Вправа "Урагани, смерчі та бурі. Їх схожість та відмінність. Причини виникнення" для використання на уроках географії у 6 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".
Авторка: Зазимко Тетяна, вчителька географії загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №218.
Короткий опис вправи, анотація. Цю вправу варто провести після вивчення теми «Вітер та його значення». Вона має допомогти здобувачам освіти зрозуміти роль медіа у самостійному здобуванні інформації, навчитись робити висновки.
Час необхідний на виконання вправи: 25 хвилин.
Мета : навчити учнів використовувати різні види медіатекстів з метою отримання достовірної інформації : робити висновки, оцінювати вплив медіа на формування географічного образу; розвивати здатність аналізувати отриману інформацію.
Необхідне обладнання : інструктивна картка, гаджети, доступ до інтернет мережі.
Детальний опис вправи
Запитання.
( урагани, смерчі, бурі…. та інше).
Учні діляться на три команди, кожна з яких отримує інструктивні картки з коротким описом вітрових явищ і посиланням на опис в інтернеті. Опрацьовують інформацію , після чого капітани команд її захищають.
Назва вітру | Короткий опис | Джерело інформації |
Ураган | Це атмосферний вихор великих розмірів зі швидкістю вітру 120 км/год , відповідає 12 балам та більше за шкалою Бофорта. Досить довго триває. | -https://fakty.com.ua
,,Найбільші урагани у світі : перелік та механізм виникнення “
|
Смерчі ( торнадо) | Виникає в грозовій хмарі і потім поширюється згори донизу у вигляді стовпа або хобота, захоплює пісок. Смерч утворюється близько від поверхні суші чи води, поступово піднімаючись вгору . Триває від декількох секунд до декількох годин.
На відміну від смерчу, опускається з хмари вниз. Воно завжди пов’язано з грозовими хмарами – дуже потужними і великими. |
-https://www.youtube.com ,, Торнадо. Характеристика, особливості, різновиди, цікаві факти” |
Буря | Це тривалий, дуже сильний вітер зі швидкістю 20 м/с і більше, що супроводжується значним хвилюванням на морі та руйнуванням на суходолі. | Гугл сервіс ,, пил із цукру’’? |
Після опрацювання матеріалу капітани команд дають відповіді на такі запитання :
Оцінити достовірність одержаної інформації.
Запитання до учасників команд
Враховуються у відповіді швидкість, кмітливість, логічне мислення.
Очікувальні результати: учні вчаться аналізувати отриману інформацію , критично мислити, знаходити правильні рішення.
Підсумок / рефлексія за результатами проведеної вправи: педагог пропонує дати відповідь на запитання ,,Чим відрізняються факти і судження ?”, ,, Чи можна вижити, потрапивши у воронку урагану? “
Використані джерела: