info@aup.com.ua
+380 67 372 2733

Амоніак на варті медіаграмотності

03.12.2024  

Вправа "Амоніак на варті медіаграмотності" для використання на уроках хімії в 11 класі є вправою-переможницею Всеукраїнського конкурсу вправ "STEM та медіаграмотність: навчись аналізувати світ".

Авторка: Семерик Олександра, вчителька хімії КЗ "Есхарівський ліцей" Новопокровської селищної ради Чугуївського району Харківської області. 

Короткий опис вправи, анотація: Запропонована вправа дозволяє перевірити рівень сформованості критичного мислення учнівства під час споживання медіапродукції. Акцентується увага на важливості детального аналізу новин в мережі Інтернет та ролі предметної компетентності з хімії  під час техногенних аварій та в умовах воєнного стану.

Мета вправи/заняття: навчити застосовувати здобуті знання в нестандартних завданнях, розвивати критичне сприйняття медіатекстів, виховувати уміння співпрацювати в групі.

Необхідне обладнання/матеріали: онлайн-дошка Padlet; гаджети; сервіс для проведення відеоконференції (Zoom, GoogleMeet тощо), якщо урок відбувається в дистанційному форматі.

Детальний опис вправи/уроку: В умовах воєнного стану країна-агресор шукає будь-який привід для поширення фейкової інформації. Особлива увага в цьому контексті зосереджена на потенційно-небезпечних об’єктах. Підтвердженням є події 5 червня 2023 року, коли російські військові  пошкодили трубу аміакопроводу Тольятті-Одеса біля села Масютівка внаслідок артилерійського обстрілу і при цьому намагалися звинуватити українських військових. На запит у пошукачі Google можна отримати чимало публікацій, але чи кожній з них варто довіряти? Тому сьогодні пропоную провести власне журналістське розслідування і проаналізувати зміст декількох статей описаної вище події.

Учнівство розпочинає роботу у складі груп, кожна з яких отримує посилання на свою секцію в Padlet і працює з повідомленнями зеленого кольору.

1 група – https://padlet.com/olexandrasemeryk/breakout-link/eo1R47M0mRjAqZDL-PW6VbOKrlJEKbY19

2 група – https://padlet.com/olexandrasemeryk/breakout-link/jzJX4EOJMdrbqbnO-PW6VbOKrlJEKbY19

3 група – https://padlet.com/olexandrasemeryk/breakout-link/BbjnqxrAe8DO493Q-PW6VbOKrlJEKbY19

4 група – https://padlet.com/olexandrasemeryk/breakout-link/7PY5qNy6da6G2Ba8-PW6VbOKrlJEKbY19

Після виконання завдання відбувається обговорення отриманих результатів. Із запропонованих для аналізу сайтів учнівство складає рейтинг найбільш достовірних за сумою виставлених балів. 

Формулюються висновки, що

  • заголовок не завжди відображає зміст статті;
  • необхідно перевіряти зміст на наявність посилання на першоджерело;
  • особливу увагу звертати на фотоматеріали та перевіряти їхню достовірність;
  • важливо порівнювати інформацію з декількох джерел.

Продовжуємо наше розслідування. Тому зараз ми спробуємо проаналізувати зміст новини з хімічної точки зору.  Перед нами постають наступні завдання:

  • виявити і відредагувати наявні у тексті помилки;
  • записати рівняння взаємодії розчину амоніаку з оцтом (які ознаки підтвердять протікання хімічної реакції?);
  • пояснити, чому у разі аварій з витоком амоніаку пересуватися потрібно низинами (відповідь підтвердіть розрахунками).

Учнівство повертається до групової роботи в секціях Padlet жовтого кольору. Після виконання завдань кожна група звітує про виконання другої частини вправи.

Формулюються висновки, що інформація хімічного змісту в новинах може подаватися некоректно, тому важливо уміти виявляти неточності особливо в тих випадках, коли вони стосуються здоровя та життя людини.

Учитель / -ка надає учням посилання на анкету https://forms.gle/ZxSKkYxXWYsHC9P79 з метою оцінити вклад кожного учня в роботу своєї групи. При остаточному оцінюванні кожного учня/учениці враховується правильність оголошених відповідей групами.

Очікувані результати: учнівство усвідомлює роль предметної компетентності з хімії під час формування здоров’язбережувальної компетентності; оцінює ризики некритичного сприйняття інформації Інтернет-джерел; розуміє відповідальність за поширення  неправдивої інформації в медіапросторі.

Підсумок / рефлексія за результатами проведення вправи:

  • Висловіть думку щодо необхідності критичного аналізу інформації в різних медіаджерелах;
  • Що вас найбільше вразило під час виконання вправи?
  • Які навички ви продовжуватимете розвивати надалі і чому?

Використані джерела:

  1. https://2day.kh.ua/ua/kharkow/rosiyany-poshkodyly-truboprovid-z-amiakom-u-kharkivskiy-oblasti
  2. https://voxukraine.org/nepravda-ukrayinski-vijskovi-vluchyly-v-amiakoprovid-na-harkivshhyni
  3. https://suspilne.media/kharkiv/498067-na-kupansini-rosijski-vijskovi-poskodili-truboprovid-z-amiakom-sinegubov/
  4. https://www.stopfake.org/uk/fejk-amiak-iz-pidirvanogo-ukrayinskoyu-drg-truboprovodu-nakriv-pozitsiyi-zsu/
  5. https://www.objectiv.tv/uk/objectively/2023/06/07/amiakoprovid-na-kup-yanshhini-pidirvala-ukrayinska-drg-mo-rf-vigadalo-versiyu/
tagclockmagnifiercrossmenuchevron-downarrow-leftarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram