info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Урагани, смерчі та бурі. Їх схожість та відмінність. Причини виникнення

06.02.2025  

Вправа "Урагани, смерчі та бурі. Їх схожість та відмінність. Причини виникнення" для використання на уроках географії у 6 класі є вправою-учасницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Зазимко Тетяна, вчителька географії загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №218. 

Короткий опис вправи, анотація. Цю вправу варто провести після вивчення теми «Вітер та його значення». Вона  має допомогти здобувачам  освіти  зрозуміти  роль медіа  у  самостійному здобуванні інформації, навчитись  робити висновки.

Час  необхідний  на виконання вправи:  25 хвилин.

Мета : навчити учнів використовувати різні  види  медіатекстів  з метою  отримання  достовірної  інформації : робити висновки,  оцінювати  вплив  медіа на формування  географічного образу; розвивати  здатність  аналізувати  отриману  інформацію.

Необхідне обладнання : інструктивна картка,  гаджети,  доступ  до інтернет мережі.

Детальний  опис  вправи

Запитання.

  • З чим порівнюють  ,,каструлю з борщем,  яка парує і крутиться “ ?

( урагани, смерчі, бурі…. та інше).

Учні діляться на три команди,  кожна з яких отримує інструктивні картки  з коротким описом  вітрових явищ і посиланням  на опис в інтернеті. Опрацьовують інформацію , після чого капітани команд її захищають.

    Назва  вітру                   Короткий   опис   Джерело   інформації
Ураган Це  атмосферний  вихор великих  розмірів  зі швидкістю  вітру  120 км/год , відповідає 12 балам та більше за шкалою Бофорта. Досить довго триває. -https://fakty.com.ua

,,Найбільші  урагани у світі : перелік  та механізм виникнення “

 

Смерчі  ( торнадо) Виникає  в грозовій хмарі і потім поширюється  згори донизу у вигляді стовпа або хобота, захоплює  пісок. Смерч утворюється  близько  від поверхні суші чи води, поступово піднімаючись вгору . Триває від декількох секунд до декількох годин.

На відміну від смерчу, опускається з хмари вниз. Воно завжди пов’язано з грозовими хмарами – дуже потужними і великими.

 

 

-https://www.youtube.com

,, Торнадо. Характеристика, особливості, різновиди, цікаві факти”

Буря Це тривалий, дуже сильний вітер зі швидкістю 20 м/с і більше, що супроводжується  значним хвилюванням на морі та руйнуванням на суходолі. Гугл сервіс ,, пил із цукру’’?

Після  опрацювання матеріалу капітани команд дають  відповіді  на  такі запитання :

  • Які основні ознаки і причини виникнення ураганів? Де найчастіше утворюються? ( 1 команда)
  • Які основні  ознаки і причини виникнення  смерчей (торнадо)? Де найчастіше утворюються? ( 2 команда)
  • Чи може бути ,,пил із цукру в Україні “ ? ( 3 команда)

Оцінити достовірність одержаної  інформації.

Запитання  до учасників  команд

  • Чи наявні в опрацьованому тексті судження?
  • Чи наявні в опрацьованому тексті факти?
  • Оцініть достовірність одержаної інформації.
  • Що допомагає нам розрізнити факти і судження ?
  • А чи можна вижити, потрапивши у воронку урагану ?

Враховуються у відповіді   швидкість,  кмітливість,  логічне  мислення.

Очікувальні результати: учні  вчаться  аналізувати  отриману інформацію , критично мислити, знаходити  правильні  рішення.

Підсумок / рефлексія за результатами проведеної вправи: педагог пропонує  дати відповідь на запитання  ,,Чим відрізняються факти і судження ?”,  ,, Чи можна вижити, потрапивши у воронку урагану? “

Використані джерела:

  • Інформаційні ресурси підручника  Т. Гільберг ,  Географія   6 клас  2023;
  • https://fakty.com.ua ,,Найбільші урагани світу: перелік та механізм виникнення “
  • https://www.youtube.com ,, Торнадо. Характеристика, особливості, різновиди, цікаві факти “
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram