Вправа "Борітеся – поборете будь-які фейки!" є вправою-учасницею конкурсу "Медіаграмотна вправ для широкого загалу".
Авторка: Галина Вівчарюк.
Тривалість виконання:
40-45 хв.
Аудиторія та її вік:
загальна, 13+
Які навички формує, для чого вправа:
критичне мислення, аналіз та осмислення матеріалу, розпізнавання фейків, напівправди, (анти)пропаганди, перевірка достовірності інформації
Що потрібно для виконання вправи з (не) підручних матеріалів:
«Кобзар» (поезії Шевченка), доступ до мережі Інтернет
Послідовність виконання, опис вправи:
Цьогоріч ми відзначаємо 210 років від Дня народження Тараса Григоровича Шевченка. У наш час слова та настанови митця переосмислюються і не втрачають актуальності. На жаль, цим часто користуються вороги в умовах гібридної війни.
Перейдіть за покликанням і прослухайте вірш «Тихо плаче Україна сльозами і кров’ю»: https://www.youtube.com/watch?v=1h-FqpFQw4I [7].
Визначте тему поезії та її основну думку (орієнтовно: тема – війна в Україні, оплакування полеглих захисників, передчуття поразки; ідея – поширення зневіри, відчаю, безнадії серед українців).
Чи виникають у вас сумніви щодо авторства? Чому? (Тематика твору стосується сучасних подій в Україні, авторський стиль відрізняється від Шевченкового, є пунктуаційні помилки).Прочитайте коментарі під відео.
Виконайте пошукове завдання. Інструкція: розділити аудиторію на дві групи. Перша з них шукає вірш «Тихо плаче Україна сльозами і кров’ю» у «Кобзарі», а друга – в електронній бібліотеці [4], [5]. У кінці зробити висновок (такого твору в літературній спадщині Шевченка немає).
Доведіть, що відеоматеріал, розміщений за покликанням, є напівправдою: https://www.youtube.com/watch?v=1h-FqpFQw4I [2] (з 42 секунди зачитується уривок з поезії Тараса Шевченка «До Основ’яненка»). Отож маємо несвідоме перекручування фактів, поєднання фейкового твору зі справжнім.
Перегляньте допис спільноти «Єдина Країна» у фейсбуці від 2017 року: https://www.facebook.com/yedynakraina/photos/a.1450988258511583/1931624587114612/?type=3&locale=uk_UA [3]. Зверніть увагу на коментарі.
Визначте призначення матеріалу (антипропаганда, політична дискредитація).
Прочитайте публікацію «У мережі масово поширюють фейкові вірші Шевченка про зраду в Україні» на порталі «Читомо»: https://chytomo.com/u-merezhi-masovo-poshyriuiut-fejkovi-virshi-shevchenka-pro-zradu-v-ukraini/ [1].
Які емоції у вас викликають назви інших поезій (не) Шевченка: «Бідняк плаче, богач скаче, а влада грабує», «Отак подивишся здаля на москаля», «А що, брати, проспали волю?», «Кацапи»? (Зневіру, розчарування, обурення, гнів, ненависть тощо).
На думку письменниці Оксани Забужко, «як би не маскувалась чекістська гопота, як би не кувала собі голосочок, як у казці про вовка й козенят, – стиль обов’язково їх видасть». Щоб не вестися на провокації, треба дотримуватися правил інформаційної гігієни. Як, на ваш погляд, захиститися від фейків? Складіть пам’ятку «Борітеся – поборете будь-які фейки!»:
Сьогодні Шевченко веде активне соціальне життя, має власну сторінку в інстаграмі: https://www.instagram.com/shev_che/ [6]. Це громадська ініціатива з метою привернення уваги до особистості письменника.
Ключова фраза для закріплення знань (висновки до вправи):
Отже, ми з вами навчилися відрізняти фальшиві матеріали від справжніх на прикладі творчості Тараса Шевченка, а також переконалися, що будь-які фейки та провокації в українському медіапросторі можна побороти.
Джерела, які були використані: