14] розвінчують фейк: це 3D-візуалізація місць поширення пожеж, підсилена графікою та зміною насиченості кольору, створена фотохудожником [19].
Очікувані результати:
Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:
Отож ми з вами дізналися цікаві факти і не тільки про Австралію; аналізували медіатекст; перевіряли достовірність інформації та зображень; виявляли фейки, судження, стереотипи, провокацію, дезінформацію; використовували ШІ та Google Об'єктив.
Навколо світу ми сьогодні мандрували,
Медіаграмотність трішки «прокачали».
На материку Австралія все навпаки,
Та факт є факт, а фейк – це вигадки.
Інформацію з кількох джерел звіряйте,
Сенсаціям та заголовкам не довіряйте!
Поширення фейків – це дезінформація,
А ще є судження, стереотипи, провокації.
Із фото будьте особливо обережними,
Обманюють навіть спостережливих!
Ми розпізнаєм легко Photoshop та ШІ,
А ще запам'ятаємо поради у вірші.
Використані джерела: